Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Volgens mij gebeuren er in de TCR minder ongelukken dan in de TdF (ik heb de cijfers niet paraat). Door uitputting sterven is in de voorgaande edities nooit gebeurd. De mens kan meer dan ie denkt, en niets is zonder risico; zelfs in bed blijven liggen niet. Soms is het beter als het gevaar heel confronterend aanwezig is, want dat maakt de mens alert en voorzichtig. Met 100km/u een berg afdalen op twee wielen is misschien wel gevaarlijker dan een geitenpaadje van 30cm met grind geflankeerd door een ravijn overbruggen.
Dergelijke topics hebben altijd een hoog risico van een redenering als 'ik kan het niet, dus niemand kan het, dus het is onverantwoordelijk'. En zeker als er dan nog iemand gaat zeggen dat hij minimaal 8 uur slaap nodig is. Vraag je dan ook aan de chirurg die je gaat opereren of hij niet op het eind van een 24 uursdienst is? Er zijn veel plekken in het 'normale' leven waar beduidend minder dan 8 uur slaap de norm is.
Dat laat niet weg dat het format soms kritiek verdient. En dan bedoel ik met name de TCR. De Northcape 4000 is wat mij betreft eerder de mooie middenweg. Een minimale snelheid van net iets onder de 200km per dag om geklasseerd te worden, geen spastisch gedoe als je een andere deelnemer helpt of even een dagje elkaar vergezeld.
De TCR heeft dan een veel hogere minimale snelheid, die alleen door toppers gehaald wordt. De TCR trekt dan ook een veel meer elite publiek aan. Daarnaast verdient hun veiligheidsconcept kritiek. Wel hameren op het gebruik van helmen (ik heb op zich niks tegen helmen), maar dan wel in de afgelopen jaren controlepunten leggen midden in een gebied met veel mijnenvelden (Vukovar) of veel beren (Transfagarasan). Ik ken geen fietshelm die je beschermt tegen mijnen of beren.
De extreme regels rond elkaar helpen (bij de TCR totaal verboden) vergroten onnodig het gevaar. De TCR komt teveel uit het elitaire denken van de Britse tijdrijders, organisaties als de Northcape 4000 zoeken veel meer een middenweg. Een genuanceerdere discussie zou veel helpen, niet alles op 1 hoop gooien zoals sommigen hier doen.
Dat laat niet weg dat het format soms kritiek verdient. En dan bedoel ik met name de TCR. De Northcape 4000 is wat mij betreft eerder de mooie middenweg. Een minimale snelheid van net iets onder de 200km per dag om geklasseerd te worden, geen spastisch gedoe als je een andere deelnemer helpt of even een dagje elkaar vergezeld.
De TCR heeft dan een veel hogere minimale snelheid, die alleen door toppers gehaald wordt. De TCR trekt dan ook een veel meer elite publiek aan. Daarnaast verdient hun veiligheidsconcept kritiek. Wel hameren op het gebruik van helmen (ik heb op zich niks tegen helmen), maar dan wel in de afgelopen jaren controlepunten leggen midden in een gebied met veel mijnenvelden (Vukovar) of veel beren (Transfagarasan). Ik ken geen fietshelm die je beschermt tegen mijnen of beren.
De extreme regels rond elkaar helpen (bij de TCR totaal verboden) vergroten onnodig het gevaar. De TCR komt teveel uit het elitaire denken van de Britse tijdrijders, organisaties als de Northcape 4000 zoeken veel meer een middenweg. Een genuanceerdere discussie zou veel helpen, niet alles op 1 hoop gooien zoals sommigen hier doen.
Ik vind tochten als Parijs Brest Parijs al totale waanzin. Slaat echt helemaal nergens op. Ik vind dat je gewoon 's nachts zou mogen slapen in een echt bed met lakens en zo. Dat zou van mij mogen opgenomen worden in de algemene rechten van de mens. Slapen in een echt bed.
TCR ? Stelletje idioten . Dat er een paar zich te pletter rijden in een ravijn nadat ze in slaap zijn gevallen Misschien houden ze er dan mee op of zo .
Het probleem met ultratocht rijders is dat ze slecht zijn in een finish lijn trekken. Zo van,... ja toch nog maar 50 km erbij, of 100 erbij of weet je wat, de hele nacht doorbikkelen. Het begon met 200 km, toen 250, daarna 400, toen 600 en toen DUIZEND km. Maar misschien kan het nog verder en nog verder en,..... Ze kunnen geen finish lijn trekken.
Ik vind alles boven de 200 onzin. Een cyclo van 230 km,.... ik begin er niet aan. Te ver. Het moet wel op sport blijven lijken, niet op gekkenwerk.
TCR ? Stelletje idioten . Dat er een paar zich te pletter rijden in een ravijn nadat ze in slaap zijn gevallen Misschien houden ze er dan mee op of zo .
Het probleem met ultratocht rijders is dat ze slecht zijn in een finish lijn trekken. Zo van,... ja toch nog maar 50 km erbij, of 100 erbij of weet je wat, de hele nacht doorbikkelen. Het begon met 200 km, toen 250, daarna 400, toen 600 en toen DUIZEND km. Maar misschien kan het nog verder en nog verder en,..... Ze kunnen geen finish lijn trekken.
Ik vind alles boven de 200 onzin. Een cyclo van 230 km,.... ik begin er niet aan. Te ver. Het moet wel op sport blijven lijken, niet op gekkenwerk.
Live fast; die young. mijn blog
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Een cyclo van 230km is prima te doen. verder ook nog wel.
Hoezo gaat er helemaal niks mis en is het allemaal onzin wat wij hier aanhalen en gebeuren er weinig ongelukken? Op verdomde dag 1! kunnen er al twee naar het ziekenhuis! Waar de organisatie dus pas achteraf iets vanaf weet.
Er zijn al een flink aantal opgevers of mensen die om wat voor reden dan ook niet officieel de finish meer gaan halen en dus soort van buiten tijd zijn. Dit trek je gewoon van de website. Al deze mensen konden deze tocht prima aan toch?Ik onderstreep even een paar interessante.
Het is knap maar schurkt toch tegen waanzin.
Hoezo gaat er helemaal niks mis en is het allemaal onzin wat wij hier aanhalen en gebeuren er weinig ongelukken? Op verdomde dag 1! kunnen er al twee naar het ziekenhuis! Waar de organisatie dus pas achteraf iets vanaf weet.
Er zijn al een flink aantal opgevers of mensen die om wat voor reden dan ook niet officieel de finish meer gaan halen en dus soort van buiten tijd zijn. Dit trek je gewoon van de website. Al deze mensen konden deze tocht prima aan toch?Ik onderstreep even een paar interessante.
Het is knap maar schurkt toch tegen waanzin.
30-07-23 #248 Koen Hamer Rider scratched 8:02 CEST via phone call due to knee pain.
29-07-23 #229 Craig Ross Rider scratched 10:48 CEST via email due to illness.
29-07-23 #331b Matthias Fischer Rider scratched 14:13 CEST via email due to sore knees. HIs ride partner has continued to CP2.
29-07-23 #94 Philip Cunningham Rider scratched 12:34 CEST via email. No reason given, simply signing off with: “It’s been emotional”.
29-07-23 #251 Mao Pong Steven Hon Rider scratched 12:35 CEST via phonecall due to fatigue.
29-07-23 #202 Selim Mahdhi Rider scratched 11:29 CEST via WhatsApp due to injury.
29-07-23 #203 Marcel Esser Rider scratched 10:39 CEST via email due to knee pain.
29-07-23 #329b Hazi Nicolas Rider scratched 10:24 CEST via WhatsApp. He will now take a train to rejoin his ride partner.
29-07-23 #158 Graham Fereday Rider scratched 10:30 CEST via phone call due to mechanical issues.
29-07-23 #231 Tim Flynn Rider scratched 9:03 CEST via WhatsApp due to knee pain.
29-07-23 #39 Hans-Udo Vieten Rider scratched 8:41 CEST via sms due to knee pain.
29-07-23 #212 Henrik Kaiser Rider scratched 8:11 CEST via email. No reason given.
29-07-23 #52 Dan Meakin Rider scratched 7:00 CEST via email due to knee pain.
29-07-23 #253 Mathias Dalgas Rider scratched 21:43 28/07 via email due to knee pain.
28-07-23 #134 Elias Lambrix Rider scratched 19:14 via WhatsApp. No reason given.
28-07-23 #60 Santiago Ramos Rider scratched 18:20 via WhatsApp due to mechanical issues.
28-07-23 #215 Ahmet Ozturk Rider scratched 16:36 CEST via email due to health concerns.
28-07-23 #54 Steffen Munzert Rider scratched 15:26 CEST via email due to injury.
28-07-23 #320 Nolan Decreton Nolan scratched 14:51 via phonecall due to missing CP1 cut off time.
28-07-23 #329a Léon Volet Rider scratched 13:11 CEST via WhatsApp due to stomach issues.
28-07-23 #328b Resceanu Madalin-Gheorghe Rider scratched 14:31 CEST via WhatsApp due to missing CP1.
28-07-23 #335b Calin Gabriel Amza Rider scratched 13:31 CEST via email due to missing CP1 cut off.
28-07-23 #335a Andrea Wolfer Rider scratched 13:31 CEST via email due to missing CP1 cut off.
28-07-23 #333b Paul Schell Rider scratched 12:36 CEST via email due to missing CP1 cutoff time.
28-07-23 #246 Marco Vogel Rider scratched 11:19 CEST via email due to illness.
28-07-23 #174 Estelle Beuve Rider scratched 11:18 CEST via email due to fatigue.
28-07-23 #280 Ian Carl Gillies Rider scratched 10:18 CEST via email due to missing CP1 cut off time.
28-07-23 #105 Felix Newman Rider scratched 8:22 CEST via WhatsApp due to knee injury.
28-07-23 #113 Rene Weichselbaum Rider scratched 2:51 CEST via email due to saddle sores.
28-07-23 #118 Sebastian Cario Rider scratched 7:52 CEST via WhatsApp due to injury.
28-07-23 #252 Christian Trenkle Rider scratched 6:52 CEST via email due to not making CP1 cutoff time.
27-07-23 #80 Frank Peters Rider scratched 10:37 CEST via email - no reason given.
27-07-23 #130 Sean Kevin Feddersen Rider scratched 19:34 CEST via email due to CP1 cutoff time.
27-07-23 #292 Thoralf Friedrich Rider scratched 18:31 via email - no reason given.
27-07-23 #230 Marc Vissers Rider scratched 17:56 via WhatsApp due to mechanical issues.
27-07-23 #7 Mark Lloyd Rider scratched 12:59 CEST via email due to injury.
27-07-23 #205 Rasmus Damgaard Rider scratched 14:33 CEST via WhatsApp due to sickness.
27-07-23 #17 André Klein Rider scratched 3:18 CEST via email due to knee and achilles pain.
27-07-23 #35 Keith Vance Rider scratched 3:16 CEST via email - no reason given.
27-07-23 #66 Daniel Huxley Rider scratched 2:49 CEST via email - no reason given.
27-07-23 #83 Tuna Taşkın Rider scratched 14:00 CEST via sms due to injury.
27-07-23 #219 Jack wilson Rider scratched 12:55 CEST via email due to fatigue.
27-07-23 #28 Kurt Ploner Rider scratched 12:18 CEST via email due to injury.
27-07-23 #326b Philip Martin Rider scratched 11:03 CEST via WhatsApp due to mechanical issues.
27-07-23 #326a Neil Sharp-Dent Rider scratched 11:03 CEST via WhatsApp due to mechanical issues.
27-07-23 #56 Brigitte Stocker Rider scratched yesterday via email to the race director.
27-07-23 #296 Harley Day Rider scratched 2:29 CEST via WhatsApp due to mental health.
27-07-23 #305 Alex Watts Rider scratched 4:57 CEST via sms due to personal reason meaning he needs to return home.
27-07-23 #89 Jorge Cordal Lorenzo Rider scratched 9:46 CEST via email due to injury.
27-07-23 #275 Peter O'Callaghan Rider scratched 7:41 CEST via email due to injury.
27-07-23 #38 Marcus Meyer Rider scratched 3:07 CEST via email. Ride gave no reason for scratch.
27-07-23 #276 Maurice Smith Rider scratched 2:18 CEST via email due to mechanical issues.
26-07-23 #289 Jori Klomp Rider scratched 22:19 CEST via sms due to injury.
26-07-23 #195 Linda Krastina Rider scratched 20:34 CEST via email due to illness.
26-07-23 #266 Joel Felton Rider scratched 17:17 CEST via email due to illness.
26-07-23 #23 Pasquale Chiella Rider scratched 9:55 CEST via WhatsApp due to fatigue.
26-07-23 #324b Lou Johnston Lou scratched 11:15 CEST via phone call due to a past injury causing discomfort.
26-07-23 #303 edward pini Rider scratched at 8:43 CEST via sms due to food poisoning.
26-07-23 #262 Elizabeth Stocker Rider scratched 8:54 CEST via sms due to illness.
26-07-23 #186 Blandine DUPUIS Rider scratched 7:00 CEST via whatsapp due to general fatigue.
25-07-23 #234 Andrea De Gruttola Rider scratched 7:31 CEST via email due to saddle sores.
25-07-23 #19 Adrian Nilsson Rider scratched 15:17 CEST via WhatsApp due to knee pain.
25-07-23 #170 Jelle Van Renswoude Rider scratched 14:05 CEST via WhatsApp due to a mechanical issue.
25-07-23 #225 Bernhard Rabold Rider scratched 13:54 CEST via email due to saddle sores.
25-07-23 #36 Andre Telge Rider scratched 12:48 CEST via email due to mechanical issues.
25-07-23 #12 James Stewart Rider scratched 10:54 CEST due to a knee injury.
25-07-23 #120 Hans-Rudolf Nyfeler Rider scratched 8:32 CEST via email. No reason given.
25-07-23 #6 Noel McNamara Rider scratched 8:06 CEST due to sickness.
25-07-23 #209 Sebastian Weiche Rider scratched 7:09 CEST due to a past injury causing discomfort.
24-07-23 #302 Timo Schmitt Rider scratched 21:32 CEST due to knee pain.
24-07-23 #31 Christopher Tran Rider scratched via email 9:42 CEST.
24-07-23 #242 Leopold Braun Scratched via email. He had an accident last night and broke his collarbone. He is now safe in hospital.
24-07-23 #206 Geert Bonnema Scratched this morning via phone call. He had an accident last night was taken to hospital.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
@rob74, dat jij het niet kunt, dat betekent niet dat een ander het niet kan. Dat jij 8 uur in een bed met lakens nodig hebt, betekent niet dat een ander dat nodig heeft.rob74 schreef: ↑30 jul 2023 08:41 Ik vind tochten als Parijs Brest Parijs al totale waanzin. Slaat echt helemaal nergens op. Ik vind dat je gewoon 's nachts zou mogen slapen in een echt bed met lakens en zo. Dat zou van mij mogen opgenomen worden in de algemene rechten van de mens. Slapen in een echt bed.
TCR ? Stelletje idioten . Dat er een paar zich te pletter rijden in een ravijn nadat ze in slaap zijn gevallen Misschien houden ze er dan mee op of zo .
Het probleem met ultratocht rijders is dat ze slecht zijn in een finish lijn trekken. Zo van,... ja toch nog maar 50 km erbij, of 100 erbij of weet je wat, de hele nacht doorbikkelen. Het begon met 200 km, toen 250, daarna 400, toen 600 en toen DUIZEND km. Maar misschien kan het nog verder en nog verder en,..... Ze kunnen geen finish lijn trekken.
Ik vind alles boven de 200 onzin. Een cyclo van 230 km,.... ik begin er niet aan. Te ver. Het moet wel op sport blijven lijken, niet op gekkenwerk.
PBP hoort tot de grote traditie van de wielersport. Een traditie die in Frankrijk, en met name in Bretagne geviert wordt. Jij weet het weer beter.
Maar wat van de snelle tochten waar op de openbare weg boven de 40 gereden wordt? Een LBL onder de 10 uur? Daar hoor je in dit forum weinig over.
Iedereen heeft z'n eigen grenzen. Die van jou ligt bij afstand. Die van mij bij snelheid. Ga ik dan in ieder LBL en cyclo topic miepen dat ze allemaal te hard en te gevaarlijk rijden? Nee, helemaal niet. Maar jij komt wel in een topic over TCR miepen dat JIJ het gevaarlijk vindt en het allemaal maar niks vindt.
Over 2weken ga ik voor de 3e maal starten aan PBP en het plan is om wel te slapen in een bed (Oke of stretcher,matras of luchtbed). Je zal mij niet langs de kant van de straat zien liggen te slapen, als dat de bedoeling zou zijn, zou ik dit niet rijden. Geen 8 uur per nacht, maar dat is ook niet altijd nodig.rob74 schreef: ↑30 jul 2023 08:41 Ik vind tochten als Parijs Brest Parijs al totale waanzin. Slaat echt helemaal nergens op. Ik vind dat je gewoon 's nachts zou mogen slapen in een echt bed met lakens en zo. Dat zou van mij mogen opgenomen worden in de algemene rechten van de mens. Slapen in een echt bed.
Het is meer trainen van de geest dan van het lichaam. Dat doortrappen lukt altijd wel, het hoofd motiveren is lastiger
Parijs-Brest-Parijs 2023
-
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
PBP is ook wel de limiet wat nog wel enigszins moet kunnen qua tijdsduur met weinig slaap.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Niks belet je (in de reglementen of anderszins) om tijdens PBP of willekeurig ander brevet een hotel of B&B te pakken en te slapen in een echt bed met lakens enzo.rob74 schreef: ↑30 jul 2023 08:41 Ik vind tochten als Parijs Brest Parijs al totale waanzin. Slaat echt helemaal nergens op. Ik vind dat je gewoon 's nachts zou mogen slapen in een echt bed met lakens en zo. Dat zou van mij mogen opgenomen worden in de algemene rechten van de mens. Slapen in een echt bed.
Klinkt leuk, zo'n cyclo <kuch/>rob74 schreef:Mijn bocht tot bocht verslag: Kramp in mijn poten, een pijn grimas op mijn gezicht, ingewanden die protesteren tegen de kwelling die ik mijn lichaam aandoe.
Je ziet dat bij randonneurstochten het voorgeschreven gemiddelde per (24) uur ook daalt naargelang de afstand.thestudent schreef: ↑30 jul 2023 10:30 PBP is ook wel de limiet wat nog wel enigszins moet kunnen qua tijdsduur met weinig slaap.
200-600km: 15km/u - 360km/etmaal
700-1200km: 13,3km/u - 320km/etmaal
1300-2000km: 12km/u - 288km/etmaal
+2000km: 10km/u - 240km/etmaal.
Dus hoe langer de tocht, hoe meer slaaptijd. Bij een tocht van 2000+ kom je bij een wat hogere rijsnelheid al aan je 8 uur slaap. 4-5 uur slaap is dan voor de meesten te halen, zo lang het parcours niet te extreem is.
Als je de Transcontinental en de Northcape4000 wat meer in detail volgt zie je dat de grote bulk van de Northcape 4000 rijders wel iedere nacht een redelijk aantal uren slaapt. Bij de voorsten van de Transcontinental ziet dat anders uit.
In tegenstelling tot @monique70 kies ik bij PBP juist bewust voor het slapen in de berm/andere locaties. Dat is omdat ik precies dan wil slapen als mijn lichaam er om vraagt. Niet ieder uur slaap is hetzelfde. Ieder mens heeft een ideale periode in de nacht (bij sommigen zelfs dag) waarop je lichaam het meest herstelt. Bij mij is dat rond 4-6 uur 's ochtends. Ik rij dus de nacht in maar probeer de meeste nachten aan het einde van de nacht te slapen. Niet altijd ben ik dan bij een controle, dan slaap ik liever op het voor mij ideale tijdstip in de berm dan dat ik minder efficiënt slaap op een controle/rustplaats.
Als je inzoomt op de nachtpositie van bijv. de Northcape 4000 rijders, dan zie je dat ze vaker stoppen bij een B&B of hotel.FryskBloed schreef: ↑30 jul 2023 10:40Niks belet je (in de reglementen of anderszins) om tijdens PBP of willekeurig ander brevet een hotel of B&B te pakken en te slapen in een echt bed met lakens enzo.rob74 schreef: ↑30 jul 2023 08:41 Ik vind tochten als Parijs Brest Parijs al totale waanzin. Slaat echt helemaal nergens op. Ik vind dat je gewoon 's nachts zou mogen slapen in een echt bed met lakens en zo. Dat zou van mij mogen opgenomen worden in de algemene rechten van de mens. Slapen in een echt bed.
Mooi om de reacties te lezen. Iedereen is natuurlijk vrij om zijn eigen grenzen uit te kiezen. Ik stel alleen dat ik die absurd lange tochten onzinnig vind. Dat iemand in een bivakzak in de berm gaat slapen om op tijd in Parijs, be my guest. Maar ik ga er echt niet naast liggen.
Ik vind het opvallend dat ultra rijders geen finish kunnen trekken. We hebben ook geen tour de France met etappes van 400 km, tenminste niet meer. De tour duurt drie weken, ook al absurd lang eigenlijk. Op een tour van 2 maanden en 400 km per dag zit echt geen hond te wachten. Na ja,..... misschien een paar ultra rijders.
Ik vind het opvallend dat ultra rijders geen finish kunnen trekken. We hebben ook geen tour de France met etappes van 400 km, tenminste niet meer. De tour duurt drie weken, ook al absurd lang eigenlijk. Op een tour van 2 maanden en 400 km per dag zit echt geen hond te wachten. Na ja,..... misschien een paar ultra rijders.
Live fast; die young. mijn blog