Canyon
Ik fiets veel off-road, én vooral ook als het slecht weer is. Dus veel stof en modder. Dus lijkt het me logisch dat dergelijk ontwerp dan iets meer onderhoud vraagt. Ik ga ervan uit, dat als je op zoek bent naar een gravelbike met dergelijke zadelpen, je je huiswerk eerst maakt. Dan weet je dat je wat meer werk zal hebben. Het is nu ook niet dat je dit iedere maand moet doen. Ik doet dit misschien 2 à 3 keer per jaar. Maar het onderhouden van mijn fiets, behoort evenzeer tot mijn hobby. Ik kan echt genieten om mijn fietsen terug tip top in orde te zetten.
Ik ga er eerder vanuit dat een fabrikant z'n huiswerk maakt...i-mac schreef: ↑31 jul 2023 12:31Ik fiets veel off-road, én vooral ook als het slecht weer is. Dus veel stof en modder. Dus lijkt het me logisch dat dergelijk ontwerp dan iets meer onderhoud vraagt. Ik ga ervan uit, dat als je op zoek bent naar een gravelbike met dergelijke zadelpen, je je huiswerk eerst maakt. Dan weet je dat je wat meer werk zal hebben. Het is nu ook niet dat je dit iedere maand moet doen. Ik doet dit misschien 2 à 3 keer per jaar. Maar het onderhouden van mijn fiets, behoort evenzeer tot mijn hobby. Ik kan echt genieten om mijn fietsen terug tip top in orde te zetten.
En na amper 50 droge km's al kraken heeft al helemaal niks te maken met eventueel gebrekkig onderhoud.
En ja, m'n fiets onderhouden is ook mijn hobby. Maar onderdelen moeten demonteren om ze te onderhouden catalogeer ik meer onder de noemer van ontwerpfouten. Doet me wat denken aan m'n Cannondale F29 MTB met BB30 lagers die je om te 'onderhouden' (lees: kraakvrij te houden) periodiek moest demonteren om vervolgens terug ingevet in het frame te persen.
@jakkel, even een kleine nuance. Als je een Canyon koopt, is de kans groot dat je de zadelpen nog zelf moet installeren op de fiets. Dan heb je direct de gelegenheid om de bijgeleverde carbonpasta te gebruiken. Als je na 50km gekraak hoort, vermoed ik dat installatie niet gebeurde zoals het zou moeten (no offense). Ofwel ligt het probleem ergens anders. Dat de zadelpen kan kraken, heb ik ook al ondervonden. En nee, dat is niet leuk fietsen.
Ik haal van tijd tot de trapas uit de fiets om deze te poetsen en opnieuw in te vetten. Ook de cassette en ketting gaan wel een paar keer van de fiets voor een nazicht. Lijkt me bij een normaal onderhoud te horen?
Ik haal van tijd tot de trapas uit de fiets om deze te poetsen en opnieuw in te vetten. Ook de cassette en ketting gaan wel een paar keer van de fiets voor een nazicht. Lijkt me bij een normaal onderhoud te horen?
Heel tof dat je 't zo opneemt voor Canyon, je lijkt haast wel één van hun marketingjongens te zijn.i-mac schreef: ↑31 jul 2023 13:19 @jakkel, even een kleine nuance. Als je een Canyon koopt, is de kans groot dat je de zadelpen nog zelf moet installeren op de fiets. Dan heb je direct de gelegenheid om de bijgeleverde carbonpasta te gebruiken. Als je na 50km gekraak hoort, vermoed ik dat installatie niet gebeurde zoals het zou moeten (no offense). Ofwel ligt het probleem ergens anders. Dat de zadelpen kan kraken, heb ik ook al ondervonden. En nee, dat is niet leuk fietsen.
Ik haal van tijd tot de trapas uit de fiets om deze te poetsen en opnieuw in te vetten. Ook de cassette en ketting gaan wel een paar keer van de fiets voor een nazicht. Lijkt me bij een normaal onderhoud te horen?
Maar... zadelpennen moeten demonteren om ze kraakvrij te houden hoort niet bij een onderhoud, zeker niet bij een nieuwe zadelpen! Trapassen zou je enkel hoeven te demonteren als lagers of dichtingen stuk zijn. Zulke dingen behoren niet tot een regulier onderhoud. Ik heb hier een fiets staan die al meer dan 50k op de teller heeft, die trapas is er nog nooit uit geweest. If it aint broke, dont fix it.
Oh ja, de installatie is wel gebeurd zoals het hoorde. Ik weet na 40 jaar op een racefiets te rijden wel hoe dat moet hoor.
Letterlijk citaat uit de bijgeleverde handleiding van de zadelpen:
"Definitieve bevestiging in het frame
Bestrijk de zitbuis van binnen gelijkmatig en dun met carbon montage pasta evenals het gebied van de zadelpen dat in de zitbuis wordt geschoven. Schuif de VCLS post weer in de zitbuis van het frame..."
En: https://youtu.be/D4ikPHF-R9M?t=40
Voorts staat bij de rubriek 'verzorging en onderhoud' niets van een periodieke demontage en al helemaal niets van de platte vlakken in te smeren met montagepasta.
Het lijkt wel alsof je uw huiswerk niet gemaakt hebt.
Maar, bij Canyon zijn ze uiteraard wel op de hoogte van het 'mankementje' van hun zadelpen, ook al wordt er geen woord over gerept in de gebruikelijke handleiding.
https://www.youtube.com/watch?v=_RgaLWY8a64
Ik had twee van het oudere model van die zadelpen (de ‘rechte’). Op de Endurace vond ik het gevoelsmatig te veel wippen (en dus vervangen voor een ‘normale’ zadelpen), maar op de crosser bevalt t goed. geen van beide kraakte, maar op de crosser komt er wel blubber tussen, waarmee het voor mij niet echt een handige uitvinding is voor onderhoudsvrij off-road.
Stukje isolatietape in die hoek frutten en rond de strop helpt trouwens wel.
Stukje isolatietape in die hoek frutten en rond de strop helpt trouwens wel.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Kan je dat eens gedetailleerder beschrijven?
Heb er net een gravelrit van 82 km opzitten, wel kraakvrij nu door de twee vlakken in te smeren met montagepasta, onderweg wel een klein tikje moeten aandraaien, want begon na een half uurtje weer licht te kraken.
Je (ik) wil voorkomen dat er prut tussen die twee veren komt, dus:
- pvc/isolatietape dwars tussen die twee elementen (in een v-vorm dus) en de uiteinden naar beneden vouwen.
- een stukje tape rondom de zadelpen, zodat die twee uiteinden vast zitten.
Mooi? Mwah
Werkt t? Yep
BTW, Grizl is mooi fietsje!
- pvc/isolatietape dwars tussen die twee elementen (in een v-vorm dus) en de uiteinden naar beneden vouwen.
- een stukje tape rondom de zadelpen, zodat die twee uiteinden vast zitten.
Mooi? Mwah
Werkt t? Yep
BTW, Grizl is mooi fietsje!
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Nee, dus.i-mac schreef: ↑31 jul 2023 13:19 @jakkel, even een kleine nuance. Als je een Canyon koopt, is de kans groot dat je de zadelpen nog zelf moet installeren op de fiets. Dan heb je direct de gelegenheid om de bijgeleverde carbonpasta te gebruiken. Als je na 50km gekraak hoort, vermoed ik dat installatie niet gebeurde zoals het zou moeten (no offense). Ofwel ligt het probleem ergens anders. Dat de zadelpen kan kraken, heb ik ook al ondervonden. En nee, dat is niet leuk fietsen.
Ik haal van tijd tot de trapas uit de fiets om deze te poetsen en opnieuw in te vetten. Ook de cassette en ketting gaan wel een paar keer van de fiets voor een nazicht. Lijkt me bij een normaal onderhoud te horen?
Ik heb dat in 30 jaar fietsen nog nooit gedaan.
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Als opvolging van mijn eerder bericht. Heb een claim ingediend bij Canyon. Die hebben de fiets inmiddels geïnspecteerd maar nemen helaas nul verantwoordelijkheid. Ik kan voor 1200 eu alles om laten bouwen naar een nieuw frame. Mooi sh*t.Desertstorm schreef: ↑05 jun 2023 14:27Ik heb er inmiddels drie tools voor. 2 shimano sleutels die je allebei gelijktijdig kan gebruiken en ook nog een tool van Ninja zelf.
Maar te weinig vlees zorgt eigenlijk voor elke tool voor problemen.
Het ziet er nu zoals onderstaand uit, waarbij dus vooral de nondriveside wat lijkt weg te vallen in het bracket.
Nog geen contact gezocht met Canyon, ga ik binnenkort eens tijd aan besteden maar ben er bang voor.
Wat me daarnaast vooral tegenvalt is dat ik geen antwoord krijg op wat ik als consument dan fout zou hebben gedaan. Lijkt dus dat ze zelf ook niet weten hoe dit komt. En als ik kijk naar alle nieuwe frames dan worden ze bijna allemaal weer uitgerust met 'normale' pf BB's.. Geen goed teken.
Dus hierbij advies voor iedereen met een Ninja Token BB in z'n Canyon; zo snel mogelijk wisselen met pressfit. Scheelt een hoop gezeik.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."