Bandenspanning
Hallo ik heb een vraag over bandenspanning. Ik weet daar zijn de meningen soms aardig over verdeeld maar toch hoop ik hier een antwoord op mijn vraag te vinden.
Wanneer ik in de verschillende calculators de gegevens van mijzelf en mijn fiets invoer kom ik op een bandenspanning uit tussen de 5.5 en 6 bar. Beetje afhankelijk welke je gebruikt. Nu heb ik vandaag nieuwe banden (Pirelli Pzero race 28mm) omgelegd. In het doosje staat een tabel met wat de ideale spanning zou zijn. Als ik daar met mijn gegevens zoek komt er volgens die tabel 7.1 bar uit.
Nu is dit nogal een wezenlijk verschil. Waar komt dit verschil vandaan en welke van de waardes is nu de "juiste" richtlijn.
Ter info:
Ik rijd met binnenbanden, 21mm velgbreedte, weeg zelf +/- 86kg, fiets is 8,6 kg.
Alvast dank voor de reacties.
Wanneer ik in de verschillende calculators de gegevens van mijzelf en mijn fiets invoer kom ik op een bandenspanning uit tussen de 5.5 en 6 bar. Beetje afhankelijk welke je gebruikt. Nu heb ik vandaag nieuwe banden (Pirelli Pzero race 28mm) omgelegd. In het doosje staat een tabel met wat de ideale spanning zou zijn. Als ik daar met mijn gegevens zoek komt er volgens die tabel 7.1 bar uit.
Nu is dit nogal een wezenlijk verschil. Waar komt dit verschil vandaan en welke van de waardes is nu de "juiste" richtlijn.
Ter info:
Ik rijd met binnenbanden, 21mm velgbreedte, weeg zelf +/- 86kg, fiets is 8,6 kg.
Alvast dank voor de reacties.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16540
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je start met de druk die je op de site van de bandenleverancier kan vinden, of dat helemaal juist is of niet doet niet zoveel ter zake.
Met de tips hier heb je alvast een startpunt.
Dan ga je rijden en proberen.
Een beetje meer, of juist een beetje minder druk.
Wat jij goed vindt hoeft iemand anders niet goed te vinden.
Banden oppompen en gaan fietsen, moeilijker is het niet.
Met de tips hier heb je alvast een startpunt.
Dan ga je rijden en proberen.
Een beetje meer, of juist een beetje minder druk.
Wat jij goed vindt hoeft iemand anders niet goed te vinden.
Banden oppompen en gaan fietsen, moeilijker is het niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10
Ik ben de afgelopen maanden gezakt op men 28 mm bandjes van 8 bar ( de oude 1 bar per 10 kg regel heb ik jarenlang gehanteerd). naar 6.5 achter en 5.5 voor. Het verschil in comfort is echt aanzienlijk en de data laten zien dat er geen effect op de snelheid plaatsvind.
Ook naar jaren overgestapt van Conti GP 5000 naar Michelin Powercup bandjes
Ik zou gewoon wat eens wat setups gaan proberen.
Ook naar jaren overgestapt van Conti GP 5000 naar Michelin Powercup bandjes
Ik zou gewoon wat eens wat setups gaan proberen.
Dank voor alle reacties.
Ik stelde de vraag meer omdat ik benieuwd was waar het verschil in advies vandaan komt. Ik heb op mijn vorige set p-zero bijna 4500 km gereden met 5.5-6 bar (wat prima bevalt).
Nu viel de fabriekstabel mij op en vroeg me of hoe dat zo een groot verschil kan zijn.
Ik stelde de vraag meer omdat ik benieuwd was waar het verschil in advies vandaan komt. Ik heb op mijn vorige set p-zero bijna 4500 km gereden met 5.5-6 bar (wat prima bevalt).
Nu viel de fabriekstabel mij op en vroeg me of hoe dat zo een groot verschil kan zijn.
Fabrieksadviezen zijn meestal wat hoger dan de 'ideale' bandenspanning. Een band op hogere druk slijt minder op alle vlakken, kans op garantiegevalletjes is ook kleiner, vandaar dus. 'Juiste' druk voor een bepaalde band hangt af van waar je rijdt, rijdersgewicht en opbouw band.
Ligt ook aan de banden qua tpiRemy82 schreef: ↑25 aug 2023 07:09 Dank voor alle reacties.
Ik stelde de vraag meer omdat ik benieuwd was waar het verschil in advies vandaan komt. Ik heb op mijn vorige set p-zero bijna 4500 km gereden met 5.5-6 bar (wat prima bevalt).
Nu viel de fabriekstabel mij op en vroeg me of hoe dat zo een groot verschil kan zijn.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13950
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb met Pzero,s gereden in 28mm met latex biba op een 22c met circa 82 kilo.
Vond tussen de 4.5 en 5 het fijnste rijden. Bij die banden reed ik voor en achter dezelfde spanning
Je moet het wel even een kans geven gewoon 3 a 4 keer mee gaan rijden en dan een keer onderweg na 20km oppompen naar 7 bar en dan bepalen wat je fijn vind.
Het vervelende is altijd dat meer comfort een lager snelheids gevoel geeft
Vond tussen de 4.5 en 5 het fijnste rijden. Bij die banden reed ik voor en achter dezelfde spanning
Je moet het wel even een kans geven gewoon 3 a 4 keer mee gaan rijden en dan een keer onderweg na 20km oppompen naar 7 bar en dan bepalen wat je fijn vind.
Het vervelende is altijd dat meer comfort een lager snelheids gevoel geeft
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Terug naar de 22m tubes op 9 bar. Heeft ook wel iets eigenlijk.
Nee ik rijdt nu met mijn 79kg iets met 28mm continentals 5000s TR op 20 velgen met net geen vijf bar in het achterwiel. Alleen dat is op mijn oude Sks rennkompressor pomp een beetje gokken. Dus dat kan 4.8-5 zijn. En het voorwiel mik ik op iets boven 4.5 dus tussen 4.5 en 4.8.
Ik pak vrij zelden mijn digitale manometer erbij. Ben al zo vaak bijna te laat voor de clubrit.
De meeste clubgenoten zitten veel hoger. Maar de grip is veel beter.
En die oude rennkompressor kan verdomde tot een bar of 16. Geen idee waarvoor we vroeger dachten dat dat nodig was. De hoogste druk haalt hij tegenwoordig als ik de schwalbe tire booster oppomp.
Nee ik rijdt nu met mijn 79kg iets met 28mm continentals 5000s TR op 20 velgen met net geen vijf bar in het achterwiel. Alleen dat is op mijn oude Sks rennkompressor pomp een beetje gokken. Dus dat kan 4.8-5 zijn. En het voorwiel mik ik op iets boven 4.5 dus tussen 4.5 en 4.8.
Ik pak vrij zelden mijn digitale manometer erbij. Ben al zo vaak bijna te laat voor de clubrit.
De meeste clubgenoten zitten veel hoger. Maar de grip is veel beter.
En die oude rennkompressor kan verdomde tot een bar of 16. Geen idee waarvoor we vroeger dachten dat dat nodig was. De hoogste druk haalt hij tegenwoordig als ik de schwalbe tire booster oppomp.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!