Nieuwe alu wielset voor velgremmen
Beste
Ik rijd in de winter met aluminium wielen, in de zomer met carbon wielen. Mijn alu wielset heeft nu zo'n 28.000 kilometer en is versleten, de remrand is uitgehold. De wielset die ik nu had was een Roval SLX 24 set, deze kwamen standaard op mijn Specialized Tarmac SL5 Expert vier jaar geleden.
Ik wil deze set vervangen door een gelijkwaardige set, maar er is niet zo heel veel aanbod meer voor aluminium wielen met velgremmen. Wat zouden jullie me aanraden binnen de beperkte voorraad die in de meeste webshops aanwezig is? Zelf had ik eens gekeken en ik was uitgekomen bij Fulcrum Racing 3 (of 5), maar ik vrees dat de kwaliteit hier misschien een stuk minder zal zijn? Ik wil namelijk ook niet downgraden...
Ik had een set van DT Swiss gevonden, de DT SWISS P1800 SPLINE 32 NON DISC RACE WIELSET ZWART, zou dit beter zijn dan die Fulcrums?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten
Thomas
Ik rijd in de winter met aluminium wielen, in de zomer met carbon wielen. Mijn alu wielset heeft nu zo'n 28.000 kilometer en is versleten, de remrand is uitgehold. De wielset die ik nu had was een Roval SLX 24 set, deze kwamen standaard op mijn Specialized Tarmac SL5 Expert vier jaar geleden.
Ik wil deze set vervangen door een gelijkwaardige set, maar er is niet zo heel veel aanbod meer voor aluminium wielen met velgremmen. Wat zouden jullie me aanraden binnen de beperkte voorraad die in de meeste webshops aanwezig is? Zelf had ik eens gekeken en ik was uitgekomen bij Fulcrum Racing 3 (of 5), maar ik vrees dat de kwaliteit hier misschien een stuk minder zal zijn? Ik wil namelijk ook niet downgraden...
Ik had een set van DT Swiss gevonden, de DT SWISS P1800 SPLINE 32 NON DISC RACE WIELSET ZWART, zou dit beter zijn dan die Fulcrums?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten
Thomas
Hier in België is dat 2dehands.be en ik vind dat altijd moeilijk om in te schatten hoeveel kms ze dan al hebben etc... Bij nieuwe ben je zeker en uiteindelijk is de prijs van 300-400 euro niet zo overdreven, al weet ik niet als ik dan evenveel kwaliteit heb als bij mijn Rovals nu...
Als het goed moet zijn en lang moet meegaan : neem Campagnolo Zonda , of anders de Fulcrum Racing 3. DT Swiss is ook een goede optie, maar ik heb het idee dat de body van DT iets meer onderhoud vergt.
Een collega van met reed ook met de DT Swiss wielen en na 1,5 winter was de body echt wel slecht ( en ook moeilijk verwijderbaar ).
Een collega van met reed ook met de DT Swiss wielen en na 1,5 winter was de body echt wel slecht ( en ook moeilijk verwijderbaar ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Fulcrum een downgrade zou zijn. Dan moeten de huidige wielen wel echt het top segment zijn. Fulcrum staat algemeen als zeer goede wielen. Campagnolo maakt ze en ze hebben er speciaal het merk Fulcrum voor uitgevonden zodat Shimano rijders er ook op willen rijden.
Live fast; die young. mijn blog
- thestudent
- Forum-lid HC
Dt swiss zijn prima hoor, beter in de winter dan Zondas. Het kan ook aan je maat liggen dat ze kapot gaan. Ik heb drie winters gereden met een Dt R24 setje!
Op fulcrum en campagnolo wielen gaan de buitenste bodylagers relatief snel kapot. Vooral bij mensen die veel ontvettend spul op de cassette gebruiken. Als je ze zelf kan vervangen geen nood. Maar fietsenmakers gooien er meteen een totaal nieuwe body op.
Verder zijn Zonda's/Racing 3 wielen perfect. Ik heb zelf ook een paar Zonda's hoor.
Op fulcrum en campagnolo wielen gaan de buitenste bodylagers relatief snel kapot. Vooral bij mensen die veel ontvettend spul op de cassette gebruiken. Als je ze zelf kan vervangen geen nood. Maar fietsenmakers gooien er meteen een totaal nieuwe body op.
Verder zijn Zonda's/Racing 3 wielen perfect. Ik heb zelf ook een paar Zonda's hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Wat bedoel je met ‘het kan aan je maat liggen dat ze kapot gaan?’ Bedoel je dan gewicht? Ik vond 27k kms alvast niet weinig met de originele set.thestudent schreef: ↑08 okt 2023 20:53 Dt swiss zijn prima hoor, beter in de winter dan Zondas. Het kan ook aan je maat liggen dat ze kapot gaan. Ik heb drie winters gereden met een Dt R24 setje!
- thestudent
- Forum-lid HC
Sommige mensen plegen geen onderhoud, zetten alles nat in de schuur of spuiten het overhoop met ontvetter. Rijden ermee door als het kraakt en dan wil alles wel kapot.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Zal het hier ook even plaatsen... (waarom 2 topics voor dezelfde vraag?)
Ik heb al jaren een set Fulcrum 3 in gebruik. Echt bombproof wielen, die ook nog eens 'goed bollen', zoals we hier in Vlaanderen zeggen.
Er zijn hier ook 2 sets Fulcrum 4 in gebruik. Daarover zijn mijn kopvrouw en ik veel minder positief: lagers slijten snel, om de haverklap speling op de naaf, ...
Mocht ik nu in de markt zijn voor een nieuwe set alu velgremwielen, ik ging opnieuw voor Fulcrum 3.
Ik heb al jaren een set Fulcrum 3 in gebruik. Echt bombproof wielen, die ook nog eens 'goed bollen', zoals we hier in Vlaanderen zeggen.
Er zijn hier ook 2 sets Fulcrum 4 in gebruik. Daarover zijn mijn kopvrouw en ik veel minder positief: lagers slijten snel, om de haverklap speling op de naaf, ...
Mocht ik nu in de markt zijn voor een nieuwe set alu velgremwielen, ik ging opnieuw voor Fulcrum 3.
-
- Forum-lid
+1
Dag Patrickpatrickvb schreef: ↑08 okt 2023 21:53 Zal het hier ook even plaatsen... (waarom 2 topics voor dezelfde vraag?)
Bedankt voor de feedback, ik heb maar 1 topic hoor maar had specifiek nog iets in een ander oud topic gezet eerst maar achteraf leek het me beter om een nieuw te starten want oud ging louter over Fulcrum.
Wat die Fulcrums betreft: wat is het verschil tussen de 3 en de 5? Louter gewicht of speelt er meer?
En zijn de fulcrum 3-wielen dan beter of slechter dan mijn huidige roval slx24 wielen? Die waren nieuw bijna 1.000 euro x aantal jaar terug, waardoor ik soms het gevoel heb dat die wel beter moeten zijn…
Bedankt alvast!
Je zou ook kunnen overwegen om bv van Speijkwielen of Maatwielen een bericht te sturen met je wensen. Zeker voor alu velgen denk ik dat je kwa prijs nieteens veel duurder dan een setje Fulcrum 3 uitkomt, en dan heb je iets wat exact voor jouw toepassing gebouwd is, en dan ook nog met meer zorg dan een fabrieksset. Niet dat die slecht zijn (in tegendeel), maar ik denk dat een wielbouwer iets meer tijd en zorg aan je wielen besteed dan een productiemedewerker die er x per uur moet maken.