Powermeter enkel of dubbel?
-
- Forum-lid HC
Maar waarom schommelt het vermogen tussen die 46 en 52% per kant? Als die 46 is, is je ene been dan vermoeid en zou je je vermogen daar op aan moeten passen, of blijft je te leveren vermogen gelijk voor een optimale training?
Dat laatste kan ik mij niet voorstellen. Wij zijn geen van allen robots en hebben met de vorm van de dag en de weg omstandigheden te dealen.
Voor mij als eenvoudige fietser heeft een enkelzijdige vermogensmeter wel de toegevoegde waarde voor de training, maar bied een tweezijdige niet een dusdanig extra toevoeging om de meerprijs te rechtvaardigen.
Voor een serieuze amateur of prof renner is dat natuurlijk een ander verhaal.
Dat laatste kan ik mij niet voorstellen. Wij zijn geen van allen robots en hebben met de vorm van de dag en de weg omstandigheden te dealen.
Voor mij als eenvoudige fietser heeft een enkelzijdige vermogensmeter wel de toegevoegde waarde voor de training, maar bied een tweezijdige niet een dusdanig extra toevoeging om de meerprijs te rechtvaardigen.
Voor een serieuze amateur of prof renner is dat natuurlijk een ander verhaal.
Tja geen idee waarom het wisselt, ik maak mij er ook niet druk om etc.
Vaak zit het wel rond de 50/50 maar heb wel eens dagen dat het afwijkt dus.
Gekke is trouwens dat de quarq's die ik heb neiging hebben om meer te meter aan de linkerkant. (als je dat meting kan noemen, want die meten meer het totaal en doen dan trucje om links/rechts te bepalen)
Vaak zit het wel rond de 50/50 maar heb wel eens dagen dat het afwijkt dus.
Gekke is trouwens dat de quarq's die ik heb neiging hebben om meer te meter aan de linkerkant. (als je dat meting kan noemen, want die meten meer het totaal en doen dan trucje om links/rechts te bepalen)
Hoe nauwkeurig moet het zijn voor de hobbyist? Uiteindelijk wil je toch gewoon je fitness status zien en bijhouden. Zou het echt veel onnauwkeuriger zijn met alleen Links meten? Ik denk van niet.
Ben recent van dubbelzijdig naar enkel gegaan, Minder data en minder specifiek. Voor mij als hobbyrijder meer dan genoeg.
Ben recent van dubbelzijdig naar enkel gegaan, Minder data en minder specifiek. Voor mij als hobbyrijder meer dan genoeg.
Dogma F
Ik weet niet meteen meer welke aflevering het was, maar in de 'Beter worden' podcast benadrukten ze dat een enkelzijdige powermeter meer dan voldoende was.
Of ik daarom geen dubbelzijdige zou kopen weet ik niet, het is toch een leuk gevoel te weten dat je totale power correcter is (rekening houdend met die 1 a 2% standaard foutenmarge)
Mijn mening: kan je het aanschaffen en ga je er vaker door fietsen: koop dubbelzijdig, als je zegt 'ja maar dat kost wel een pak meer' ga voor een enkelzijdige.
Of ik daarom geen dubbelzijdige zou kopen weet ik niet, het is toch een leuk gevoel te weten dat je totale power correcter is (rekening houdend met die 1 a 2% standaard foutenmarge)
Mijn mening: kan je het aanschaffen en ga je er vaker door fietsen: koop dubbelzijdig, als je zegt 'ja maar dat kost wel een pak meer' ga voor een enkelzijdige.
Bedankt voor alle reacties,
Ga denk ik toch voor een enkele. Gaat mij meer om of ik nog wat over heb tijdens een rit of toch beter iemand anders het kopwerk laat doen:-). Ik kan bijvoorbeeld 220w 3uur volhouden maar ben dan wel kapot.
Als ik op 180 zit weet ik dat ik een keer een klimmetje voluit kan. Echt trainen doe ik er (nog) niet mee.. ben ook al bijna 45.
Ga denk ik toch voor een enkele. Gaat mij meer om of ik nog wat over heb tijdens een rit of toch beter iemand anders het kopwerk laat doen:-). Ik kan bijvoorbeeld 220w 3uur volhouden maar ben dan wel kapot.
Als ik op 180 zit weet ik dat ik een keer een klimmetje voluit kan. Echt trainen doe ik er (nog) niet mee.. ben ook al bijna 45.
Stel dat de variatie per been zo'n 5% schommelt dan blijf je in vrijwel alle gevallen nog steeds in de goede zone fietsen.
Voor mij is zo'n afwijking acceptabel.
Gemiddelde duurrit is zo rond de 160 watt. Of ik dan 150 watt of 170 watt heb gefietst maakt qua training voor mij niet zo heel veel uit.
En ook die zones kennen geen harde grens maar gaan in elkaar over.
Sowieso kan ik niet op 5 Watt nauwkeurig fietsen en ook 10 watt nauwkeurig lukt me niet om lang vast te houden.
Veelal probeer ik een constante cadans te vinden maar de ene keer gaat het net een beetje omhoog of omlaag en dan komt de wind weer net iets anders waardoor mijn vermogen fluctueert.
Echte vermogensblokjes doe ik in ERG op de Elite-trainer.
Voor mij is zo'n afwijking acceptabel.
Gemiddelde duurrit is zo rond de 160 watt. Of ik dan 150 watt of 170 watt heb gefietst maakt qua training voor mij niet zo heel veel uit.
En ook die zones kennen geen harde grens maar gaan in elkaar over.
Sowieso kan ik niet op 5 Watt nauwkeurig fietsen en ook 10 watt nauwkeurig lukt me niet om lang vast te houden.
Veelal probeer ik een constante cadans te vinden maar de ene keer gaat het net een beetje omhoog of omlaag en dan komt de wind weer net iets anders waardoor mijn vermogen fluctueert.
Misschien kan je net ERG mode achterwege laten om meer tempogevoel te ontwikkelen.bakboord1 schreef: ↑17 okt 2023 11:10 en ook 10 watt nauwkeurig lukt me niet om lang vast te houden.
Gaat om je kg/w die 220 is bij hoeveel kilogram?jwst1979 schreef: ↑17 okt 2023 10:57 Bedankt voor alle reacties,
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Dat is natuurlijk alleen voor de bragging rights (tenzij je koerst, en dan nog vooral in de heuvels/bergen). Voor het trainen maakt je gewicht natuurlijk niet uit: als je FTP rond 250W ligt, verandert dat niet opeens als je 5kg meer of minder weegt…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
- Forum-lid HC
Als je een vermogens meter alleen gebruikt om te bepalen of je nog wat in het vat hebt zitten, dan is enkelzijdige meting echt wel voldoende. Zoals hiervoor al geschreven, zelfs voor een goede training is enkelzijdig voldoende.jwst1979 schreef: ↑17 okt 2023 10:57 Bedankt voor alle reacties,
Alleen voor de cijfer freaks, serieuze amateurs, profs en fietsers met teveel geld is een dubbele meter de moeite waard.