Wie kan mij helpen?
Ik heb een uitdaging met de maatselectie van de Grizl CF SL 7.
Volgens de Canyon website kom ik met een lengte van 170 en een binnenbeen lengte van 79 uit op een XS.
De XS uitvoering heeft 650B wielen en vanaf de S heeft de Grizl 700C wielen.
Vanmorgen tijdens de OFM Gravel tourtocht in Reusel de kans gekregen om met beide maatvoeringen door het centrum van Reusel te fietsen

Beide maten voelen prima aan, maar de XS wat nerveuzer en tegelijkertijd sportiever dan de S. De S zit ik relaxedter op en voelt vanaf het begin comfortabeler en zekerder. Ik moet erbij vermelden dat ik tot heden enkel cross country MTB ervaring heb. Hierdoor voelt de dropbar misschien al snel nerveus voor mij.
Afgelopen voorjaar en zomer heb ik enkel racer ervaring opgedaan met drie wegritjes à 80 km op een oude racer van mijn vader als referentie. Dat voelde toen ook wat nerveus en onwennig.
Ik heb het vermoeden dat mijn huidge MTB ook groter is, dan op papier zou worden geadviseerd obv mijn lengtes (Bulls Coperhead 3 - 27,5 - 2014 - M)
De wegritjes van afgelopen zomer waren de aanleiding om op zoek te gaan maar een Gravelbike. De Grizl lijkt mij naast mijn budget en de specificaties de beste keuze van twee of zelfs drie werelden (weg - gravel - singletrack)
Ik ben van plan om Gravel, offroad af te wisselen met de weg. Zo nu en dan zal ik een tochtje met wielrenners (28 tot 30 km/u) meerijden. Hiervoor overweeg ik op termijn een tweede wielset aan te schaffen. Wanneer ik offroad rijd ben ik van plan om ook singletracks mee te pakken à Vrachelse Heiden, Drunense Duinen of Stadsbos 013. Wie weet ga ik ook eens bikepacking ervaring opdoen.
Ik weeg tussen 70 - 73 kg en mijn benen zijn gemiddeld korter dan mijn bovenlichaam.
Onderstaande gegevens heb ik na de metingen bij Canyon service centrum te Eindhoven ontvangen.
Grizl CF SL 7
Maat: undefined
Jouw PPS gegevens
169,7cm
79,5cm
Wanneer ik de zelfde gegevens op de Canyon website invoer krijg ik onderstaande uitslag.
De beste maat voor jou: XS
Op basis van je lichaamsafmetingen raden we je deze framemaat aan.
Jouw afmetingen: 169,7cm / 79,5cm
Wij adviseren ook een zadelhoogte van 694 - 704 mm, gebaseerd op je binnenbeenlengte.
Geometrie XS
Zadelhoogte in mm (A)
653 - 753
Stack in mm (I)
537
Reach in mm (J)
382
Geometrie S
Zadelhoogte in mm (A)
683 - 783
Stack in mm (I)
556
Reach in mm (J)
397
Volgens de medewerker van Canyon kunnen beide fietsen op mij worden afgestemd.
Zijn er mensen die de zelfde keuzestress hebben? XS of S?
Het is bij deze overweging niet enkel het frame wat bij de selectie van de maat meespeelt maar ook de wielmaten die bij beide frame maatvoeringen van elkaar verschillen.
Is er per toeval iemand met vergelijkbare lichaamslengte die al ervaring hebben met een S of XS? Onder het mom van, referentie is de beste reclame.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties