Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon

Middenbrabant
Forum-lid

Middenbrabant 22 okt 2023 22:40

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen?

Ik heb een uitdaging met de maatselectie van de Grizl CF SL 7.

Volgens de Canyon website kom ik met een lengte van 170 en een binnenbeen lengte van 79 uit op een XS.

De XS uitvoering heeft 650B wielen en vanaf de S heeft de Grizl 700C wielen.

Vanmorgen tijdens de OFM Gravel tourtocht in Reusel de kans gekregen om met beide maatvoeringen door het centrum van Reusel te fietsen :wink:

Beide maten voelen prima aan, maar de XS wat nerveuzer en tegelijkertijd sportiever dan de S. De S zit ik relaxedter op en voelt vanaf het begin comfortabeler en zekerder. Ik moet erbij vermelden dat ik tot heden enkel cross country MTB ervaring heb. Hierdoor voelt de dropbar misschien al snel nerveus voor mij.

Afgelopen voorjaar en zomer heb ik enkel racer ervaring opgedaan met drie wegritjes à 80 km op een oude racer van mijn vader als referentie. Dat voelde toen ook wat nerveus en onwennig.

Ik heb het vermoeden dat mijn huidge MTB ook groter is, dan op papier zou worden geadviseerd obv mijn lengtes (Bulls Coperhead 3 - 27,5 - 2014 - M)

De wegritjes van afgelopen zomer waren de aanleiding om op zoek te gaan maar een Gravelbike. De Grizl lijkt mij naast mijn budget en de specificaties de beste keuze van twee of zelfs drie werelden (weg - gravel - singletrack)

Ik ben van plan om Gravel, offroad af te wisselen met de weg. Zo nu en dan zal ik een tochtje met wielrenners (28 tot 30 km/u) meerijden. Hiervoor overweeg ik op termijn een tweede wielset aan te schaffen. Wanneer ik offroad rijd ben ik van plan om ook singletracks mee te pakken à Vrachelse Heiden, Drunense Duinen of Stadsbos 013. Wie weet ga ik ook eens bikepacking ervaring opdoen.

Ik weeg tussen 70 - 73 kg en mijn benen zijn gemiddeld korter dan mijn bovenlichaam.

Onderstaande gegevens heb ik na de metingen bij Canyon service centrum te Eindhoven ontvangen.

Grizl CF SL 7

Maat: undefined

Jouw PPS gegevens

169,7cm
79,5cm

Wanneer ik de zelfde gegevens op de Canyon website invoer krijg ik onderstaande uitslag.

De beste maat voor jou: XS
Op basis van je lichaamsafmetingen raden we je deze framemaat aan.
Jouw afmetingen: 169,7cm / 79,5cm
Wij adviseren ook een zadelhoogte van 694 - 704 mm, gebaseerd op je binnenbeenlengte.

Geometrie XS

Zadelhoogte in mm (A)
653 - 753
Stack in mm (I)
537
Reach in mm (J)
382

Geometrie S

Zadelhoogte in mm (A)
683 - 783
Stack in mm (I)
556
Reach in mm (J)
397

Volgens de medewerker van Canyon kunnen beide fietsen op mij worden afgestemd.

Zijn er mensen die de zelfde keuzestress hebben? XS of S?

Het is bij deze overweging niet enkel het frame wat bij de selectie van de maat meespeelt maar ook de wielmaten die bij beide frame maatvoeringen van elkaar verschillen.

Is er per toeval iemand met vergelijkbare lichaamslengte die al ervaring hebben met een S of XS? Onder het mom van, referentie is de beste reclame.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 okt 2023 23:06

Klein verschil, ik zat op grens S en M.
Ben zo vreselijk blij met de M, S zou echt niet fijn zijn geweest.
Bij keuze tussen kleine wielen of normale maar zou mijn keuze heel simpel zijn: S.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

jakkel
Forum-lid

jakkel 23 okt 2023 08:52

De keuze tussen twee verschillende maten hangt ook af van welke drop je wilt. Met een kleinere maat kan je immers een grotere drop bekomen. Bij twijfel kies je best de kleinste maat. Je kan veel opvangen met een andere stuurpen en/of zadelstand

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 23 okt 2023 09:10

Ik heb precies dezelfde lengte en binnenbeenlengte en rijd op een Factor LS maat 52 (S) Stack 54,7, reach 37,8 met een stuurnok van 8cm.
Ik denk dat de S van Canyon te groot gaat zijn voor je en wanneer je niet met 650B wielen wil rijden, je op zoek moet gaan naar een ander merk...
Wanneer ik op de geometrietabel kijk bij Canyon ( en vergelijk met de geo van mijn Scott Foil of Factor LS) kom ik ook altijd uit op een XS bij de racefietsen/gravelfietsen of val daar net tussenin bij de Aeroad.
Je moet niet vergelijken met je mtb die maat M heeft, dat is geen goed vergelijk, mijn MTB is ook een maat M.
Kijk eens bij Scott voor een Addict gravel in maat S, een superfiets die nog redelijk betaalbaar is, uiteraard zijn er nog voldoende andere merken die je wel zullen passen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2023 09:32

Bij 170 op kleine wielen rijden is echt onzin. Mijn vriendin is 169 en rijdt haar hele leven al gewoon op normale wielen. Is bij alle merken wel een fiets te vinden die past. Ze rijd nu op een Liv Devote gravelbike, maat S. Stack588/reach372.
https://www.liv-cycling.com/nl/devote-advanced-2
Zit als gegoten, ze zegt zelf dat het een van de fijnste fietsen is die ze heeft gehad (en dat zijn er veel).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 okt 2023 22:40

daniel1975 schreef: 23 okt 2023 09:32 Bij 170 op kleine wielen rijden is echt onzin.
Ook mijn idee.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Middenbrabant
Forum-lid

Middenbrabant 27 okt 2023 21:38

Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels ben ik naast Canyon Grizl ook andere types en merken aan het onderzoeken.

De Grail 2024 is overigens ook een mooie optie met standaard 700C bij XS frame. Goede zet van Canyon.

Nuroad in maat S, Ridley Fast in S heb ik beide getest. Hiervan was de laatste te groot. Ridley blijkt groot uit te vallen. Cube was ik niet van onder de indruk.

Daarna heb ik op een Cannondale Topstone 3 carbon in maat S gezeten. Deze maat voelede direct confortabel. Bij Cannondale communiceert men dat maat S geschikt is voor lichaamslengte tussen 1,60 en 1,76. Ideaal voor mijn lichaamslengte van 1,70.

De wielen zijn standaard 700c 45 mm met de optie om deze uit te wisselen met 48 mm in 650B.

In de winkel gaf men terecht aan, dat in de praktijk de wielsets eens per twee seizoenen worden uitgewisseld. Een winter en zomerbanden wissel. Als deze uitwisseling al gebeurd. Met de standaard banden 700C 45 verwacht ik prima mee te kunnen bij 70 tpt 80 km lange wegritjes met c.a. 30 km/u gemiddeld. Voor slecht weer en extremere offroad ritjes en technische singletracks heb ik nog een Mountainbike.

Stapje voor stapje kom ik vast tot een juiste fiets...

Er zijn nogsteeds tips of suggesties welkom 😃

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 28 okt 2023 07:23

Scott Addict gravel, Orbea Terra, Factor LS, Cannondale Super X, BMC Kaius, Cervelo Aspero, Basso Palta, Giant Content, Trek Boone of Checkpoint....

Ed073
Forum-lid

Ed073 28 okt 2023 21:52

Ik heb nog wel een suggestie, natuurlijk mede afhankelijk van je budget. Tot 3k heb je enkele leuke opties; zoals scottpch al aangeeft is de addict gravel 30 echt een leuke optie. Rabbit Bikes in Elshout heeft ze staan in maat xs/s/m en l, daar krijg je ook nog goede service en korting. Daarnaast is de Ridley Grifn, heb ik zelf, ook een superfiets. Die trekt echter wel max 38mm banden, genoeg voor de Drunense duinen maar als je dwars door de Alpen gaat net te weinig. Beide hele leuke en snelle fietsen voor net onder 3k.

Orbea Terra, Trek Checkpoint & Giant Contend vond ik echt een stuk logger aanvoelen. Cervelo Aspero en Basso zijn wel hele mooie fietsen, budget begint echter bij de 5k (heb je wel meteen betere wielset).

Mocht je makkelijk de geo willen vergelijken van de fietsen, kijk dan op https://geometrygeeks.bike. Kun je ze selecteren en heb je een mooi overzicht.

Lion1979
Forum-lid

Gebruikersavatar Lion1979 29 okt 2023 09:15

scottpch schreef: 28 okt 2023 07:23 Scott Addict gravel, Orbea Terra, Factor LS, Cannondale Super X, BMC Kaius, Cervelo Aspero, Basso Palta, Giant Content, Trek Boone of Checkpoint....
Rose Backroad
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 okt 2023 12:21

Middenbrabant schreef: 27 okt 2023 21:38 .......
In de winkel gaf men terecht aan, dat in de praktijk de wielsets eens per twee seizoenen worden uitgewisseld...
Met de standaard banden 700C 45 verwacht ik prima mee te kunnen bij 70 tpt 80 km lange wegritjes met c.a. 30 km/u gemiddeld. ........

Stapje voor stapje kom ik vast tot een juiste fiets...

Er zijn nogsteeds tips of suggesties welkom 😃
Waarom zou het terecht zijn om er verschillende wielsets op na te moeten houden als je met de 45 band al mee kan aan 30 km/u gemiddeld?
Hoeveel stapjes wil je nog nemen? Welke tijdspanne heb je in gedachten?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie