Budget 2000 weinig race vs 10 jaar terug
Laat ik voorop stellen dat ik erg sentimenteel denk. Qua racefietsen ben ik een beetje blijven hangen in de Cervelo R3 (sloping, licht, diepe zit, scherp sturend) periode.
Helaas is het 10 a 15 jaar verder en voel ikzelf nu ook de noodzaak om naar schijfremmen over te gaan. (M'n handgespaakte wielset met dt Swiss 240 naven heeft een versleten remrand) en qua onderhoud beginnen de onderdelen zich ook af te wisselen.
Het probleem is dat ik een racer zoek voor €2.000. Reeds in de winkel geweest om een CAAD 13 te proberen (wordt omschreven als best value for money/serieuze fiets). Helaas doet dit mij denken aan nog verder terug qua zit (de periode van rechte frames en 9 speed).
Daarintegen fietsen mijn maten op fietsen die ik helaas niet kan veroorloven en heb ik daar ook kort op mogen zitten. (Seka en Cube litening). Beiden schrok ik hoe comfortabel deze fietsen waren en toch scherp en bij de les in de goede zin van het woord.
Als ik nu ga proefrijden wordt ik steeds zo sip van de goedkope afmontage (stuur, stuurpen, zadel) en de lange wielbasis zit.
De fietsen die ik het meest ambieer:
- Trek Emonda SL 5 (voldoet toch aan veel eisen en ja die paar honderd mag er eventueel bij).
Ik kijk ook nog uit naar de nieuwe Orbea Orca. Verder vind ik 2e hands de Focus Izalco een fijne fiets of gewoon good old Giant TCR.
Ik kan het mijn vriendin gewoon niet uitleggen dat je voor 2.000 niet veel koopt. daarnaast zijn we pas verhuisd dus staan er andere zaken voor het budget op de planning. (De Cervelo komt uit de wedstrijd periode dat mn pa nog meebetaalde)
Mijn huidige racer Cervelo R3 is voluit carbon (stuur, stuurpen, wielen,frame). Ik heb heel lang gezegd schijfremmen bullshit/mini upgrade. Toch is er door de jaren heen meerdere fijne dingen beter geworden:
- banden 28mm
- schijfremmen
- minder focus op ultra diepe zit (hoewel gewenning)
Wel kan ik nog alles carbon blijven rijden voor 2.000 maar zal dan ipv Seka voor bijv. Elves moeten kiezen aanvullend met Chinese onderdelen en een tiagra/105 groep. (Denk daar zelf ook nog aan)
Het gebruik van de fiets blijft criteriums/zomeravond competitie maar recreatief niveau. Daarnaast maak ik mij soms zorgen over de houdbaarheid bij een criterium van de oude Cervelo.
Helaas is het 10 a 15 jaar verder en voel ikzelf nu ook de noodzaak om naar schijfremmen over te gaan. (M'n handgespaakte wielset met dt Swiss 240 naven heeft een versleten remrand) en qua onderhoud beginnen de onderdelen zich ook af te wisselen.
Het probleem is dat ik een racer zoek voor €2.000. Reeds in de winkel geweest om een CAAD 13 te proberen (wordt omschreven als best value for money/serieuze fiets). Helaas doet dit mij denken aan nog verder terug qua zit (de periode van rechte frames en 9 speed).
Daarintegen fietsen mijn maten op fietsen die ik helaas niet kan veroorloven en heb ik daar ook kort op mogen zitten. (Seka en Cube litening). Beiden schrok ik hoe comfortabel deze fietsen waren en toch scherp en bij de les in de goede zin van het woord.
Als ik nu ga proefrijden wordt ik steeds zo sip van de goedkope afmontage (stuur, stuurpen, zadel) en de lange wielbasis zit.
De fietsen die ik het meest ambieer:
- Trek Emonda SL 5 (voldoet toch aan veel eisen en ja die paar honderd mag er eventueel bij).
Ik kijk ook nog uit naar de nieuwe Orbea Orca. Verder vind ik 2e hands de Focus Izalco een fijne fiets of gewoon good old Giant TCR.
Ik kan het mijn vriendin gewoon niet uitleggen dat je voor 2.000 niet veel koopt. daarnaast zijn we pas verhuisd dus staan er andere zaken voor het budget op de planning. (De Cervelo komt uit de wedstrijd periode dat mn pa nog meebetaalde)
Mijn huidige racer Cervelo R3 is voluit carbon (stuur, stuurpen, wielen,frame). Ik heb heel lang gezegd schijfremmen bullshit/mini upgrade. Toch is er door de jaren heen meerdere fijne dingen beter geworden:
- banden 28mm
- schijfremmen
- minder focus op ultra diepe zit (hoewel gewenning)
Wel kan ik nog alles carbon blijven rijden voor 2.000 maar zal dan ipv Seka voor bijv. Elves moeten kiezen aanvullend met Chinese onderdelen en een tiagra/105 groep. (Denk daar zelf ook nog aan)
Het gebruik van de fiets blijft criteriums/zomeravond competitie maar recreatief niveau. Daarnaast maak ik mij soms zorgen over de houdbaarheid bij een criterium van de oude Cervelo.
Al over een tweedehands racefiets nagedacht? Dan heb je een stuk meer "bang for buck", maar er zitten natuurlijk ook wat risico's aan.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Nieuwe wielset?
Met velgremmen kom je ook nog steeds veilig tot stilstand namelijk..
Met velgremmen kom je ook nog steeds veilig tot stilstand namelijk..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bij Sensa moet je voor dat budget ook wel kunnen slagen lijkt me.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Waarom de zie je noodzaak om over te stappen naar schijfremmen?
Ik ben in de 30 jaar dat ik nu fiets nooit iets te kort gekomen met velgremmen, zelfs niet in het hooggebergte.
Velgremmen zijn veel eenvoudiger in onderhoud, gewoon een set nieuwe wielen, ook deze zijn nu vaak heel gunstig in prijs aan te schaffen door de overstap naar schijfremmen.
Ik ben in de 30 jaar dat ik nu fiets nooit iets te kort gekomen met velgremmen, zelfs niet in het hooggebergte.
Velgremmen zijn veel eenvoudiger in onderhoud, gewoon een set nieuwe wielen, ook deze zijn nu vaak heel gunstig in prijs aan te schaffen door de overstap naar schijfremmen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je dat wilt kan je tweedehands momenteel prima slagen.
Moet je wel weten wat je koopt.
Sensa, Cube, bulls daar moet je echt wel kunnen slagen.
Nog een belangrijke tip, leg het je vriendin gewoon niet uit. Mijn vrouw heeft ook nog niet uitgelegd waarom ze komende vrijdag mijn auto perse nodig heeft
Moet je wel weten wat je koopt.
Sensa, Cube, bulls daar moet je echt wel kunnen slagen.
Nog een belangrijke tip, leg het je vriendin gewoon niet uit. Mijn vrouw heeft ook nog niet uitgelegd waarom ze komende vrijdag mijn auto perse nodig heeft
Toevallig zie ik een Bianchi Aria aero 105 disc bij Salden staan in de aanbieding voor 2199,-
En Giant heeft de TCR ook in de aanbieding, de advanced disc 2 (105) voor 1899,-
De wielset zou je dan later eens kunnen upgraden.
Verder is het voor 2000,- lastig shoppen. Je zou ook nu een andere wielset kunnen kopen en nog even kunnen sparen en dan bv komend jaar een nieuwe fiets te kopen. Tussen de 2500-3000 is er nl wel echt veel meer keus.
Of 2de hands, daar is echt wel veel keus. En als je zelf twijfelt is er vast wel iemand in je fietsgroep die met je mee wil kijken.
En Giant heeft de TCR ook in de aanbieding, de advanced disc 2 (105) voor 1899,-
De wielset zou je dan later eens kunnen upgraden.
Verder is het voor 2000,- lastig shoppen. Je zou ook nu een andere wielset kunnen kopen en nog even kunnen sparen en dan bv komend jaar een nieuwe fiets te kopen. Tussen de 2500-3000 is er nl wel echt veel meer keus.
Of 2de hands, daar is echt wel veel keus. En als je zelf twijfelt is er vast wel iemand in je fietsgroep die met je mee wil kijken.
Als de hoofdsponsor stopt, is het idd nadenken over het budget .
In die criteriums zou ik toch altijd rijden wat je kan vervangen.
Ik zou zeggen; zoek je een nieuwe wielset voor je goede colnago en rijden maar.
En voor de plezierritjes zoek je je de beste fiets voor je budget.
In die criteriums zou ik toch altijd rijden wat je kan vervangen.
Ik zou zeggen; zoek je een nieuwe wielset voor je goede colnago en rijden maar.
En voor de plezierritjes zoek je je de beste fiets voor je budget.
Ik heb sinds kort een fiets met hydraulische schijfremmen. Daarvoor alleen fietsen gehad met velgremmen en een fiets met mechanische schijfremmen.
Over de betere remkracht, en doseerbaarheid kan ik kort zijn. Niks van gemerkt. Totaal niks. Afstellen? Niet nodig. Krijsende schijven in de regen, dat wel. Het enige kleine voordeeltje dat me te binnen schiet, is dat ik met deze natte omstandigheden geen verminderde remkracht heb gemerkt. Maar dat had ik met velgremmen eigenlijk ook niet. Misschien dat natte wegen en bergaf fietsen de schijven net iets prettiger zijn. Maar vooralsnog merk ik niks van de marketing poeha verhalen. Ik vind vooral die shifters onhandelbaar groot.
Ik denk dat je veel beter af bent met een nieuwe wielset. Ook veel goedkoper. Of een 15 jaar oude racefiets op marktplaats. Ik heb laatst mijn 15 jaar oude carbon racer op marktplaats proberen te verkopen. En daar waren alle onderdelen nog van in goede tot nieuwe staat. Helaas was er nul interesse. Maar aan zo'n fiets heb je waarschijnlijk meer in jouw geval dan een nieuwe 13 in een dozijn racefiets.
Over de betere remkracht, en doseerbaarheid kan ik kort zijn. Niks van gemerkt. Totaal niks. Afstellen? Niet nodig. Krijsende schijven in de regen, dat wel. Het enige kleine voordeeltje dat me te binnen schiet, is dat ik met deze natte omstandigheden geen verminderde remkracht heb gemerkt. Maar dat had ik met velgremmen eigenlijk ook niet. Misschien dat natte wegen en bergaf fietsen de schijven net iets prettiger zijn. Maar vooralsnog merk ik niks van de marketing poeha verhalen. Ik vind vooral die shifters onhandelbaar groot.
Ik denk dat je veel beter af bent met een nieuwe wielset. Ook veel goedkoper. Of een 15 jaar oude racefiets op marktplaats. Ik heb laatst mijn 15 jaar oude carbon racer op marktplaats proberen te verkopen. En daar waren alle onderdelen nog van in goede tot nieuwe staat. Helaas was er nul interesse. Maar aan zo'n fiets heb je waarschijnlijk meer in jouw geval dan een nieuwe 13 in een dozijn racefiets.
Live fast; die young. mijn blog
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40169
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Beide fietsen doe je natuurlijk geen miskoop aan. Zeker de TCR is perfecte basis om op termijn te upgraden.
Less is bore