Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 30 nov 2023 22:29

DrvC schreef: 30 nov 2023 21:22 Wat ik niet begrijp is dat je deze vraag niet bij de fietsenmaker neerlegt?
Dit topic was bedoeld ter voorbereiding op die fase, om met enige kennis van zaken de toko binnen te stappen. Ik zou het vervelend vinden om ter plaatse overbluft te worden oid.

DDX schreef: 30 nov 2023 20:46 Wat heeft iedereen hier toch tegen electronisch schakelen ?
Exact dit, ik zie elektronisch schakelen ook gewoon als de logische opvolger in de evolutie, net als dat we straks allemaal elektrisch autorijden. Een extra batterijtje meenemen was sws al het plan natuurlijk.

wasbeer2006 schreef: 30 nov 2023 21:21 Je kan prima 2by gaan rijden, maar de kleinere stappen zullen je tegenvallen, je rijd namelijk heel veel op de linkerkant van de cassette en daar zijn de stappen bijna net zo groot.
Als ik tussen de 15-25 km/u zou rijden op het vlakke (en lichte helling) dan heb ik bij 43/30 en 10-33t keuze tussen 4 versnellingen op het grote blad en 6 op het kleine (dus 10 versnellingen totaal), tov 5 bij de 1by geleverde Eagle setup bij een cadans van 80.

Afbeelding Ik wil je input graag aannemen en begrijpen, maar op basis van bovenstaande zie ik het nog niet zo.

abdr schreef: 30 nov 2023 21:32 Ik heb al 2 keer in Noorwegen, in de zomer, meerdere weken te maken gehad met bewolking op 500 à 800m, max 10º tot 15º en veelvuldige regen. Ook sneeuw boven 1000m. Zeer mild zou ik het klimaat zeker niet noemen, boven de 1000m voelt als boven de 2000m in de Alpen. Ik zou naar Noorwegen in de zomer dezelfde kledij meenemen als naar Spanje in de winter.
Ik ben me er terdege van bewust, ik zal zelf de Eurovelo 1 route volgen welke zich voornamelijk op zeeniveau bevindt. Maar je kunt altijd pech hebben; deze zomer was uitzonderlijk goed, maar vorige zomer weer heel slecht.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28049
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 dec 2023 07:32

Als een di2 leeg is kan je niks, bij sram kan je nog accu wisselen (en eventueel derde meenemen)
Qua stevigheid zal het elkaar echt niet ontlopen.
Accu wisselen heb je gelijk, maar qua stevigheid... nou nee. Naar mijn mening is SRAM gewoon minder betrouwbaar dan Di2.

Ik zou precies ook voor Sram kiezen. Volledig draadloos is toch gemakkelijker als je iets moet vervangen. En een reserve batterij neemt ook niet veel plaats in.
Derailleurs wisselen bij Shimano kost inderdaad wel 1 hele seconde extra ja, daar heb je gelijk in. :D Overigens neemt de reservebatterij inderdaad niet veel plaats in, maar de lader neemt dan weer véél meer plaats in in dan de 12v laadkabel van Shimano.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2407
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 dec 2023 08:23

Kijk nog even goed naar je lichtste verzet, wij hebben veel ervaring met bikepacken zowel op een carbon gravelfiets en vooral ook met stalen randonneurs. Met 15kg extra in de bergen of de hele dag op en neer met percentages richting de 10% of meer, hoe kort ook, is een verzet dat in de buurt komt van 0,75 (voor gedeeld door achter) zeer aan te raden. Zeker als je de volgende dag ook weer vooruit wilt.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6146
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 dec 2023 10:04

Verzetten zijn erg persoonlijk.

Niet om op te scheppen of wat dan ook, of misschien lachen mensen me uit om de lage cadans die ik op steil bulten nog draai, maar,.....

Ik heb nooit kleiner dan 30/32 bij me gehad. Vaak zelfs alleen maar 34/32. En ik ben alle steil rot bulten in Thailand en Laos boven gekomen. En die krengen kunnen echt steil zijn. Twaalf procent gemiddeld over meerdere kilometers met uitschieters naar 15 en 20 procent. Boven de 20 % werd het lopen geblazen. Maar daar net onder kon ik het net redden met een cadans van 40 of zo. En dat was een fiets van 12 kg en 10 kg bagage
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13828
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2023 10:43

Ja welk merk... Er kan altijd iets kapot gaan, dan kan je wel een hele fiets reserve meenemen.
Het grootste risico blijft toch een niet repareerbare band oid.

Ik zou als je sram neemt wel een (of twee) extra accu meenemen.
In het ergste geval heb je iets in 1 a 2 dagen met een express zending.

Voor wat de verzetten @r0g3r ik snap je berekening wel. Daar heb ik er ook veel van gemaakt en die kloppen.
Ik was ook erg sceptisch. Ga gewoon testen, dan kom je er achter wat jij fijn vind. 1 tand verschil kan ook heel vervelend zijn.

en zoals hierboven het blijft persoonlijk, maar ergens zit er toch echt een logica bij die fabrikanten. We stellen het hier vaak ter discussie, maar er is maar weinig slechter geworden de laatste 20 jaar, eigenlijk helemaal niets.
(Komt er zo weer iemand met het bracket)

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2407
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 dec 2023 12:23

rob74 schreef: 01 dec 2023 10:04 Verzetten zijn erg persoonlijk.

Niet om op te scheppen of wat dan ook, of misschien lachen mensen me uit om de lage cadans die ik op steil bulten nog draai, maar,.....

Ik heb nooit kleiner dan 30/32 bij me gehad. Vaak zelfs alleen maar 34/32. En ik ben alle steil rot bulten in Thailand en Laos boven gekomen. En die krengen kunnen echt steil zijn. Twaalf procent gemiddeld over meerdere kilometers met uitschieters naar 15 en 20 procent. Boven de 20 % werd het lopen geblazen. Maar daar net onder kon ik het net redden met een cadans van 40 of zo. En dat was een fiets van 12 kg en 10 kg bagage
Been there done that, maar het is zo enorm veel comfortabeler met 31x40 vooral bij meerdaagse tochten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40271
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 dec 2023 12:46

wasbeer2006 schreef: 01 dec 2023 10:43
en zoals hierboven het blijft persoonlijk, maar ergens zit er toch echt een logica bij die fabrikanten. We stellen het hier vaak ter discussie, maar er is maar weinig slechter geworden de laatste 20 jaar, eigenlijk helemaal niets.
(Komt er zo weer iemand met het bracket)
Bottom brackets gaan weer terug naar schroeven ipv persen :mrgreen:
Kabeldoorvoer is bij veel fietsen dramatisch slecht/onhandig uitgevoerd.

Verder valt het wel mee ja ;-)
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13828
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2023 13:27

Ja en die schroef bracket zijn met dub of BB30 ook weer niet best, want het "vlees" wat je overhoud is veel te dun.
Dus die gaan groter worden denk ik....... Maar misschien ben ik de enige die het probleem ziet.

Kabeldoorvoer bij de diverge is supermooi, gewoon een weggewerktcarbon buisje in de schuine buis.
Hulde voor speci! Gaat nooit klapperen en je voert het makkelijk door.

Bij het gros van de fietsen is dit geen probleem, meeste ellende heb ik altijd met het stuur. In het frame is het echt zo gedaan.
Mits je het draadloos aansluit

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2407
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 dec 2023 13:32

Tenzij?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4724
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 dec 2023 14:07

Daar is toch het T47 BB voor, maar dat gaat offtopic.
Feit blijft dat je maximaal een 10-33 cassette moet steken, wanneer je de stappen klein wilt houden. Of 30 voor en 33 achter klein genoeg is voor een trektocht, mag ieder voor zich bepalen. Het advies en de ervaringen zijn wel: hoe kleiner hoe prettiger.
De vraag die TS zich moet stellen is dus of voor hem 30-33 voldoende is.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1857
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 01 dec 2023 16:42

"...Ik wil de fiets binnen 6 maanden 100% werkend, uitgebreid getest en gereed hebben voor een bikepacking trip van 2-3 maanden;..."

Binnen een half jaar van nieuwe fiets naar 3 maanden weg, laat ik zeggen dat ik dat ambitieus vind. Maar iedereen is anders.

Het maakt niet uit op wélke fiets je weggaat, maar lees je wel goed in. Zie het als voorpret.
- https://forum.wereldfietser.nl/
- https://fietsvakantie.home.blog/ (van forumlid wereldfietser)

Er zijn genoeg wereldfietser-leden die bikepacken (+1 hier) en niet alleen met 5 volgeramde Ortliebs met een Santos wegrijden. Dus als je je aanmeldt daar, laat je niet gek maken.

Waar ga je heen?
Hoé ga je overnachten?
Welke route en ondergrond neem je?
Allemaal zaken om rekening mee te houden.
Ik kan wel wat roepen over verzetten en banden, maar daarvoor heb ik geen informatie gelezen van TS.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1801
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 02 dec 2023 11:09

Ik mag graag meelezen op dat forum. Brengt ook altijd wel de nodige nuance t.o.v. wat jij bijvoorbeeld hier leest... Naar sommige zaken wordt net ff nuchterder gekeken. Hoezo moet je een steekas? Waarom wil je kabels overal binnendoor enz... Andere zaken slaat men daar dan soms weer een beetje door. maar goed... zo is het altijd wat maar het helpt je wel om wat meerdere perspectieven te krijgen.

Je gaat als je voor deze fiets kiest serieus veel geld uitgeven aan je fiets, als deze dan niet 100% naar wens is, is iedere euro er een te veel. Dat snapt jouw fietsenmaker als het goed is ook wel. Dus als ik in jouw positie was dan zou ik naar hem toegaan, zeggen welke fiets je wilt en hoe je die graag afgemonteerd ziet en dan vraag je wat hij voor je kan doen. Het lijkt mij echt stug dat je er dan samen niet uitkomt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie