Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 dec 2023 07:38

Vreemde conclusie.
Ik zou ook eerder zeggen:
Mooi voorbeeld dat het politiek bestel niet werkt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 dec 2023 07:48

Ernie C. schreef: 20 dec 2023 20:45 De vraag bij een dergelijk referendum is wel of de vraagstelling juist is.
Vraag je alleen of je het wel of niet wil, krijg je vast een andere uitslag dan als je ook vraagt of de burger dan de meerkosten voor een kleine gemeente wil dragen.
Uit het artikel blijkt dat het niet over meerkosten gaat, maar over andere zaken.
De bouwopgave en de ontrading (van 2e en 3e wagen).
De kosten naar de burger toe worden als drukkingsmiddel gebruikt om die iets ideologisch op te dringen (wat die gezien de uitslag van het referendum duidelijk niet wil). Het is duidelijk dat dit voor vermogende burgers een kleiner probleem is dan voor minder vermogende.
Het komt in zo'n situaties er telkens op neer dat een minderheid zijn wil oplegt aan een meerderheid. Vaak ideologisch geïnspireerd.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1713
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 21 dec 2023 08:25

Ik ervaar een behoorlijke naïviteit omtrent een eventueel referendum. (Ervaar ik trouwens ook omtrent andere politieke vraagstukken, maar dat terzijde)
Gedachte lijkt te zijn dat "het volk" richting kan geven omtrent de besluitvorming door de overheid.

Nu heb ik een aantal jaren gewerkt bij een overheidsinstantie, en bij het opstellen van wat dat ook, waarbij de burger geraadpleegd werd, werd vooraf de gewenste uitkomst geformuleerd. De informatievoorziening omtrent het onderwerp, het format en de vraagstelling werden allemaal dusdanig ingericht dat de overgrote meerderheid van de burgers naar de gewenste antwoorden en dus uitkomst werden geleid.

Ik ben er van overtuigd dat dit bij een raadgevend/bindend referendum niet anders zal gaan.
Sterker nog, daar wordt zefs de nationale pers (kranten/TV/Radio) voor ingezet.
Onafhankelijke pers???? Aan me hoela!
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 dec 2023 08:41

Ik had het meer over die fusiegemeentes. Ik weet niet precies de financiering van gemeenten in België is, maar in Nederland kan een grotere gemeente gewoon veel kosten besparen.

Wat betreft die parkeervergunningen: Zolang de meerderheid een auto bezit, is een referendum over alles wat ten nadele is van autobezit verspilde moeite en geld. Uiteraard wordt daar tegen gestemd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 dec 2023 09:39

Ernie C. schreef: 21 dec 2023 08:41
Wat betreft die parkeervergunningen: Zolang de meerderheid een auto bezit, is een referendum over alles wat ten nadele is van autobezit verspilde moeite en geld. Uiteraard wordt daar tegen gestemd.
Dat dus.
Overigens wel clichebevestigend dat het een links coalitie is die dit er doorheen drukt.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 dec 2023 13:11

Wat ik altijd heel dom vind is dat je een soort nadeel introduceert en geen voordeel. Slecht uitgevoerd vind ik dat.

Stel je zegt je moet een parkeer vergunning maar openbaar vervoer naar het Centrum wordt gratis of bv parkeren bij een station.
Los of dit haalbaar is, maar gewoon een voorbeeld

Nu is het gewoon geld ophalen, ja daar weet je de uitslag al van.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 dec 2023 23:07

honesty.png
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 dec 2023 07:58

Lol
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 dec 2023 08:14

De bijdrage van Enzzo heb ik meermaals met plezier gebruikt in een workshop kernkwaliteiten.
Overigens prima idee om het kernkwaliteitenspel eens te spelen met je team.
Ook geen slecht idee om dat in de formatie in te zetten.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4914
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 dec 2023 08:45

Stoere mannen hier,
Moet je dat eens thuis proberen, :lol: :lol: :lol:

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 22 dec 2023 08:53

Yes, vaker voorbij zien komen en een mooie simplificatie.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 dec 2023 11:29

uninvitedguest schreef: 21 dec 2023 08:25 Ik ervaar een behoorlijke naïviteit omtrent een eventueel referendum. (Ervaar ik trouwens ook omtrent andere politieke vraagstukken, maar dat terzijde)
Gedachte lijkt te zijn dat "het volk" richting kan geven omtrent de besluitvorming door de overheid.

Nu heb ik een aantal jaren gewerkt bij een overheidsinstantie, en bij het opstellen van wat dat ook, waarbij de burger geraadpleegd werd, werd vooraf de gewenste uitkomst geformuleerd. De informatievoorziening omtrent het onderwerp, het format en de vraagstelling werden allemaal dusdanig ingericht dat de overgrote meerderheid van de burgers naar de gewenste antwoorden en dus uitkomst werden geleid.

Ik ben er van overtuigd dat dit bij een raadgevend/bindend referendum niet anders zal gaan.
Sterker nog, daar wordt zefs de nationale pers (kranten/TV/Radio) voor ingezet.
Onafhankelijke pers???? Aan me hoela!
Is er dan een verschil in besluitvorming binnen een particratie door diezelfde organen? Diezelfde naïviteit ervaar je in het geloof in particratie en verkiezingen.

Als hetgeen je stelt bovendien ook maar enigszins zou kloppen zouden de particraten niet zo'n angst hebben van referenda.
Herinner u dat het in het verleden al wel eens is misgelopen (tenminste als je het bekijkt vanuit het standpunt van de particraten).
Het gewenste resultaat werd niet bekomen in het Brexit-referendum, en in Nederland ook niet bij het referendum over het associatieverdrag tussen EU-Oekraine.

Gesloten