Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jan 2024 09:05

60rpm of 70 rpm is lastig. Echt wind tegen zoeken en dan nog rijd je hem soms zo, in mijn geval, door je 50/12.
Ik doe ze dan maar op iets hogere RPM wel het blok en vermogen, maar niet de rpm

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4098
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 jan 2024 09:06

Remmen :-) Snelheid constant houden en met de rem het vermogen aanpassen. Lukt me inmiddels heel aardig, hoewel ik hier volop hellingen heb waar het makkelijker gaat.
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2024 09:10

pino schreef: 30 jan 2024 09:06 Remmen :-) Snelheid constant houden en met de rem het vermogen aanpassen. Lukt me inmiddels heel aardig, hoewel ik hier volop hellingen heb waar het makkelijker gaat.
Haha dit ga ik sowieso niet doen.
Ik denk dat ik ze sowieso ga skippen, want heb ik tig keer gelezen dat kracht blokken op de fiets niet zo efficient zijn. Al helemaal niet als je ze ook al buiten het fietsen 2x per week doet. Wanneer ik straks de kracht afbouw, dan doe ik ze misschien wel op Zwift en bij voldoende wind buiten tegen de wind in.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 602
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 30 jan 2024 10:05

Dit zijn wel de 2 redenen dat ik gestopt ben met JOIN. Trainen met alleen hartslag meter werkt niet bij Join. . Ik heb geen zin om kunstgrepen uit te halen zoals het verwijderen van Strava ritten. En zoals Nuitkor ook zegt doe ik ook krachttraining buiten het fietsen om. Zet die dan ook in JOIN en vervolgens krijg ik alsnog een kracht training in mijn schema.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2024 10:14

tinoh schreef: 30 jan 2024 10:05 Dit zijn wel de 2 redenen dat ik gestopt ben met JOIN. Trainen met alleen hartslag meter werkt niet bij Join. . Ik heb geen zin om kunstgrepen uit te halen zoals het verwijderen van Strava ritten. En zoals Nuitkor ook zegt doe ik ook krachttraining buiten het fietsen om. Zet die dan ook in JOIN en vervolgens krijg ik alsnog een kracht training in mijn schema.
Ik blijf het wel gebruiken omdat ik merk dat het mij meer laat variëren in de training. Wel gebruik ik het met een soort workaround, normaal gesproken maakte ik mijn eigen schema's en dat is ook prima, maar daar heb ik momenteel even geen tijd voor en zin in.

De workaround is:
-Door de week doe ik wat JOIN opgeeft, tenzij het kracht blokken zijn, dan zoek ik handmatig een training.
-Weekends doe ik op zaterdag duur met wat blokken (Volg ik JOIN, zolang het geen kracht blokken zijn) en zondag doe ik altijd rustige duur.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jan 2024 10:34

Ben wel benieuwd wanneer ik mijn eerste testje voorgeschoteld krijg.

Had FTP op 290 gezet, inmiddels op 300. Dat lijkt wel beter te kloppen. Maar bijvoorbeeld gisteren een treshhold training, met 2 blokken van 5x3 minuten. Elke 3 minuten moest ongeveer 10 watt hoger. tussendoor steeds 5 minuten herstel.
Blokjes hadden ongeveer 270 - 280 - 290- 300 - 310 moeten zijn. (ranges, dus beetje meer/minder zou mogen. Maar idee is duidelijk, progressief en laatste 2 blokjes om of boven het omslagpunt)
resultaat 1e serie: 270 - 290 - 310 - 320 - 340
resultaat 2e serie: 285 - 305 - 315 - 330 - 355

Allemaal goed uit te voeren, ja het kost moeite maar dat mag ook. Hartslag komt alleen aan het einde in de buurt van omslagpunt. Dus ofwel - er is nog marge in mijn lijf - ofwel mijn lijf is wat vermoeid en hartslag blijft achter. Ik denk dat laatste. Maar poweroutput is meer dan goed.

Moet ik dan niet heel snel een ftp testje doen om te kijken of die ingestelde 300 watt nog wel een beetje klopt? Zou Join dat niet snel voorschotelen, gegeven mijn vermogens vs. hartslag, ten opzichte van de voorgestelde training (die obv ftp instellingen is).
edit: uitvoering is binnen (zwift), maar erg modus had ik uit staan. Was gewoon in een groepsrit zelf proberen de wattages te halen. Het gemeten vermogen is dan ook van de fietstrainer en niet van een vermogensmeter in crank of in pedalen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2024 10:44

Waarom koppel je je powermeter niet met Zwift? Bij mij wijkt de powermeter van de trainer wel ongeveer 15w af van mijn crank powermeter.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jan 2024 11:56

NuitKor schreef: 30 jan 2024 10:44 Waarom koppel je je powermeter niet met Zwift? Bij mij wijkt de powermeter van de trainer wel ongeveer 15w af van mijn crank powermeter.
Ik heb mijn oude alu canyon op de trainer op zolder staan - snelspanner, 10 speed.
Mijn mooie fiets, met powermeter, staat beneden voor ritten buiten, is 11 speed, steekas ed.
Wil ik die op de trainer zetten, zit ik meteen met cassette, adapters voor steekas en dat soort werk. Plus, ik wil dat niet de hele tijd wisselen en 2 trappen op en af tillen.

Heb het idee dat mijn powermeter op de fiets wat optimistisch is - maar voor elke rit op de calibratieknop van de garmin drukken, zorgt voor realistische waarden. Ik heb buiten nog geen gestructureerde trainingen gedaan met join. Die enkele keer dat ik nu al buiten ben zal het voor een langere duurrit zijn. Dan komt het met de zones wel aardig uit, zelfs als er verschil tussen zit.

Als het schaatsseizoen klaar is, en het fietsen dus ook buiten meer gaat gebeuren, zou ik mijn instellingen in join willen basseren op de powermeter op de fiets. Tot die tijd, doe ik toch 80% van de fietstrainingen op de indoortrainer, en houd ik de uitkomsten van dat apparaat aan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2024 12:08

Helder, goed uitgedacht! :like:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jan 2024 13:27

tinoh schreef: 30 jan 2024 10:05 Dit zijn wel de 2 redenen dat ik gestopt ben met JOIN. Trainen met alleen hartslag meter werkt niet bij Join. . Ik heb geen zin om kunstgrepen uit te halen zoals het verwijderen van Strava ritten. En zoals Nuitkor ook zegt doe ik ook krachttraining buiten het fietsen om. Zet die dan ook in JOIN en vervolgens krijg ik alsnog een kracht training in mijn schema.
Dat kan ik ook wel begrijpen.
Maar ik gebruik het van jan tot ongeveer mei als hulp.

Zeker als het straks drukker is onderweg laad ik de training ook niet in, gewoon onthouden.
Zoals Nuitkor aangeeft ik varieer meer en vooral bij mij de rem om niet te hard te rijden.

Het houd mij vooral tegen om me niet in de eerste drie maanden over de kop te rijden.
Het is voor mij recreatief, ik hoef die laatste 10watt ftp niet. Maar ik wil me we het hele jaar goed voelen.

De combo met intervals.icu werkt bij mij heel goed.
Garmin heeft ook gratis prima programma,s en als je een horloge hebt is het ook heel makkelijk te zien wat je moet doen zonder het soms wat te dwingende join.

Wat ik me afvraag wat doet join met je leeftijd. Mijn belastbaarheid neemt gewoon af met de jaren en zeker ook het extreme polariserende werkt bij mij ook niet altijd, alhoewel het dit jaar een stuk minder is in join.

Ik kijk gewoon een beetje, bij saai weer is join wel een leuke afleiding. Is het straks de eerste dag 20 graden met een zonnetje. Dan ga ik gewoon lekker rijden en niet constant op een training letten.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 602
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 30 jan 2024 14:21

Ik wil ook absoluut niet negatief zijn over Join. Ik heb het vorig jaar gebruikt in de voorbereiding op de Maratona en dat heeft me veel geholpen. En ik heb er dan ook op die 2 punten wat aanpassingen gedaan aan het schema. Ergens wil ik echter de training zo goed mogelijk doen en tijdens een intensieve training loopt eerst mijn Garmin al te mopperen dat ik niet in de juiste zone zit. Krijg in 30/40 seconden niet mijn hartslag in de vo2 Max zone en tijdens de rustfase duurt het ook even voordat die weer gezakt is. Uit ervaring weet ik wel wat ik moet doen dus de training is verder wel succesvol. Maar ja dan kom je thuis en dan heeft Join op basis van je hartslag een verwachte RPE en die is dan vaak lager de de gevoelde RPE. Voor Join heb ik geen vo2 Max training uitgevoerd, volgens mijn benen wel ;-).
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

maartenm85
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2017 10:23

maartenm85 30 jan 2024 16:15

Gestructureerd trainen zonder vermogensmeter moet op basis van RPE. En dan moet je al zeer goede feeling hebben met je lichaam om een beetje in de buurt te kunnen komen van wat je kan doen met een vermogensmeter. Hartslag heb je wat dat betreft echt heel weinig aan.

Overigens zijn VO2Max trainingen juist zonder vermogensmeter makkelijk te doen. Gewoon voor de bepaalde periode zo hard als je kan (liefst met hoge RPM) en je zit altijd goed.

Plaats reactie