Advies opbouw met Powertap G3 naaf
Ik heb een Powertap wiel, waar ik een nieuwe velg wil inspaken. Het gaat om een powertap G3 naaf. Momenteel is er een DT Swiss R460 velg ingespaakt (non-disc) met 28 DT comp spaken. Een aantal spaakgaten zijn uitgescheurd.
Het probleem/uitdaging ligt in de zeer ongelukkige flange spacing van de powertap G3 naaf. Hierdoor ligt de spaakspanning verhouding links/rechts op ongeveer 46%. De spaken aan de aandrijfzijde staan op het maximum van 120 kgf. Hierdoor zijn de spaakgaten dus gaan uitscheuren. Aan de niet-aandrijfzijde haal ik amper 55 kgf. En doordat de spaakgaten aan het uitscheuren zijn, staan sommige spaken nog veel lager.
Graag zou ik advies hebben over de te gebruiken velg en spaken.
Zelf had ik 2 opties in gedachte:
1. Een asymmetrische velg. Met 3 mm offset kom ik uit op L/R spaakspanning verhouding van 59%. Helaas vind ik niet veel aanbod qua asymmetrische non-disc velgen. DT Swiss RR 411 is eigenlijk de enige optie, maar ik lees dat dit een vrij slappe velg is. Hoe zijn de ervaringen hier mee? Nog suggesties voor andere opties waar ik naar zou kunnen kijken?
2. Opnieuw DT Swiss R460, maar met dunnere spaken aan de niet-aandrijfzijde (bijvoorbeeld DT Rev). De DT Swiss R460 zou wat stijver zijn dan de RR 411 en is ook wat goedkoper. Voordeel is ook dat ik de spaken aan de aandrijfzijde dan kan hergebruiken. Met 30 euro voor de velg en 15 euro voor de spaken ben ik dan klaar. Hier gaat mijn voorkeur naar uit. Maar geeft dit een voldoende sterk wiel?
Het probleem/uitdaging ligt in de zeer ongelukkige flange spacing van de powertap G3 naaf. Hierdoor ligt de spaakspanning verhouding links/rechts op ongeveer 46%. De spaken aan de aandrijfzijde staan op het maximum van 120 kgf. Hierdoor zijn de spaakgaten dus gaan uitscheuren. Aan de niet-aandrijfzijde haal ik amper 55 kgf. En doordat de spaakgaten aan het uitscheuren zijn, staan sommige spaken nog veel lager.
Graag zou ik advies hebben over de te gebruiken velg en spaken.
Zelf had ik 2 opties in gedachte:
1. Een asymmetrische velg. Met 3 mm offset kom ik uit op L/R spaakspanning verhouding van 59%. Helaas vind ik niet veel aanbod qua asymmetrische non-disc velgen. DT Swiss RR 411 is eigenlijk de enige optie, maar ik lees dat dit een vrij slappe velg is. Hoe zijn de ervaringen hier mee? Nog suggesties voor andere opties waar ik naar zou kunnen kijken?
2. Opnieuw DT Swiss R460, maar met dunnere spaken aan de niet-aandrijfzijde (bijvoorbeeld DT Rev). De DT Swiss R460 zou wat stijver zijn dan de RR 411 en is ook wat goedkoper. Voordeel is ook dat ik de spaken aan de aandrijfzijde dan kan hergebruiken. Met 30 euro voor de velg en 15 euro voor de spaken ben ik dan klaar. Hier gaat mijn voorkeur naar uit. Maar geeft dit een voldoende sterk wiel?
edwin01 heeft aan de DS achterin dikkere spaken dan aan de NDS. Dan zit je met optie 2 op de goede weg.
Iets prijziger maar wel stijver dan beide DT opties is de Duke RoadRunner 23 en de RoadRunner 30. Beide asymmetrisch verkrijgbaar voor het achterwiel. Deze zijn 19.5mm breed intern itt de DT's (18mm)
Iets prijziger maar wel stijver dan beide DT opties is de Duke RoadRunner 23 en de RoadRunner 30. Beide asymmetrisch verkrijgbaar voor het achterwiel. Deze zijn 19.5mm breed intern itt de DT's (18mm)
Dikkere spaken aan de DS geven en iets stijver achterwiel.
Asymmetrische velgen zorgen er voor, zoals Pino ook zegt, dat de "slappe" kant iets meer spanning krijgt.
Een iets stijver achterwiel door dikkere spaken aan DS is overigens niet altijd een vereiste. Als je vooral aan de spaakspanning wilt werken is de velg belangrijker.
Asymmetrische velgen zorgen er voor, zoals Pino ook zegt, dat de "slappe" kant iets meer spanning krijgt.
Een iets stijver achterwiel door dikkere spaken aan DS is overigens niet altijd een vereiste. Als je vooral aan de spaakspanning wilt werken is de velg belangrijker.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
"Het probleem/uitdaging ligt in de zeer ongelukkige flange spacing van de powertap G3 naaf." -> Dit suggereert dat dit iets specifieks voor die naaf is maar bij andere flensnaven zal die verhouding niet veel anders zijn.way2go schreef: ↑28 mar 2024 10:02 Ik heb een Powertap wiel, waar ik een nieuwe velg wil inspaken. Het gaat om een powertap G3 naaf. Momenteel is er een DT Swiss R460 velg ingespaakt (non-disc) met 28 DT comp spaken. Een aantal spaakgaten zijn uitgescheurd.
Het probleem/uitdaging ligt in de zeer ongelukkige flange spacing van de powertap G3 naaf. Hierdoor ligt de spaakspanning verhouding links/rechts op ongeveer 46%. De spaken aan de aandrijfzijde staan op het maximum van 120 kgf. Hierdoor zijn de spaakgaten dus gaan uitscheuren. Aan de niet-aandrijfzijde haal ik amper 55 kgf. En doordat de spaakgaten aan het uitscheuren zijn, staan sommige spaken nog veel lager.
Graag zou ik advies hebben over de te gebruiken velg en spaken.
Zelf had ik 2 opties in gedachte:
1. Een asymmetrische velg. Met 3 mm offset kom ik uit op L/R spaakspanning verhouding van 59%. Helaas vind ik niet veel aanbod qua asymmetrische non-disc velgen. DT Swiss RR 411 is eigenlijk de enige optie, maar ik lees dat dit een vrij slappe velg is. Hoe zijn de ervaringen hier mee? Nog suggesties voor andere opties waar ik naar zou kunnen kijken?
2. Opnieuw DT Swiss R460, maar met dunnere spaken aan de niet-aandrijfzijde (bijvoorbeeld DT Rev). De DT Swiss R460 zou wat stijver zijn dan de RR 411 en is ook wat goedkoper. Voordeel is ook dat ik de spaken aan de aandrijfzijde dan kan hergebruiken. Met 30 euro voor de velg en 15 euro voor de spaken ben ik dan klaar. Hier gaat mijn voorkeur naar uit. Maar geeft dit een voldoende sterk wiel?
De spaakgaten zijn niet uitgescheurd door de spaakspanning maar door de te zwakke velg in combinatie met, vermoedelijk, jouw hoger dan gemiddelde lichaamsgewicht.
Je moet het niet zoeken in dunnere spaken of een asymmetrische velg maar in een sterkere velg, bijvoorbeeld de RR511 van DT Swiss.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik weet niet of de geometrie van de powertap g3 naaf nou heel veel anders is dan andere naven, maar ik kan wel stellen dat ik zelden een wiel in mijn handen heb gehad met zo'n slechte spaakspanning verdeling links/rechts.
Ik heb het wiel tweedehands overgenomen. De oude eigenaar was niet heel zwaar (ik schat 75 kg) en zelf weeg ik nog minder. Zou je dan nog steeds de oplossing zoeken in een sterkere velg?
Ik heb het wiel tweedehands overgenomen. De oude eigenaar was niet heel zwaar (ik schat 75 kg) en zelf weeg ik nog minder. Zou je dan nog steeds de oplossing zoeken in een sterkere velg?
Uit nieuwsgierigheid, zijn de spaken uitgescheurd aan de NDS of aan de DS? En weet je welke kant eerst uitgescheurd is? 55kgf is wel heel weinig, maar nu er al spaken uitgescheurd zijn is het wel heel moeilijk om nog iets zinnig over de spanning te zeggen.
De geometrie van een Powertap G3 is niet zo verschillend van een 105 5800 naaf. Zie https://www.kstoerz.com/freespoke/hub/522 en https://www.kstoerz.com/freespoke/hub/313
Ik zou voor een asymmetrische velg gaan.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Nee, dan zou ik eerder geneigd zijn om te denken dat de spaakspanning toch te hoog was want zo'n velg 28 gts in combinatie met een rijdersgewicht van 75 kilo moet voldoende zijn. Wel is bekend dat die R460 gemaakt is van aluminium van iets mindere kwaliteit. Daarom is die ook goedkoper.way2go schreef: ↑29 mar 2024 20:07 Ik weet niet of de geometrie van de powertap g3 naaf nou heel veel anders is dan andere naven, maar ik kan wel stellen dat ik zelden een wiel in mijn handen heb gehad met zo'n slechte spaakspanning verdeling links/rechts.
Ik heb het wiel tweedehands overgenomen. De oude eigenaar was niet heel zwaar (ik schat 75 kg) en zelf weeg ik nog minder. Zou je dan nog steeds de oplossing zoeken in een sterkere velg?
Website: https://www.maatwielen.nl