Dit is inderdaad de vreemde eindconclusie. Vroeger had je bij Campa echt fantastische cassettes in 10 en 11 sp.
Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
Als ik hoogtemeters fiets, steek ik de 11-34.
De 12-29 is voor het vlakke land. In Limburg kom er ook nog wel mee weg.
Ik kom van een 11sp 11-23 cassette en onlangs een fiets erbij gekocht met 12 sp 11-30.
Ik wist van het bestaan van dit topic af, dus was misschien al wat biased, maar heb geprobeerd het eerst maar eens zo eerlijk mogelijk te gaan ervaren.
Ik merkte al vrij vlot dat ik tussen 2 versnellingen zat te emmeren. Ik ben niet zo goed in welk kransje waar ligt, maar zag op mn Garmin dat het de 5/12 en 6/12 was waartussen ik zat: de 17 en 19 dus.
Wat blijkt: ik mis dus ook de 18.
Ik kan nog eens kijken wat het doet als ik de 52/36 wissel voor een 50/34, maar een gat blijft er toch altijd zitten...
Is het nu eigenlijk ook zo dat alle vervangende cassettes die hier genoemd worden, eigenlijk allemaal uit dezelfde fabriek komen rollen en hè dus eigenlijk gewoon de goedkoopste moet kiezen?
Ik wist van het bestaan van dit topic af, dus was misschien al wat biased, maar heb geprobeerd het eerst maar eens zo eerlijk mogelijk te gaan ervaren.
Ik merkte al vrij vlot dat ik tussen 2 versnellingen zat te emmeren. Ik ben niet zo goed in welk kransje waar ligt, maar zag op mn Garmin dat het de 5/12 en 6/12 was waartussen ik zat: de 17 en 19 dus.
Wat blijkt: ik mis dus ook de 18.
Ik kan nog eens kijken wat het doet als ik de 52/36 wissel voor een 50/34, maar een gat blijft er toch altijd zitten...
Is het nu eigenlijk ook zo dat alle vervangende cassettes die hier genoemd worden, eigenlijk allemaal uit dezelfde fabriek komen rollen en hè dus eigenlijk gewoon de goedkoopste moet kiezen?
10 speed, 11 speed, 12 speed, 13 speed..... Maar genoeg is het niet. Ik denk dat we pas bij 15 speed genoeg hebben.
Een cassette die geschikt is voor de bergen EN op het vlakke met veel kleine tussensprongen, dan..... Ja dan heb je toch echt een 15 speed nodig of zo.
11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 21 - 23 - 25 - 27 - 30 - 34
Dus,.... of je nu 11 speed hebt, of 10, of 12. De makkelijkste oplossing is mijn optiek toch nog altijd 2 cassettes. De normale polder cassette en een berg cassette. Ik fiets met Ultegra 11 speed, 12-25 voor het vlakke en 11-28 voor de bergen.
Een cassette die geschikt is voor de bergen EN op het vlakke met veel kleine tussensprongen, dan..... Ja dan heb je toch echt een 15 speed nodig of zo.
11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 21 - 23 - 25 - 27 - 30 - 34
Dus,.... of je nu 11 speed hebt, of 10, of 12. De makkelijkste oplossing is mijn optiek toch nog altijd 2 cassettes. De normale polder cassette en een berg cassette. Ik fiets met Ultegra 11 speed, 12-25 voor het vlakke en 11-28 voor de bergen.
Live fast; die young. mijn blog
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16458
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik ben beginnen fietsen toen 7-speed nog heel normaal was.
Bijna allemaal losse kransjes en regelmatig een andere combinatie monteren.
Een cassette/voorbladen wissel duurt nu letterlijk geen minuut meer, geen reden om te klagen toch.
Bijna allemaal losse kransjes en regelmatig een andere combinatie monteren.
Een cassette/voorbladen wissel duurt nu letterlijk geen minuut meer, geen reden om te klagen toch.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ja eens, denk dat ik dat ook nog wel gaan doen, al ben ik er inmiddels wel aan gewend de 18 te missen. Gelijk nog meer all-round verzet, win-win .
Mijn eindconclusie is dat het echt geen gemekker is en dat Shimano best wat kan veranderen. Voor een fiets met 12 speed Di2 betaal je duizenden euro's en dan mag je ook verwachten dat het beter is dan voorheen. Zonder 18 fietst het gewoon minder prettig en dat komt niet overeen met wat je voor je geld mag verwachten.
Probleem:
Oplossing 1: Andere voorbladen bv een 48 of een 46: Het gat blijft, maar treedt alleen op een ander moment op
Oplossing 2: Andere cassette:
Probleem:
- Voor op het vlakke mis je in het aanbod van Shimano een geleidelijk oplopende cassette.
- De enig beschikbare cassettes zijn een 11-34 en de 11-30. De eerste mist de 16 en de 18 en de laatste mist de 18
- Voor heuvels of in de bergen zijn beide verdelingen, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, juist wel prettig.
- De ervaren fietser rijdt waarschijnlijk al met 2 wielsets en 2 aparte cassettes voor vlak en heuvelachtig/bergen
Oplossing 1: Andere voorbladen bv een 48 of een 46: Het gat blijft, maar treedt alleen op een ander moment op
Oplossing 2: Andere cassette:
- Je kan kiezen voor een 12-29: Je zal een 11 missen maar dat is niet voor idereen even erg. Deze cassette is er van Recon en Edco
- Kijkend naar het aanbod dat er is dan komt verder alleen een 11-26 cassette in aanmerking, ook van Recon en Edco
- In andere verdelingen bij onder 11-28, bij bv Miche en in het aanbod op Ali, zit hetzelfde gat
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Shimano moet die 11-28 gewoon echt beschikbaar maken. Dan is het probleem opgelost voor ons polderfietsers.
Verder valt er met de 11-34 best te leven. En die 34 is bij het klimmen toch wel heel lekker.
Ik vind t nogal jammer om een cassette ketting combinatie erbij te nemen de 11-30 die eigenlijk maar 1 kransje anders is.
Al blijk ik erbij dan een 52-39 met 10speed 12-25/ 13-26 campa cassette zo ongeveer de beste combinatie is voor vlakke polders met tegenwind. Je moet er alleen niet mee willen klimmen.
Verder valt er met de 11-34 best te leven. En die 34 is bij het klimmen toch wel heel lekker.
Ik vind t nogal jammer om een cassette ketting combinatie erbij te nemen de 11-30 die eigenlijk maar 1 kransje anders is.
Al blijk ik erbij dan een 52-39 met 10speed 12-25/ 13-26 campa cassette zo ongeveer de beste combinatie is voor vlakke polders met tegenwind. Je moet er alleen niet mee willen klimmen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Absoluut, als die 11-28 komt ben ik ook een van de eerste die die besteld, maar tot die tijd doe ik het wel met de 11-30. Ook in de andere ranges, niet alleen in DA graag .
Tijdje die Recon cassette geprobeert maar ik stoor me meer aan het mindere schakelen en geluid dan aan het ontbreken van de 18.
Tijdje die Recon cassette geprobeert maar ik stoor me meer aan het mindere schakelen en geluid dan aan het ontbreken van de 18.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16458
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Bekijk het eens anders, jij als consument staat toch in de sterkste positie.
Als nu iedereen eens consequent Shimano links laat liggen en overstapt op Sram.
10-26 cassette en 43-30 crankset.
Het merendeel van de fietsers heeft liever een groot bereik, een 34 achter dan een 26, ook in Nederlandthestudent schreef: ↑10 mei 2024 09:57 Shimano moet die 11-28 gewoon echt beschikbaar maken. Dan is het probleem opgelost voor ons polderfietsers.
.........
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend