Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Soort van overtrainde bovenbeenspieren. Tips?

Crakie
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2024 10:58

Crakie 18 mei 2024 11:46

Ik (man, 47) heb last van pijnlijke bovenbeenspieren aan de voorkant, met name in de zone boven de knie. Het is vooral merkbaar in rust of juist als ik stevig aanzet op de fiets, bij matige activiteit zoals lopen of rustig fietsen voel ik weinig. Alles functioneert verder goed, de kracht is er, alleen voelt het niet normaal snel pijnlijk boven een bepaalde inspanningsdrempel en is de pijn duidelijk erger een dag of enkele dagen na de inspanning. Het is geen normale spierpijn.

De oorzaak is vrijwel zeker dat ik er te snel ben ingevlogen na een luie winter. Vanaf half maart wanneer het weer het toeliet opgestapt, dus dat leverde een grillig patroon op van ritjes. Daarnaast viel op dat mijn conditie nog verrassend goed was. Bij hartslag 140 ontwikkelde ik vrij gemakkelijk de snelheid die ik aan het eind van vorig seizoen reed. Alleen mijn benen stribbelden tegen, maar door die pijn ben ik meermaals uit enthousiasme heengefietst. Signalen als krampaanvalletjes de volgende dag wuifde ik weg. Tot ik dus dagenlang pijnlijke benen hield.

De sportfysiotherapeut gaat uit van overbelasting door slechte/gebrek aan opbouw. Rustig oppakken en opbouwen is zijn advies. Concreter werd het helaas niet, maar hij ging er dan ook van uit dat het probleem zich snel zou oplossen.

Mijn plan is om in lage versnellingen rondjes van 20 km 2-3x/week te rijden, langzaam de km's op te voeren en vervolgens blokjes met hogere intensiteit te introduceren. Dit geeft mij ook de gelegenheid om bij een hogere kadans te leren rijden. Daarnaast rek ik regelmatig en merk ik dat de benen afwisselend warm-koud douchen prettig voelt.

Heeft iemand zoiets al eens bij de hand gehad? Hoe lang duurt herstel gemiddeld? Nog tips om herstel te bevorderen?

Overigens zit de eerste rit er al op en ik vond het leuk om te ervaren dat bij kadans 80 op het binnenblad ik net zo hard ga als kadans 60 op het buitenblad, maar dan bij een lagere hartslag en gevoelsmatig lagere belasting van de bovenbenen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 mei 2024 19:59

Ik zou eerder denken aan de kniebanden dan aan de spieren.
Maar volg het advies van je kinesist op en kijk wat het oplevert.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 18 mei 2024 20:07

Probeer eens met rekken, yoga of bodybalance. En vooral rustiger rijden. En bouw een volledige rustweek in waarin fietsen verboten is.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3522
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 mei 2024 20:15

Ik heb ook eens pijn gehad net boven de knieën, telkens wanneer ik sessies met langere klimintervals deed. Dat was ook bij de aanvang van een seizoen buiten (na een winter op de rollen). Mijn oplossing was het rekken van mijn hamstrings en letten op het voldoende mee laten zakken van de hak/hiel naar het laagste punt van de omwenteling - de pijn verdween quasi onmiddellijk en kwam niet meer terug.
Afbeelding

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 18 mei 2024 21:08

Quadriceps overbelast?
Regel nr 1 bij training: zorg voor een brede basis vooraleer kwaliteit te trainen.

Zoals hierboven vermeld, verzorg de spieren, voldoende rusten, en dan rustig opbouwen.
De boel forceren is de rechtstreekse weg naar nieuwe problemen.

Edit: trapfrequentie 60 of 80 is zeer laag. Je hebt blijkbaar geen souplesse.😲

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 mei 2024 21:18

Massage door een sportmasseur met kennis van fietsbenen, cooling down aan einde rit, rekken na de rit. Magnesium tabletten voor beter herstel.
Dogma F

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 18 mei 2024 21:21

Jammer voor alle pillendraaiers, de kans op een magnesium tekort is zeeeer klein.

Crakie
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2024 10:58

Crakie 19 mei 2024 15:13

De 'discussie' over magnesium bracht me op een idee: de klachten vallen ongeveer samen met de start van een ander supplement, namelijk visolie. Als vegetariër leek me dat wel een goede aanvulling, maar het blijkt in zeldzame gevallen spierschade te kunnen veroorzaken, zeker in combinatie met medicatie die ik gebruik. Dat zou veel verklaren, want ook al heb ik bepaald niet verstandig opgebouwd, ik vond de klachten wel erg overdreven. Onmiddellijk stoppen dus en hopen dat het snel beter gaat.

walters
Forum-lid
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 20 mei 2024 07:52

Rustig opbouwen van de afstand en belangrijk de beenfrequentie moet boven de 86 omwentelingen zitten, liefst rond de 95. Warming up en cooling down voor/na het fietsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8822
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 mei 2024 08:48

walters schreef: 20 mei 2024 07:52 Rustig opbouwen van de afstand en belangrijk de beenfrequentie moet boven de 86 omwentelingen zitten, liefst rond de 95. Warming up en cooling down voor/na het fietsen.
En hoeveel, misschien wat oudere renners, hebben geen problemen met die spier terwijl ze nooit van zijn leven boven gemiddeld 86 omwentelingen komen?

Crakie
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2024 10:58

Crakie 20 mei 2024 09:39

Ik heb er niet veel verstand van, maar het lijkt me heel sterk dat één cadansrange voor iedereen optimaal is.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 20 mei 2024 09:49

En zelfs over cooling down zijn er verschillende onderzoeken dat het geen zin heeft. Zeker na een Z2 rit. Voor een harde interval sessie zijn de onderzoeken nog verdeeld, zeker mbt wat je na de sessie gaat doen.
Afbeelding

Plaats reactie