klaastuin schreef: ↑06 jun 2024 21:24
Ja, jij verkleint het begrip (des)informatie tot opinies om je punt te kunnen maken. Maar we zijn het er dus over eens dat er ook informatie is waarvoor de waarheid niet door een minister bepaald hoeft te worden?
En dan dat 'volk': wordt een groot deel van de desinformatie op social media niet verspreid door 'bots'? De mening van het volk wordt mede gevormd door deze bots die door bepaalde partijen op de sm worden losgelaten. Is dat geen probleem? Kun je je dan überhaupt nog een goed geïnformeerde mening vormen? Dat internet is helaas niet zo vrij als jij lijkt te willen geloven. Je wordt van alle kanten gemanipuleerd.
Je begrijpt toch ook dat feiten, als 'ding an sich' niet bestaat. (ik ga hier echt Kant of de beperkingen van de zintuiglijke waarneming niet uit de doeken doen).
Informatie is een opinie, er is altijd een frame en dat is geen probleem dat weet je op voorhand.
Als ik over Navalny hoor op Russia Today dan klinkt dat anders dan wanneer ik dat op NOS hoor. Ik destilleer daar wel mijn eigen opinie uit over de werkelijke feiten. (aan de hand van gediversifieerde nieuwsbronnen, of die er baat bij hebben, wat het economisch en politiek frame is enz....). Het levert je ook argumenten om iemand met een andere interpretatie van de feiten tegen te spreken. Een jammerlijke ontwikkeling in het Westen is dat er zeer weinig diversifiering is in journalistiek (voor verklaring zie mijn reactie over Manufactering Consent hierboven ergens).
De 'bots' kunnen inderdaad een probleem zijn. Dan moet je wetgeving maken die dat aanpakt. Geen probleem mee.
Het internet is nét wel vrij omdat je alle vormen van gemanipuleerd nieuws erop vindt en je zelf je opinie kan vormen daaruit, terwijl het nieuws dat je op gereguleerde massamedia vindt ook geselecteerd is op hun doel, ook gemanipuleerd is, ook geframed is, maar dat wil dan doorgaan als 'de waarheid'.
Als voorbeeld nogmaals; waar waren de massamedia bij de dood van Gonzalo Lira. (en zo zijn er nog voorbeelden hoor).
Ook hier vind je het antwoord in de studie van Herman/Chomski's Manufacturing Consent