Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2143
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 jun 2024 22:22

Voor een e-ftp in intervals moet je wel af en toe in het rood gaan.
Mijn join schema heeft dat al een maand niet gedaan.
Intervals houdt je e-ftp trouwens heel lang vast.
Tijdens mijn revalidatie stond ie daarom te hoog en inmiddels weer te laag.
Join schat m dynamisch aan de hand van je trainingsarbeid. In mijn geval 3,5% progressie per maand.

Maar als je een maximaal inspanning hebt gedaan is intervals wel heel fijn. Ook uit bijv. een 7 minuten maximaal inspanning berekenen ze je e-ftp.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5192
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jun 2024 08:10

Crimby schreef: 09 jun 2024 21:15 Top, thanks! Dan gaan we Join denk ik ook maar eens in het zomerseizoen gebruiken!
Het is buiten niet zo handig om de workout af te laten spelen op je fietscomputer. Je zit dan midden in blokjes terwijl je bij kruispunten komt of door dorpskernen gaat. Ik doe de workouts uit mijn hoofd en bij het afwerken hou ik dan rekening met de situatie. Het maakt namelijk voor de JOIN score, maar ook fysiologisch gezien niet zoveel uit of je de blokjes precies halverwege de training doet, of 20 min eerder of later.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5192
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jun 2024 08:12

bakboord1 schreef: 09 jun 2024 22:22 Voor een e-ftp in intervals moet je wel af en toe in het rood gaan.
Mijn join schema heeft dat al een maand niet gedaan.
Intervals houdt je e-ftp trouwens heel lang vast.
Tijdens mijn revalidatie stond ie daarom te hoog en inmiddels weer te laag.
Join schat m dynamisch aan de hand van je trainingsarbeid. In mijn geval 3,5% progressie per maand.

Maar als je een maximaal inspanning hebt gedaan is intervals wel heel fijn. Ook uit bijv. een 7 minuten maximaal inspanning berekenen ze je e-ftp.
Het blijft allemaal wel een schatting met dat e-ftp. Het gevaar zit hem erin dat bijv door veel trainen je duurvermogen toeneemt of juist je sprintvermogen, maar je FTP hoeft dan in feite niet te verbeteren. FTP is ook niet heilig, mijn FTP schommelt al jaren wat rond dezelfde wattages, maar ik merk wel dat ik het nu langer vol kan houden, maar ook bijvoorbeeld na 4u kan ik hogere wattages produceren dan een paar jaar terug. Als je dan puur naar het FTP kijkt zou je zeggen dat ik niet verbeter.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1359
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 10 jun 2024 08:56

Foutje. Zie onderstaand bericht.
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 10 jun 2024 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1359
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 10 jun 2024 08:57

Kornuit schreef: 10 jun 2024 08:10
Crimby schreef: 09 jun 2024 21:15 Top, thanks! Dan gaan we Join denk ik ook maar eens in het zomerseizoen gebruiken!
Het is buiten niet zo handig om de workout af te laten spelen op je fietscomputer. Je zit dan midden in blokjes terwijl je bij kruispunten komt of door dorpskernen gaat. Ik doe de workouts uit mijn hoofd en bij het afwerken hou ik dan rekening met de situatie. Het maakt namelijk voor de JOIN score, maar ook fysiologisch gezien niet zoveel uit of je de blokjes precies halverwege de training doet, of 20 min eerder of later.
Ik heb wel begrepen dat wanneer je de anaerobe drempel/zone 4 overstijgt, je lichaam enige tijd/soms wel 20 minuten nodig heeft om weer terug te keren naar zone 2. Wanneer je je uithoudingsvermogen wil verbeteren en daarnaast wat intervalblokjes wil doen, zou het beste zijn om te starten met bijvoorbeeld 2 uur te fietsen rond die aerobe drempel en pas gedurende het laatste deel van je training intervalblokjes uit te voeren. Aldus wat ik gezien heb op youtube, zie onderstaande link.

https://www.youtube.com/watch?v=dBbK-0vh-d8

Vanaf ongeveer 21:45

Verder is dit sowieso wel een interessant filmpje. Er staat nog een interview van GCN met Iñigo San Millán op Youtube wat ik ook erg leerzaam vond.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5192
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jun 2024 09:20

ColumsbusMJ schreef: 10 jun 2024 08:57
Kornuit schreef: 10 jun 2024 08:10
Crimby schreef: 09 jun 2024 21:15 Top, thanks! Dan gaan we Join denk ik ook maar eens in het zomerseizoen gebruiken!
Het is buiten niet zo handig om de workout af te laten spelen op je fietscomputer. Je zit dan midden in blokjes terwijl je bij kruispunten komt of door dorpskernen gaat. Ik doe de workouts uit mijn hoofd en bij het afwerken hou ik dan rekening met de situatie. Het maakt namelijk voor de JOIN score, maar ook fysiologisch gezien niet zoveel uit of je de blokjes precies halverwege de training doet, of 20 min eerder of later.
Ik heb wel begrepen dat wanneer je de anaerobe drempel/zone 4 overstijgt, je lichaam enige tijd/soms wel 20 minuten nodig heeft om weer terug te keren naar zone 2. Wanneer je je uithoudingsvermogen wil verbeteren en daarnaast wat intervalblokjes wil doen, zou het beste zijn om te starten met bijvoorbeeld 2 uur te fietsen rond die aerobe drempel en pas gedurende het laatste deel van je training intervalblokjes uit te voeren. Aldus wat ik gezien heb op youtube, zie onderstaande link.

https://www.youtube.com/watch?v=dBbK-0vh-d8

Vanaf ongeveer 21:45

Verder is dit sowieso wel een interessant filmpje. Er staat nog een interview van GCN met Iñigo San Millán op Youtube wat ik ook erg leerzaam vond.
Ik bedoel dat als jij na 2u moet intervallen dat het qua training niet uitmaakt of je dat 1u45 of na 2u15 of wat dan ook gaat doen. Door je workout handmatig uit te voeren (bijv met lap button) hou je wel de vrijheid om rekening te houden met de omstandigheden op de weg.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27862
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jun 2024 09:29

Bij veel fietscomputers kun je een blok gewoon op pauze zetten (de training zelf loopt dan wel door).

1094
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 10 jun 2024 09:53

Zo doe ik het ook, voor de start van de intervallen, even op pauze tot ik een vrij stuk heb waar het kan.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 10 jun 2024 09:57

En anders spoel je hem terug, en probeer je het later nog een keer, mocht er toch onverwachts een auto of stoplicht oid zijn waardoor je je blokje niet goed kunt uitvoeren.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5192
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jun 2024 10:03

Ah wist niet dat dat kon, dacht dan gaat de hele rit op pauze. Maar goed, ik vind het met de lapbutton ook wel goed werken, behalve met korte sprintjes, dan is het niet zo handig om de lapbutton in te drukken en tegelijk te sprinten. Met langere blokken pak ik ook wel eens een minuutje langer of korter pauze afhankelijk van hoe het gaat. Je kan beter iets langer rust nemen en dan de blokken alsnog goed uitvoeren dan andersom.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13437
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jun 2024 11:06

nijkie schreef: 09 jun 2024 22:07
Ik heb vaak genoeg gehoord dat je 1x in de 6 weken een test moet doen van join maar komt bij mij echt veel minder voor. Misschien dat het minder is geworden door de toevoeging van eftp maar krijg er nog steeds niet vaak een. Laatst maar eens wat er zelf bij opgezet en de intervallen doe ik nu ook gemakkelijk nog
Kleine zijsprong, hou je het e-ftp aan bijvoorbeeld als je buiten gaat rijden?
Ben geen join gebruiker maar wel intervals.icu als data analyse.
[/quote]

Mwa.... ik weet gewoon dat mijn FTP begin januari, twee maanden (bijna) niets gedaan 250 is en die loopt naar een 290 a 300 rond deze periode en op topdagen iets meer.

Ik combineer inderdaad met intervals.icu en mijn eigen gevoel. Op de weg wordt mijn eftp veel te laag ingeschat die is nu 268, terwijl ik vd week 2 uur met een vermogen van 252 watt heb gereden en ja dat was zwaar en hard maar niet voluit.

Als ik ook wat meer op de MTB zit komt uit die ritten een veel betere FTP.
Bij een MTB rit rijd ik 25 tot 30% boven de 300watt, tuurlijk elke aanzet telt ie mee, maar toch.

Plus ik zit aan de anaerobe kant, niet extreem, maar ik heb wel wat interval nodig om mezelf te prikkelen.
Komt mooi uit want lange duurtrainingen zonder interval trek ik echt niet :)

Ik gebruik het echt als leidraad om niet te grijs te rijden en traag/ chronisch moe te worden.
Met alle negatieve gevolgen van dien.

hond
Forum-lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 19 jun 2024 10:11

Ik heb een Join trainingsplan gevolgd van 3 maanden naar een doel. Het viel me op dat de laatste weken de Join score niet meer verbeterde, bleef schommelen rond de 30-32. Nu ben ik weer een nieuw plan gestart van 3 maanden, deze keer 'conditie opbouw'.

Als ik de tijdlijn bekijk met de voorspelling van de score in de komende weken/maanden dan blijft deze ook rond 30/31 schommelen. Wil dit zeggen dat er geen manier is voor mij om te verbeteren? Ik fiets +/-8u per week in dit seizoen.

Plaats reactie