Welke suspension fork voor gravelbike
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40251
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En zsm tubeless maken imho.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Test het gewoon onderweg, elke keer wat af laten lopen.
3 dagen later 0,2 minder erin kan soms heel lastig te voelen zijn.
Neem een testertje mee of check het achteraf op de pomp, waarmee je ook je banden altijd oppompt.
2,5 is een prima uitgangspunt om te starten, harder is sowieso te hard.
Comfort geeft een vals gevoel van snelheid.
3 dagen later 0,2 minder erin kan soms heel lastig te voelen zijn.
Neem een testertje mee of check het achteraf op de pomp, waarmee je ook je banden altijd oppompt.
2,5 is een prima uitgangspunt om te starten, harder is sowieso te hard.
Comfort geeft een vals gevoel van snelheid.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4721
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hoevaak ga je dit soort technische stukken rijden, hoeveel procent van je rit is het en wat is je doel daarbij?
Indien een groot deel van je ritten over de technische stukken gaan en je wilt die zo snel en comfortabel mogelijk rijden, plus je wilt geen mtb, dan kan een verende vork wel een toegevoegde waarde hebben.
In alle andere gevallen is een vaste vork beter. Hoe daarmee om te gaan is al genoeg over geschreven hier.
Indien een groot deel van je ritten over de technische stukken gaan en je wilt die zo snel en comfortabel mogelijk rijden, plus je wilt geen mtb, dan kan een verende vork wel een toegevoegde waarde hebben.
In alle andere gevallen is een vaste vork beter. Hoe daarmee om te gaan is al genoeg over geschreven hier.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Niet heel vaak, ik plan niet om 50/50 smooth gravel/singletrack te gaan rijden.scottwilko schreef: ↑13 jun 2024 17:59 Hoevaak ga je dit soort technische stukken rijden, hoeveel procent van je rit is het en wat is je doel daarbij?
Indien een groot deel van je ritten over de technische stukken gaan en je wilt die zo snel en comfortabel mogelijk rijden, plus je wilt geen mtb, dan kan een verende vork wel een toegevoegde waarde hebben.
In alle andere gevallen is een vaste vork beter. Hoe daarmee om te gaan is al genoeg over geschreven hier.
Ik zoek meer naar een oplossing om m'n gravelfiets comfortabeler te maken en met meer zelfvertrouwen/controle af te kunnen dalen over technische stukken.
Van 't weekend met de heuvelland explorer heb ik me wat verkeken op de route, het was meer een mountainbike route, veel meer dan ik verwacht had.
Beginnen met tubeless maken met al dan niet een set andere banden, is een goed begin.
Comfortabel en vertrouwen hebben ook met vaardigheden en ervaring te maken.
Vertrouwen bouw je op door te doen. Door te leren en jezelf bij te sturen.
Sturen, een lijn kiezen, bocht nemen, achter anderen te rijden en afkijken en dan nadoen.
Onverharde paden rijden met tassen aan de fiets is iets anders dan zoemen over asfalt met een racer.
Kern: zoek het bij jezelf en niet in het materiaal.
Vertrouwen bouw je op door te doen. Door te leren en jezelf bij te sturen.
Sturen, een lijn kiezen, bocht nemen, achter anderen te rijden en afkijken en dan nadoen.
Onverharde paden rijden met tassen aan de fiets is iets anders dan zoemen over asfalt met een racer.
Kern: zoek het bij jezelf en niet in het materiaal.
hun fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je de bandenspanning weglaat ben ik het met je eens Bert.
Dat is natuurlijk wel iets wat zo'n enorme invloed heeft.
Dat is natuurlijk wel iets wat zo'n enorme invloed heeft.
Daar haal je wat aan, BertL! Je eigen vaardigheden.
Merk dat zelf ook wel. Op de gravelbike met bagage kan alles en is niks te gek, maar ga ik de MTB trails van de Utrechtse Heuvelrug af (Amerongen, Leersum en Kwintelooijen) dan kan ik mijn fietsmaatje absoluut niet bijhouden op mijn hardtail met verende vork. Reden: ik doe het niet zo vaak en heb (daarom dus) minder vertrouwen in mijn stuurmanskunsten.
Merk dat zelf ook wel. Op de gravelbike met bagage kan alles en is niks te gek, maar ga ik de MTB trails van de Utrechtse Heuvelrug af (Amerongen, Leersum en Kwintelooijen) dan kan ik mijn fietsmaatje absoluut niet bijhouden op mijn hardtail met verende vork. Reden: ik doe het niet zo vaak en heb (daarom dus) minder vertrouwen in mijn stuurmanskunsten.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Dank voor de tips allemaal. De consensus is duidelijk , tubeless gaan rijden en meer oefenen op technisch terrein.