Gekraak KMC ketting Cranck (lagers)?
In december 2023 nieuwe Ridley carbon race fiets gekocht full Ultegra 8000 groep mechanisch
Opzich rijd hij prima echter na verloop van tijd hoor ik licht gekraak in bepaalde versnellingen ( kransjes) ik relatief het meeste op rij. Nu lees ik dat KMC kettingen duurzaam zijn maar ook niet de stilste. Tevens bij tempo ritjes zweet ik nogal en laten die zweetdruppels nou precies achter me'n kleinste voorblad terecht komen zou dus wellicht in mn lagers kunnen komen corrosie?
In de cranck is echter geen beweging te krijgen zo te zien goed gemonteerd. Indien ik de fiets op hang en ga versnellen gaat het perfect no problems geen gekraak. Echter bij actief fietsen en dus druk erop zeg na 1 uur begint het dus licht te kraken. Ketting is licht in gevet en word na 2 an 300 km simpel schoongemaakt met doek en weer licht ingevet vaak met redelijk wat olie op een (schone) doek vinger erop en laten lopen de ketting. Indien ik de ketting na 600 km per schakel druppel is het gekraak zo goed als weg eerste rit daarna weer terug.
Ik vermoed dus dat het de ketting is heb hem gemeten met een fiets kettingmeter valt er niet doorheen redelijk veel over geen speling dus. Zo'n 3000 km nu mee gefiets uitsluitend droog weer zeker geen pekel tegengekomen. Het is geen groot probleem maar ben huiverig dat het op termijn erger word. Vorige fietsen eigenljk niet zo meegemaakt.
Hebben forum leden last van licht gekraak m.b.t KMC of ander merk kettingen als je er druk opzet zet na 1 uur en je echt moet werken/stoempen.
Opzich rijd hij prima echter na verloop van tijd hoor ik licht gekraak in bepaalde versnellingen ( kransjes) ik relatief het meeste op rij. Nu lees ik dat KMC kettingen duurzaam zijn maar ook niet de stilste. Tevens bij tempo ritjes zweet ik nogal en laten die zweetdruppels nou precies achter me'n kleinste voorblad terecht komen zou dus wellicht in mn lagers kunnen komen corrosie?
In de cranck is echter geen beweging te krijgen zo te zien goed gemonteerd. Indien ik de fiets op hang en ga versnellen gaat het perfect no problems geen gekraak. Echter bij actief fietsen en dus druk erop zeg na 1 uur begint het dus licht te kraken. Ketting is licht in gevet en word na 2 an 300 km simpel schoongemaakt met doek en weer licht ingevet vaak met redelijk wat olie op een (schone) doek vinger erop en laten lopen de ketting. Indien ik de ketting na 600 km per schakel druppel is het gekraak zo goed als weg eerste rit daarna weer terug.
Ik vermoed dus dat het de ketting is heb hem gemeten met een fiets kettingmeter valt er niet doorheen redelijk veel over geen speling dus. Zo'n 3000 km nu mee gefiets uitsluitend droog weer zeker geen pekel tegengekomen. Het is geen groot probleem maar ben huiverig dat het op termijn erger word. Vorige fietsen eigenljk niet zo meegemaakt.
Hebben forum leden last van licht gekraak m.b.t KMC of ander merk kettingen als je er druk opzet zet na 1 uur en je echt moet werken/stoempen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Met 3000km zou ik de ketting toch maar vervangen om te voorkomen dat je ook je cassette moet gaan vervangen omdat beiden te ver versleten zijn.
Doordat je ketting wat meer uitgerekt is gaat ie ook meer lawaai maken, wat een tijdje weg blijft wanneer je 'm smeert.
Wil je gekraak van de crank uitsluiten, dan haal je de ketting van de fiets en draai je de crank rond.
Gaat dat geluidloos en zonder gekraak dan kun je de crank in ieder geval uitsluiten.
Doordat je ketting wat meer uitgerekt is gaat ie ook meer lawaai maken, wat een tijdje weg blijft wanneer je 'm smeert.
Wil je gekraak van de crank uitsluiten, dan haal je de ketting van de fiets en draai je de crank rond.
Gaat dat geluidloos en zonder gekraak dan kun je de crank in ieder geval uitsluiten.
Het eerste wat ik zou doen is per direct een shimano ketting erop leggen i.p.v. kmc. Verhielp bij mij alle problemen (12spd 105). Maar kan ook nog hele andere oorzaken hebben. Na 3000 km toch mooi om hem te vervangen en te kijken of dit het verhelpt.
Tja indien ik hem ophang in de garage en ga schakelen is er 0 gekraak te horen (op geen enkel versnelling kransje) mbt de cranck echter als ik ga fietsen en boven gemiddeld kracht zet dan hoor je het pas in bepaalde versnellingen. Wellicht iets uitgerekte ketting echter na meting valt hij nog ruim binnen de tolerantie. Ik ga jou advies van die ketting demonteren en die Cranck beluisteren nog een uitvoeren to be sure thanxscottpch64 schreef: ↑19 jun 2024 07:21 Met 3000km zou ik de ketting toch maar vervangen om te voorkomen dat je ook je cassette moet gaan vervangen omdat beiden te ver versleten zijn.
Doordat je ketting wat meer uitgerekt is gaat ie ook meer lawaai maken, wat een tijdje weg blijft wanneer je 'm smeert.
Wil je gekraak van de crank uitsluiten, dan haal je de ketting van de fiets en draai je de crank rond.
Gaat dat geluidloos en zonder gekraak dan kun je de crank in ieder geval uitsluiten.
Ben juist afgegaan van Shimano ivm snellere slijtage vorige fiets KMC houd het toch wel langer uit. Heb nu ook gemeten na 3000 km ruim binnen tolerantie de kettingmeter valt er nog lang niet door heen ( gelukkig)
KMC is echt niet slijtvaster dan Shimano. Not in a million years.
-
- Forum-lid
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ik heb op 1 fiets met een Sram Red Etap setup een Campa Record 11sp ketting liggen, die is pas stil.
De KMC SL ketting op de andere fiets maakt met dezelfde setup, beduidend meer lawaai terwijl ze beiden dezelfde tijd op de drivetrain gelegd zijn...
Ook dezelfde slijtage, gemeten met de kettingchecker.
De KMC SL ketting op de andere fiets maakt met dezelfde setup, beduidend meer lawaai terwijl ze beiden dezelfde tijd op de drivetrain gelegd zijn...
Ook dezelfde slijtage, gemeten met de kettingchecker.
Zal eens kijken nieuwe ketting is ook geen kostbare vervanging.scottpch64 schreef: ↑20 jun 2024 07:19 Ik heb op 1 fiets met een Sram Red Etap setup een Campa Record 11sp ketting liggen, die is pas stil.
De KMC SL ketting op de andere fiets maakt met dezelfde setup, beduidend meer lawaai terwijl ze beiden dezelfde tijd op de drivetrain gelegd zijn...
Ook dezelfde slijtage, gemeten met de kettingchecker.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom mensen dat denken is omdat een kmc nieuwe een kleinere tolerantie heeft dan shimano.
En dan lijkt het dus dat ie bij 0.5 minder versleten is, maar dat is niet zo.
Er is maar 1 ketting echt slijtvaster dan elke andere ketting en dat is een sram eagle 12s xx1, dat is echt niet normaal....
Die lijken wel niet te slijten, terwijl bv een xo1 al heel normaal slijt, heel vreemd dat verschil.