Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ik ging fout, toch te weinig voeding of?

Nizza
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 mar 2023 18:50

Nizza 06 jul 2024 11:03

Thanks alle..

Na het lezen over de suikerdip lijkt me dat wel erg logische..

Over het algemeen is me conditie goed al heb ik nog niet zo veel kracht...
De dagen gingen lekker en benen voelde goed..

Alleen ja dat enne momentje wast effe heel snel over :)
En 4 dagen met die klimmen was ook mischien net effe te..
Maar voelt ergens wel lekker als je telkens de top bereikt..
Vooral de laatste 250 meter van de Super Planche met 20% en dat laatste stukje 24%

Wordt nog harder trainen..
Ze willen volgend jaar 5 dagen naar de stelvio en omgeving..
Heb nog effe de tijd :)

Nogmaals thanks iedereen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jul 2024 15:16

Altijd eten als je sport, ook in de polder.
Vet verbranding trainen bestaat niet en als je dat al wil, ga dan IF doen.

Je prestatie gaat altijd achteruit van geen of weinig eten op de fiets en daarna roof je de kast leeg en herstel je slecht.
Gewoon minimaal een 50 a 60 gram per uur.

Als je nou 4 dagen gaat fietsen wat je nooit doet, neem wat creatine, dat is een van de beste supplementen.
Dat is al jaren zo, maar het gros denk dat het niet geschikt is voor fietsen, maar na cafeïne is het het beste supplement.
Het houd ook een kilootje extra vocht vast en dat is ook wel lekker want dat houd ook weer suiker vast.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 06 jul 2024 15:44

wasbeer2006 schreef: 06 jul 2024 15:16 Altijd eten als je sport, ook in de polder.
Vet verbranding trainen bestaat niet en als je dat al wil, ga dan IF doen.

Je prestatie gaat altijd achteruit van geen of weinig eten op de fiets en daarna roof je de kast leeg en herstel je slecht.
Gewoon minimaal een 50 a 60 gram per uur.

Als je nou 4 dagen gaat fietsen wat je nooit doet, neem wat creatine, dat is een van de beste supplementen.
Dat is al jaren zo, maar het gros denk dat het niet geschikt is voor fietsen, maar na cafeïne is het het beste supplement.
Het houd ook een kilootje extra vocht vast en dat is ook wel lekker want dat houd ook weer suiker vast.
Beetje offtopic. Ik was in de veronderstelling dat nuchter trainen ervoor zorgt dat je niet meteen suikers verbrandt, maar overgaat op je vetreserves. Dit in het geval je traint op een lage hartslag. Met rondjes van 40/50 km heb ik voor de zekerheid een rolletje dextro mee en als ik wat doorfiets ook een gelletje/reepje, maar ik heb niet het idee dat ik echt iets moet eten. Als ik achteraf ontbijt of een bakje kwark met fruit en yoghurt eet, dan heb ik niet het idee dat ik heel slecht herstel.

Nizza
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 mar 2023 18:50

Nizza 06 jul 2024 16:22

Ik ben 70kg en 190,
Ik heb altijd veel gegeten..niet in een keer maar verdeelt over de hele dag,
Dat heb te maken dat ik kok ben geweest voor 25 jaar..geen tijd om normaal te eten maar de hele dag door happie van dit happie van dat etc etc..

Als ik standaard op zondag met de groep rondje polder doe a 75km dan gaat er wel een bord brinta/wit brood met jam, en dubbele bak koffie in ( Wel min anderhalf uur van te voren )

Als ik dus dan niet in het eerste uur een gelletje neem en 500ml drink plus wat gums dan ga ik in het 2e uur slap voelen..

En ook merk ik als ik te weinig heb gedronken bv in de winter dat ik dan de volgende dag hoofdpijn hebt.

Na 4 dagen vogezen had ik echt een kleine week nodig om te herstellen kwa energie en veel last van spierpijn en me keel..
Zware amateur hahah

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6074
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 jul 2024 16:30

Lage intensiteit is echt wel teren op vet reserves. Ik heb in Juni lange stukken in Spanje gefietst en ik had nul eten bij me. Drie vier uur aan een stuk hield ik makkelijk vol, daarna kwam er echt wel een honger gevoel. Ik fietste ook super relaxed, no worries, geen haast, die berg ligt er straks ook nog wel. Een mens heeft ongeveer voor anderhalf uur glycogeen voorraad in de spieren. Dat is dus je koolhydraten bron. Als je volle bak gaat knallen en niks eet, kom je dus na anderhalf de man met de hamer tegen. Koolhydraten eten helpt om de voorraad op peil te houden, maar tijdens intensief fietsen verbruik je uiteindelijk meer dan je bij gegeten kunt krijgen. Veel lange tochten in D1 en D2 zorgt ervoor dat je lichaam beter wordt in vetverbranding, ook bij wat hogere intensiteit.
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jul 2024 17:12

Je training is altijd beter als je eet en je herstel ook
Lange duurtraining verbeteren je vetverbranding maar meer of minder eten maakt daarvoor helemaal niet uit.

Als je beter wilt herstellen en ik zou niet weten waarom je dat niet wilt, zul je echt mini aak 50 a 60 gram suiker moeten nemen.
Sterker het is ook veel beter voor je lichaam.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 jul 2024 20:17

En dat mag gewoon uit limonadesiroop komen )niet de suiker vrije variant)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 06 jul 2024 20:17

Nizza schreef: 06 jul 2024 11:03 Thanks alle..

Na het lezen over de suikerdip lijkt me dat wel erg logische..

Over het algemeen is me conditie goed al heb ik nog niet zo veel kracht...
De dagen gingen lekker en benen voelde goed..

Alleen ja dat enne momentje wast effe heel snel over :)
En 4 dagen met die klimmen was ook mischien net effe te..
Maar voelt ergens wel lekker als je telkens de top bereikt..
Vooral de laatste 250 meter van de Super Planche met 20% en dat laatste stukje 24%

Wordt nog harder trainen..
Ze willen volgend jaar 5 dagen naar de stelvio en omgeving..
Heb nog effe de tijd :)

Nogmaals thanks iedereen.
Vraag met Sinterklaas een boekje over trainingsopbouw. Met een gedegen trainingsopbouw kom je verder en overkomen dit soort dips je niet meer zo snel. Door een betere trainingsopbouw krijg je een grotere tank en meer duurvermogen waardoor je minder behoefte krijgt aan snelle suikers onderweg.
Voor nu kun je het beste af en toe een (halve) rustdag inbouwen en aan actief herstel doen.
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jul 2024 21:56

pino schreef: 06 jul 2024 20:17 En dat mag gewoon uit limonadesiroop komen )niet de suiker vrije variant)
Suiker is suiker (Ja fructose en glucose en de combo 1/2 is nog beter) er zijn er ook die gewoon een bidon met (basterd) suiker meenemen als voeding. Hoe minder toegevoegde zooi hoe beter voor je maag.

Gebruikersavatar
didi641
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 feb 2010 19:32

Gebruikersavatar didi641 07 jul 2024 21:45

Ik sluit me ook aan bij wat een aantal leden reeds hebben gebracht.

Zelf moet ik ook steeds eten en (nuchter) trainen om de vetverbranding te gaan stimuleren ligt me persoonlijk niet. In het professionele circuit zijn ze hier toch ook al heel voorzichtig mee geworden en passen ze het niet bij iedereen toe.

Vooral sterk individueel ifv persoon en intensiteit. Bij inspanning waar je gedurende langere uren vermogen levert moet je eten. Het is gewoon je energie bron. In het topic en ook ander topics lees ik innames tussen de 50 – 70 gram per kilogram lichaamsgewicht. Ifv GF’s ga ik net boven de 100 en merk ik dat ik regelmatiger/sneller moet eten om de dip niet te krijgen.

Rijd ik 3 – 4 uur rustiger tempo kan ik met veel minder. Meer eten zou me mss ook wel goed doen. Het klopt dat je nadien ook beter herstelt omdat je minder leeg bent. In het triatlon circuit gaan ze nog verder in de hoeveelheid inname per uur.

Ifv van je dip. Onderschat hierin de herhaling van dagen aaneen de fietsen niet. De opeenstapeling van km’s en HM hebben sowieso een impact op je lichaam. Het licht niet alleen wat je op de fiets hebt gegeten, maar ook hoe je herstel erna is. Bijkomend in een omgeving waar je ook niet gewoon bent om te fietsen.
Met de jaren zal ook je basis beter worden, waardoor je jezelf ook beter zal leren kennen op de fiets.
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 08 jul 2024 12:15

didi641 schreef: 07 jul 2024 21:45 Ik sluit me ook aan bij wat een aantal leden reeds hebben gebracht.

Zelf moet ik ook steeds eten en (nuchter) trainen om de vetverbranding te gaan stimuleren ligt me persoonlijk niet. In het professionele circuit zijn ze hier toch ook al heel voorzichtig mee geworden en passen ze het niet bij iedereen toe.

Vooral sterk individueel ifv persoon en intensiteit. Bij inspanning waar je gedurende langere uren vermogen levert moet je eten. Het is gewoon je energie bron. In het topic en ook ander topics lees ik innames tussen de 50 – 70 gram per kilogram lichaamsgewicht. Ifv GF’s ga ik net boven de 100 en merk ik dat ik regelmatiger/sneller moet eten om de dip niet te krijgen.

Rijd ik 3 – 4 uur rustiger tempo kan ik met veel minder. Meer eten zou me mss ook wel goed doen. Het klopt dat je nadien ook beter herstelt omdat je minder leeg bent. In het triatlon circuit gaan ze nog verder in de hoeveelheid inname per uur.

Ifv van je dip. Onderschat hierin de herhaling van dagen aaneen de fietsen niet. De opeenstapeling van km’s en HM hebben sowieso een impact op je lichaam. Het licht niet alleen wat je op de fiets hebt gegeten, maar ook hoe je herstel erna is. Bijkomend in een omgeving waar je ook niet gewoon bent om te fietsen.
Met de jaren zal ook je basis beter worden, waardoor je jezelf ook beter zal leren kennen op de fiets.
een goede aanvulling van Didi: waarschijnlijk speelde vermoeidheid en gebrek aan rust en herstel ook een rol.
hun fietsen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 31 jul 2024 10:44

wasbeer2006 schreef: 06 jul 2024 17:12 Als je beter wilt herstellen en ik zou niet weten waarom je dat niet wilt, zul je echt mini aak 50 a 60 gram suiker moeten nemen.
Sterker het is ook veel beter voor je lichaam.
Dit vind ik wat te absoluut gesteld. Daar moet ergens nog bij "wanneer je tijdens het sporten meer dan 500kcal denkt te gaan verbranden". In kader van de vraag is dat natuurlijk logisch. Submaximaal ritten tot een uur is het echt niet nodig om te gaan eten tijdens het fietsen.

Plaats reactie