Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ik ging fout, toch te weinig voeding of?

Nizza
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 mar 2023 18:50

Nizza 05 jul 2024 21:38

Hoi mannen en vrouwen.

Een hulp vraag waar ik het moet zoeken en korte uitleg daarover
( probeer het kort te houden :))

3 weken geleden ben ik naar de vogezen geweest met een groep vrienden , 4 dagen.

Was erg mooi en gezellig ...maar...

Dag 1 ..60 km ..500 hoogte meters
Dag 2 ..75 km 1100 hoogte meters
Dag 3 ..90 km 1900 hoogte meters
Dag 4 ..90 km 2100 hoogte meters

Elke dag kwam er een berg bij bv de
Ballon de Servance..
Super Planche des Belles Filles..
Ballon d’Alsace..
Grand ballon
Etc etc
Best pittige bergen voor mij.

Nou ging op de laatste dag bij de 3e berg de laatse klim halverwege effe het licht uit bij me..
Tintelingen,duizelig, beetje misselijk..
Effe gestopt en na een gelletje en halve bidon met electrolyte en een halve snelle jelle lukt het weer en de toch afgemaakt..
Dagen daarna nog behoorlijk leeg geweest met pijn in de keel en gewoon helemaal leeg.

Nouw vinden me vrienden dat ik altijd veel voeding tot me neem en vinden het overdreven..

Ben banketbakker en een zoetkauw dus kan wel wat koolhydraten/suikers verwerken..en verteer het gewoon snel.
Als ik niet snel in het eerste uur al aan de voeding ga dan voel ik me vrij snel slap worden.

Dus of ik nou 2 uurtje door de polder ga met 35 gemiddeld of dus 5 uurtje ga klimmen...
Is per uur
30gr koolhydraten uit vocht/bidon
1 gel sis 30gr koolhydraten
En dan het enne uurtje bv snelle jelle
Andere uurtje een amacx reep
En een ander uur weer een dextro gums met bv extra sodium...
Dus zit tussen de 70 a 90 gr per uur.

Ik fiets net een jaar
Kleine 6000km gefietst
En een ftp van 215

Lang verhaal , maar dat is effe om de achtergrond info te verstrekken.

De vraag
De laatste dag de laatste klim
Ging ik nou stuk omdat ik toch te weinig voeding binnen kreeg..of was het voor mij gewoon nog net effe te veel waardoor ik in het rode kwam..

Iedergeval bedankt voor het mee denken.

1094
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 05 jul 2024 22:16

Qua voeding is het lastig in te schatten omdat ook telt wat er naast gegeten wordt maar heb het idee dat dat bij jou wel goed zit. Zoveel dagen achter elkaar zo een inspanning is wel serieus veel voor iemand die net een jaar fietst (al kennen we je sportverleden niet). Denk dat een gebrek aan rust/herstel ook wel mee speelt.

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 05 jul 2024 22:19

Hoi Nizza, vorige zomer heb ik ook in de Vogezen gefietst. Mooi daar.

Ik denk dat het net teveel voor je was. Zeker geen schande gezien het aantal hoogte meters. Gel, bidon, snelle Jelle is ca 100 gram koolhydraten. Veel meer gaat je lichaam per uur niet verwerken, en als je er geen last van krijgt is dat dus prima.

Vul je ieder uur je bidon met 30 gram koolhydraten? Want als je dat niet doet is je inname na het eerste uur dus minder.
En drink je er nog een bidon naast? Bij een intensieve tocht mag je wel meer dan een halve liter drinken.

Succes ermee.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 05 jul 2024 22:21

Fiets je je rondjes wel eens op een rustige hartslag en/of op een nuchtere maag? Die 70-90 gram koolhydraten per uur kan ik begrijpen als je in de bergen fietst, maar al je rondjes in de polder lijkt het mij wat veel. Mogelijk dat je lichaam wat suikerbehoeftig is en dat het daarom is misgegaan.

Edit; linkje naar artikel ging in mindere mate over trainen op nuchtere maag en (bijkomstige) vetverbranding dan ik dacht.

Overigens kunnen het tal van factoren zijn die ervoor gezorgd hebben dat je je zo hebt gevoeld, lastig te beoordelen wat de echte reden is. Hitte, zout tekort, vocht tekort, niet voldoende hersteld, misschien heb je wat biertjes gedronken in de avond? Het zouden ook opties kunnen zijn dat je je ellendig voelt op de fiets.
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 05 jul 2024 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Nizza
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 mar 2023 18:50

Nizza 05 jul 2024 22:30

bartaspin schreef: 05 jul 2024 22:19 Hoi Nizza, vorige zomer heb ik ook in de Vogezen gefietst. Mooi daar.

Ik denk dat het net teveel voor je was. Zeker geen schande gezien het aantal hoogte meters. Gel, bidon, snelle Jelle is ca 100 gram koolhydraten. Veel meer gaat je lichaam per uur niet verwerken, en als je er geen last van krijgt is dat dus prima.

Vul je ieder uur je bidon met 30 gram koolhydraten? Want als je dat niet doet is je inname na het eerste uur dus minder.
En drink je er nog een bidon naast? Bij een intensieve tocht mag je wel meer dan een halve liter drinken.

Succes ermee.
Heb niet zo snel last van me maag, kan redelijk gek doen met inname

Heb 2 x 750ml en elke +- 3 uur ongeveer vul ik ze bij met inderdaad 30 gr koolhydraten..drink ongeveer 500ml per uur soms iet meer en of minder.

Nizza
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 mar 2023 18:50

Nizza 05 jul 2024 22:36

ColumsbusMJ schreef: 05 jul 2024 22:21 Fiets je je rondjes wel eens op een rustige hartslag en/of op een nuchtere maag? Die 70-90 gram koolhydraten per uur kan ik begrijpen als je in de bergen fietst, maar al je rondjes in de polder lijkt het mij wat veel. Mogelijk dat je lichaam wat suikerbehoeftig is en dat het daarom is misgegaan.

Misschien is onderstaande wel interessant.
https://www.fiets.nl/voeding/kun-je-fie ... rbranding/

Overigens kunnen het tal van factoren zijn die ervoor gezorgd hebben dat je je zo hebt gevoeld, lastig te beoordelen wat de echte reden is. Hitte, zout tekort, vocht tekort, niet voldoende hersteld, misschien heb je wat biertjes gedronken in de avond? Het zouden ook opties kunnen zijn dat je je ellendig voelt op de fiets.
Zo specifiek gaan fietsen heb ik nooit gedaan..
Ga wel eens gewoon lekker fietsen zonder inspanning, maar dan nog zit er wel een goede maaltijd in een uur tot anderhalf van te voren...
Als ik smorgens niet goed uit dan zit ik op me werk al na een uur flauw te worden.
En inderdaad rondje polder gaat er wel wat minder in...
Gelletje en 300ml per uur dat dan nog wel.
En ja wat je allemaal opnoemt is wel in te vullen ja ...bier...hersteld etc etc

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 jul 2024 22:42

Waren jullie voor de laatste klim nog gestopt (15’-30’)? Dan kan het de appeltaartflauwte zijn. Iets met sterk dalende bloedsuikerspiegel en iets dat ook bij goed getrainden kan voorkomen.
Niet zijken maar reiden !

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 05 jul 2024 22:47

Ja ik had al een kleine aanpassing gemaakt aan mijn bericht. Ik had het artikeltje iets te snel gescand en later wat beter doorgelezen. Er staat wel meer op het internet over sporten op een nuchtere maag. Ik ervaar er profijt van in de zin dat ik niet elk half uur behoefte heb aan suikers en dat ik betrekkelijk korte ritjes op lage intensiteit kan rijden zonder allerlei gelletjes en reepjes tot mij hoef te nemen.

Keertje over je grens gaan kan gebeuren.

Nizza
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 mar 2023 18:50

Nizza 06 jul 2024 07:50

pino schreef: 05 jul 2024 22:42 Waren jullie voor de laatste klim nog gestopt (15’-30’)? Dan kan het de appeltaartflauwte zijn. Iets met sterk dalende bloedsuikerspiegel en iets dat ook bij goed getrainden kan voorkomen.
Net onder de top van de Super Planche des Belles Filles hebben we nog effe orangina gedronken en een half bakkie patat zonder saus..toen gedaald en beneden was het meteen terug draaien en 10 min later de laatste berg..dus ja we waren 15-30 min daarvoor gestopt.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 353
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 06 jul 2024 07:58

4Ritten achter elkaar met flink wat hoogtemeters de laatste 2 ritten voor iemand die net een jaar fietst...
Na 2 ritten een rustdag ertussen zou je goed gedaan hebben, nu heeft je lichaam niet goed kunnen herstellen, ik denk dat het daaraan ligt.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 jul 2024 08:23

Nizza schreef: 06 jul 2024 07:50
pino schreef: 05 jul 2024 22:42 Waren jullie voor de laatste klim nog gestopt (15’-30’)? Dan kan het de appeltaartflauwte zijn. Iets met sterk dalende bloedsuikerspiegel en iets dat ook bij goed getrainden kan voorkomen.
Net onder de top van de Super Planche des Belles Filles hebben we nog effe orangina gedronken en een half bakkie patat zonder saus..toen gedaald en beneden was het meteen terug draaien en 10 min later de laatste berg..dus ja we waren 15-30 min daarvoor gestopt.
QED Als je niet gestopt was, of alleen superkort, was je die flauwte waarschijnlijk niet tegengekomen.
Gebeurt vaker, mij ook in een vijfde rit.
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5188
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jul 2024 09:54

Nizza schreef: 06 jul 2024 07:50
pino schreef: 05 jul 2024 22:42 Waren jullie voor de laatste klim nog gestopt (15’-30’)? Dan kan het de appeltaartflauwte zijn. Iets met sterk dalende bloedsuikerspiegel en iets dat ook bij goed getrainden kan voorkomen.
Net onder de top van de Super Planche des Belles Filles hebben we nog effe orangina gedronken en een half bakkie patat zonder saus..toen gedaald en beneden was het meteen terug draaien en 10 min later de laatste berg..dus ja we waren 15-30 min daarvoor gestopt.
Dit is zoals eerder gezegd een suikerdip geweest. De ene is daar gevoeliger voor dan de ander. Als je sport maakt je lichaam extra insuline aan. Je bloedsuikerspiegel stijgt...Als je dan stopt en ook nog eens suiker tot je neemt maakt je lichaam opeens nog meer insuline aan met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel nog meer stijgt = is suikerdip (hypo). Begint meestal ongeveer 10min na stoppen. Beste is dan om direct suiker te nemen.

https://www.fietssport.nl/magazine/gezo ... -werkt-dat

Ik heb er ook altijd veel last van en stop daarom liever vaak niet, of ik eet dan niets tijdens een stop.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 08 jul 2024 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie