Wanneer ketting vervangen.
Heb een 11 speed versnelling met bijbehorende ketting (KMC X11) mijn ketting spanningsmeter kan op 1 of 0,75 gezet worden en valt daar na 3500 km op beide nog lang niet door heen. Kom bij de FM heeft een kettingmeter die 0,5 kan meten en ja daar valt hij doorheen. Krijg direct de opmerking meteen vervangen want ik kan nu al niet instaan voor de slijtage van de cassette.? Nieuwe ketting kost 65,- euri inclusief arbeidsloon. Vooralsnog rij ik probleemloos tot nu ketting slaat niet door op de cassette en ik rij als 65 jarige rustig zeg gemiddeld 27 kmu op voornamelijk asvalt nooit gravel of iets dat daar op lijkt.
Wat moet ik met zo'n opmerking krijg het ongemakkelijke gevoel dat ze je meteen iets willen aansmeren of hebben ze gelijk.
Wat moet ik met zo'n opmerking krijg het ongemakkelijke gevoel dat ze je meteen iets willen aansmeren of hebben ze gelijk.
Laatst gewijzigd door Snarfie op 07 aug 2024 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Gewoon je ketting zelf leren vervangen. Nooit te oud om wat te leren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Een KMC X11EL en een goede kettingpons (bv Parktool ct3.2) heb je na 1x al terugverdiend. Doe er een kettingchecker bij die ook 0,5% meet (bv Parktool cc3.2) en je bent klaar voor jaren zelf kettingen checken en vervangen. Hopmans is goed gesorteerd en voordelig en heeft dit alles op voorraad, als je nog aanvult met een extra ketting zijn er ook geen verzendkosten. Of leg alvast een cassette op de plank.
Ik denk dat je op zijn minst een KMC X11 hebt, die 11 staat voor 11speed.
In jouw situatie zou ik mezelf leren ketting vervangen. Is eigenlijk kwestie van eraf halen, aantal schakels tellen en de nieuwe van gepaste lengte erop steken. Nog eens 2keer zo makkelijk met een quick link.
Op Youtube vind je daar alle nodige uitleg voor. Zowel in engels als nederlands. Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=wTbzTEDNxb0
Materiaal dat je nodig hebt, is ongeveer het uurloon van de fietsenmaker dus met 1 keer zelf doen heb je dat er ook weer uit.
In jouw situatie zou ik mezelf leren ketting vervangen. Is eigenlijk kwestie van eraf halen, aantal schakels tellen en de nieuwe van gepaste lengte erop steken. Nog eens 2keer zo makkelijk met een quick link.
Op Youtube vind je daar alle nodige uitleg voor. Zowel in engels als nederlands. Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=wTbzTEDNxb0
Materiaal dat je nodig hebt, is ongeveer het uurloon van de fietsenmaker dus met 1 keer zelf doen heb je dat er ook weer uit.
Ja is X11. Maar is het nodig. Zelf vervangen zal niet een probleem zijn. Gaat me meer om de noodzaak . Relatief rustig fietsen en dan binnen 3000 km vervangen bij 0,5?bartdr schreef: ↑07 aug 2024 16:38 Ik denk dat je op zijn minst een KMC X11 hebt, die 11 staat voor 11speed.
In jouw situatie zou ik mezelf leren ketting vervangen. Is eigenlijk kwestie van eraf halen, aantal schakels tellen en de nieuwe van gepaste lengte erop steken. Nog eens 2keer zo makkelijk met een quick link.
Op Youtube vind je daar alle nodige uitleg voor. Zowel in engels als nederlands. Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=wTbzTEDNxb0
Materiaal dat je nodig hebt, is ongeveer het uurloon van de fietsenmaker dus met 1 keer zelf doen heb je dat er ook weer uit.
.
Tot 10s was de vervang-norm “voorbij 0,75”.
Vanaf 11s is de norm vervangen “voorbij 0,5”. Als je tenminste cassette en voorbladen wilt sparen.
Dus je FM heeft gelijk. Alleen koop je een 11s ketting vanaf een euro of twintig online. Zie verder alle andere adviezen.
Vanaf 11s is de norm vervangen “voorbij 0,5”. Als je tenminste cassette en voorbladen wilt sparen.
Dus je FM heeft gelijk. Alleen koop je een 11s ketting vanaf een euro of twintig online. Zie verder alle andere adviezen.
Ik rij ook 11s en vervang kettingen als 0,5 er doorheen valt en cassettes als die echt geen vriendjes met nieuwe kettingen meer kunnen worden. Maar er zijn ook andere methoden.
Als je blijft doorrijden met versleten kettingen, ontkom je er niet aan om bij elke kettingwissel ook een nieuwe cassette te monteren. Het hangt natuurlijk van je rijstijl af, maar onder aan de streep is dat iha duurder.
Als je blijft doorrijden met versleten kettingen, ontkom je er niet aan om bij elke kettingwissel ook een nieuwe cassette te monteren. Het hangt natuurlijk van je rijstijl af, maar onder aan de streep is dat iha duurder.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ja, dat is nodig in de zin dat het verstandig is om je ketting tijdig te vervangen. Je voorkomt vroegtijdige slijtage van cassette en tandwielen.
3000 km hoeft niet veel te zijn. Als ik een x11 met een smeermiddel als morgan blue gebruik dan haal ik er tussen de 2000 en 2500 km uit. Met wax (ik gebruik Squirt) ruim het dubbele.ik vervang op 0,5.
Wat anderen al hebben gezegd, het is een simpel te leren klusje. Wat je nodig hebt zijn een checker die ook 0,5 aangeeft, een kettingpons en eventueel een kettingtangetje om de Quicklink goed te openen en sluiten. Even goed zoeken op de grote internetshops (bv Rose, Bike24, R2, Mantel, Bikediscount) loont.
Nog een tip, de KMC11 wordt door Decathlon ook verkocht onder hun eigen merknaam, scheelt weer een paar euro..
Ik rijd zelf al jaren met KMC X11EL kettingen (gem. 10.000 p/j) en waar ik voorheen bij elke 3000 km standaard wisselde is bij mij nu de norm bij 5000 km en dan valt de kettingchecker (regular) van KMC er nog niet doorheen, met andere woorden . . . .Snarfie schreef: ↑07 aug 2024 16:10 Heb een 11 speed versnelling met bijbehorende ketting (KMC X11) mijn ketting spanningsmeter kan op 1 of 0,75 gezet worden en valt daar na 3500 km op beide nog lang niet door heen. Kom bij de FM heeft een kettingmeter die 0,5 kan meten en ja daar valt hij doorheen. Krijg direct de opmerking meteen vervangen want ik kan nu al niet instaan voor de slijtage van de cassette.? Nieuwe ketting kost 65,- euri inclusief arbeidsloon. Vooralsnog rij ik probleemloos tot nu ketting slaat niet door op de cassette en ik rij als 65 jarige rustig zeg gemiddeld 27 kmu op voornamelijk asvalt nooit gravel of iets dat daar op lijkt.
Wat moet ik met zo'n opmerking krijg het ongemakkelijke gevoel dat ze je meteen iets willen aansmeren of hebben ze gelijk.
P.S. Ik zeg niet dat het zo is maar een vijl over de kettingchecker van de FM en hij verkoopt sneller een nieuwe ketting.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless