Shimano GRX RX822 of Sram Apex?
Ik wil gravelbike Canyon Grizzl aanschaffen. Alleen twijfel ik nu over de groepsset.
Voor min of meer hetzelfde geld heb ik de keuze tussen Shimano RX822 12 speed en Sram Apex xplr AXS. De eerste mechanisch en de tweede elektrisch. Wie kan mij adviseren in de keuze? Hoor graag!
Voor min of meer hetzelfde geld heb ik de keuze tussen Shimano RX822 12 speed en Sram Apex xplr AXS. De eerste mechanisch en de tweede elektrisch. Wie kan mij adviseren in de keuze? Hoor graag!
Dat zou voor mij een no-brainer zijn: Shimano GRX822.
Deze groepset is Ultegra niveau, de Apex is Sora niveau, dat zijn 2 stappen lager op de ladder.
Mechanisch schakelt ook zeer licht en goed en bovendien nooit problemen met batterijen die leeg zijn of opgeladen moeten worden.
Shimano remmen gebruiken minerale olie en SRAM dot vloeistof.
Deze groepset is Ultegra niveau, de Apex is Sora niveau, dat zijn 2 stappen lager op de ladder.
Mechanisch schakelt ook zeer licht en goed en bovendien nooit problemen met batterijen die leeg zijn of opgeladen moeten worden.
Shimano remmen gebruiken minerale olie en SRAM dot vloeistof.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40083
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb 2jr met Sram ervaring: force groep is oke, maar de olie is onhandig. Ik heb Rival xplr op mijn Grizl, die ga ik dit najaar ombouwen naar Shimano. Fijne schakelen, betere remmen (meer ruimte bij schijf) en fijne handgrepen.
Less is bore
Als Apex sora niveau is dan is Sora verrekt goed. Die niveaus vergelijken gaat toch echt niet meer op nu met electronisch schakelen.
Ik rij nu al sinds begin dit jaar met apex xplr op de gravelbike en nog geen enkele keer miserie gehad. SRAM heeft de gravel groepsets wel dik in orde. Zelfs nog geen enkele gedropte ketting en ik rij heus niet altijd biljartgravel.
Als je 1X wil, no brainer om Apex te nemen. Ja het is dot fluid maar om de hoeveel tijd ontlucht je je remmen en doe je dat dan in de woonkamer op het dure tapijt? Zij die denken dat het gelijk een gat in je hand maakt hebben teveel Alien gekeken .
Over de remgrepen kan je inderdaad discussieren maar dat is dan weer geheel persoonlijk. Ik vind ze prima passen in de hand. YMMV zoals ze zo mooi zeggen.
Lege batterij is ook overroepen. De meeste head units geven tegenwoordig aan hoe ver je batterij zit. Als dat toch voor slapeloze nachten zorgt neem je gewoon een extra batterij mee in de zadeltas; weegt minder dan die boterham choco van op het ontbijt.
Enfin, voor beide groepen zijn plus en minpunten te zoeken EN vinden.
Ik rij nu al sinds begin dit jaar met apex xplr op de gravelbike en nog geen enkele keer miserie gehad. SRAM heeft de gravel groepsets wel dik in orde. Zelfs nog geen enkele gedropte ketting en ik rij heus niet altijd biljartgravel.
Als je 1X wil, no brainer om Apex te nemen. Ja het is dot fluid maar om de hoeveel tijd ontlucht je je remmen en doe je dat dan in de woonkamer op het dure tapijt? Zij die denken dat het gelijk een gat in je hand maakt hebben teveel Alien gekeken .
Over de remgrepen kan je inderdaad discussieren maar dat is dan weer geheel persoonlijk. Ik vind ze prima passen in de hand. YMMV zoals ze zo mooi zeggen.
Lege batterij is ook overroepen. De meeste head units geven tegenwoordig aan hoe ver je batterij zit. Als dat toch voor slapeloze nachten zorgt neem je gewoon een extra batterij mee in de zadeltas; weegt minder dan die boterham choco van op het ontbijt.
Enfin, voor beide groepen zijn plus en minpunten te zoeken EN vinden.
Uno-X Mobility or bust!
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Olie is idd geen probleem bij Sram, ondanks dat het Dot5 is ipv minerale olie!
Waarom gebruikt de autoindustrie geen minerale olie ipv de schadelijke Dot 4/5????
Moest vaak ontluchten bij Shimano, nu al een paar jaar met Sram Red Etap 11sp en Force AXS 12sp en nog nooit hoeven ontluchten of bijvullen.
En altijd dezelfde consistente remkracht én geen gekrijs van de schijfremmen.
Apex AXS moet je vergelijken met 105Di2 van Shimano en dus niet met Sora, het is dus kiezen voor een mechanische groep die kwa gewicht een stapje hoger op de lijst staat, of een electronische groep van 105 kwaliteit.
Waarom gebruikt de autoindustrie geen minerale olie ipv de schadelijke Dot 4/5????
Moest vaak ontluchten bij Shimano, nu al een paar jaar met Sram Red Etap 11sp en Force AXS 12sp en nog nooit hoeven ontluchten of bijvullen.
En altijd dezelfde consistente remkracht én geen gekrijs van de schijfremmen.
Apex AXS moet je vergelijken met 105Di2 van Shimano en dus niet met Sora, het is dus kiezen voor een mechanische groep die kwa gewicht een stapje hoger op de lijst staat, of een electronische groep van 105 kwaliteit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Ik zou ook voor GRX822 gaan.
Recentelijk heb ik mijn BMC URS die geleverd werd met mechanische SRAM Apex 11speed omgebouwd naar GRX-822.
Het is een wereld van verschil moet ik zeggen.
Je hebt meer bereik door de grote 51 tands casette achter en het schakelt en remt beter naar mijn mening.
Daarbij zou ik op een gravelfiets niet snel electronisch schakelen willen, met het idee dat een mechanische groep makkelijker te repareren valt.
Recentelijk heb ik mijn BMC URS die geleverd werd met mechanische SRAM Apex 11speed omgebouwd naar GRX-822.
Het is een wereld van verschil moet ik zeggen.
Je hebt meer bereik door de grote 51 tands casette achter en het schakelt en remt beter naar mijn mening.
Daarbij zou ik op een gravelfiets niet snel electronisch schakelen willen, met het idee dat een mechanische groep makkelijker te repareren valt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40083
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb ook een 1x12 wielsetje Sram met 11-30 voor op de weg icm XPLR.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dit klopt niet. Sram Apex is wel degelijk op Sora niveau.scottpch64 schreef: ↑27 jul 2024 07:19 Knip
Apex AXS moet je vergelijken met 105Di2 van Shimano en dus niet met Sora, het is dus kiezen voor een mechanische groep die kwa gewicht een stapje hoger op de lijst staat, of een electronische groep van 105 kwaliteit.
De Rival groep is op 105 niveau.
Neemt niet weg dat de Apex geen goede groep is.
Dat is dan een Shimano cassette?daniel1975 schreef: ↑21 aug 2024 07:00 Ik heb ook een 1x12 wielsetje Sram met 11-30 voor op de weg icm XPLR.
Met 12 speed is dat ook nog steeds compatibel met elkaar?
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)