Als Belg vind ik de Nederlandse directheid wel ok. Je weet snel wat je aan iemand hebt.Dubbeldekker schreef: ↑24 aug 2024 01:16 Bot of direct? Soms apprecieert de “buitenlander” die Nederlandse directheid maar soms zien ze het als onbeschoft.
Ik heb er regelmatig gesprekken over met Italianen, Spanjaarden en Fransen. En ze hebben het onafhankelijk van elkaar altijd over die mix van directheid en een soort van onaangepastheid. Enerzijds dus waardering, anderzijds wat verbazing.
Maar over het algemeen meen ik te merken dat Nederlanders in het buitenland wel geapprecieerd worden.
Meer dan Engelsen of Duitsers zelfs
Nederlanders spreken vaak ook de taal van het bezochte land iets beter, dat maakt ook een verschil!
Maar de grens met gewoon bot is heel dun. Ik weet bv dat de Fransen de Nederlandse toeristen niet altijd even fijn vinden. Je weet meteen of er in de groep toeristen/ bezoekers Nederlanders zitten. Maw je hoort het meteen. Ikzelf ben natuurlijk West-Vlaming. Wij worden als iets meer gesloten/afwachtend beschouwt in Vlaanderen.
Ik heb in het verleden al Nederlandse gezinnen in m'n mooiste Nederlands erop gewezen dat ze misschien toch ietsje stiller kunnen zijn. En de gids heeft me daar in het verleden ook al voor bedankt Niet omdat je zelf de uitleg in het Frans niet begrijpt, dat je het voor de rest moet vergallen. Maar dit geldt uiteraard niet voor de hele bevolking.
Britten vallen normaal wel mee, tenzij ze in groep zijn