Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

bandbreedte vs suspension fork

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 05 sep 2024 12:19

Hallo allemaal,

Momenteel rijd ik op een BMC URS Two.
Voor extra comfort overweeg ik om de fiets te upgraden met een verende voorvork en lichtere wielen met meer interne velgbreedte, zoals hier besproken (viewtopic.php?t=100950).

Ik rij vooral gravelritjes hier in de omgeving van Nijmegen, over de Veluwe en ook voor bikepacking gebruik ik de gravelbike.

De maximale bandbreedte van mijn fiets is 42 mm. De laatste tijd lees ik berichten/zie ik video's waarin veel mensen bredere en bredere banden gebruiken, voor extra comfort en controle, wat me aan het denken zette.

Aangezien het upgraden naar een RockShox Rudy voorvork en carbon wielen ongeveer €1500 - 1700 kost, zou ik er niet beter aan doen om mijn fiets te vervangen door een exemplaar dat ten minste 45 mm of bredere banden accepteert?

Is een achterband van 42 mm in combinatie met een verende voorvork en brede (45-50mm) voorband voldoende om over ruigere gravel/af en toe wat singletrack te rijden, of ben ik beter af met het inruilen van m'n BMC voor zeg een 3T Exploro/Canyon Grizl/Lauf Seigla, of andere fiets waar brede banden in kunnen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4600
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 sep 2024 12:43

Dat laatste lijkt mij sowieso een slecht plan. Dan rolt de voorzijde heel soepel over een obstakel en knalt de achtervelg juist tegen dat obstakel.
Verder zou mijn advies zijn, wil je meer comfort koop een mtb, als 42mm banden te weinig comfort bieden, dan gaan 45mm exemplaren onvoldoende extra bieden.

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 05 sep 2024 12:57

scottwilko schreef: 05 sep 2024 12:43 Dat laatste lijkt mij sowieso een slecht plan. Dan rolt de voorzijde heel soepel over een obstakel en knalt de achtervelg juist tegen dat obstakel.
Verder zou mijn advies zijn, wil je meer comfort koop een mtb, als 42mm banden te weinig comfort bieden, dan gaan 45mm exemplaren onvoldoende extra bieden.
Dit argument geldt toch in het geval ik een hardtail zou hebben net zo goed, of verkijk ik me ergens op?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8915
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 sep 2024 13:04

Met hoeveel druk tok je nu?
Tubeless.
Welke banden.
Welke breedte.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 05 sep 2024 13:06

nijkie schreef: 05 sep 2024 13:04 Met hoeveel druk tok je nu?
Tubeless.
Welke banden.
Welke breedte.
3,5 bar, WTB Raddler, 42mm, met binnenband, de standaard banden die erbij zitten.
Ik weet dat tubeless rijden waarschijnlijk iets helpt, maar voor de echt grovere gravel, ben ik denk ik beter af met iets anders, ik weet echter niet waar ik goed aan doe.
Laatst gewijzigd door pineapple216 op 05 sep 2024 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 sep 2024 13:11

Zak al eens naar 2 bar tubeless en kijk wat het geeft. Meer controle, meer traktie, meer comfort.
Afbeelding

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1780
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 05 sep 2024 13:40

Als je extra comfort wilt: een 650b-wielset met bredere banden.
Dat doet meer dan een verende vork en carbon wielen.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1815
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 sep 2024 14:05

Hoe vind je een passende vork met de juiste lengteS?
Die vork moet ook nog eens goed in je frame passen zonder een lelijke kier tussen frame en vork.
Wat gaat een andere vork met je geometrie doen?

Ik heb zo m’n bedenkingen. Ik zou zelf voor de al genoemde 650B optie gaan.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 sep 2024 15:11

Een verende vork voegt minstens een cm of 5 aan je axis-to-crown lengte toe. De hele fiets komt daarmee een graad of 2-3 verder achterover te staan. Dat is niet verwaarloosbaar. Daarbij zal de fabrikant stellen dat het balhoofd niet op die belasting is berekend. Dat zal in de praktijk wel loslopen...

Heb ooit de 24" vaste vork van een toen nog heel kleine mini 53x11 vervangen door een 26" exemplaar met 70mm veerweg. Daarmee kwam het scottje scale zeker 4-5 graden verder naar achteren te staan en werd het spontaan van een XC georienteerde fiets een enduro apparaat(je). Nou was dat exact de bedoeling op dat moment, maar het verandert dus wel flink het karakter van de fiets.

TLDR: ik zou het niet doen ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 05 sep 2024 15:24

53x11 schreef: 05 sep 2024 15:11 Een verende vork voegt minstens een cm of 5 aan je axis-to-crown lengte toe. De hele fiets komt daarmee een graad of 2-3 verder achterover te staan. Dat is niet verwaarloosbaar. Daarbij zal de fabrikant stellen dat het balhoofd niet op die belasting is berekend. Dat zal in de praktijk wel loslopen...

Heb ooit de 24" vaste vork van een toen nog heel kleine mini 53x11 vervangen door een 26" exemplaar met 70mm veerweg. Daarmee kwam het scottje scale zeker 4-5 graden verder naar achteren te staan en werd het spontaan van een XC georienteerde fiets een enduro apparaat(je). Nou was dat exact de bedoeling op dat moment, maar het verandert dus wel flink het karakter van de fiets.

TLDR: ik zou het niet doen ;-)
BertL schreef: 05 sep 2024 14:05 Hoe vind je een passende vork met de juiste lengteS?
Die vork moet ook nog eens goed in je frame passen zonder een lelijke kier tussen frame en vork.
Wat gaat een andere vork met je geometrie doen?

Ik heb zo m’n bedenkingen. Ik zou zelf voor de al genoemde 650B optie gaan.
Dank voor alle reacties.

Mijn BMC heeft een axle-to-crown lengte van 407mm.
Een 30mm Rockshox Rudy is 425mm en voegt 18mm toe
Een 40mm Rockshox Rudy is 435mm en voegt 28mm toe

Ik heb eerder met BMC gemaild en het frame is compatible met bovengenoemde Rockshox Rody vork.
Wat de geometry betreft is het inderdaad wel even uitzoeken wat beide opties doen met de headtube angle en daarmee het gedrag van de fiets.

Voor de 30mm vork zijn dit de maten die veranderen:

Afbeelding

Heeft iemand een idee hoe significant dit verschil is en of ik er veel van zou merken?
Laatst gewijzigd door pineapple216 op 05 sep 2024 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4105
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 sep 2024 15:33

Wat je zoekt is " gewoon" een MTB ernaast. Kostentechnisch minstens zo interessant.
Niet zijken maar reiden !

pineapple216
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42

pineapple216 05 sep 2024 15:37

pino schreef: 05 sep 2024 15:33 Wat je zoekt is " gewoon" een MTB ernaast. Kostentechnisch minstens zo interessant.
Het punt is dat ik eigenlijk heel graag met een krom stuur rij en niet zit te wachten op nog een fiets er naast, door ruimte gebrek.

Plaats reactie