bandbreedte vs suspension fork
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Hallo allemaal,
Momenteel rijd ik op een BMC URS Two.
Voor extra comfort overweeg ik om de fiets te upgraden met een verende voorvork en lichtere wielen met meer interne velgbreedte, zoals hier besproken (viewtopic.php?t=100950).
Ik rij vooral gravelritjes hier in de omgeving van Nijmegen, over de Veluwe en ook voor bikepacking gebruik ik de gravelbike.
De maximale bandbreedte van mijn fiets is 42 mm. De laatste tijd lees ik berichten/zie ik video's waarin veel mensen bredere en bredere banden gebruiken, voor extra comfort en controle, wat me aan het denken zette.
Aangezien het upgraden naar een RockShox Rudy voorvork en carbon wielen ongeveer €1500 - 1700 kost, zou ik er niet beter aan doen om mijn fiets te vervangen door een exemplaar dat ten minste 45 mm of bredere banden accepteert?
Is een achterband van 42 mm in combinatie met een verende voorvork en brede (45-50mm) voorband voldoende om over ruigere gravel/af en toe wat singletrack te rijden, of ben ik beter af met het inruilen van m'n BMC voor zeg een 3T Exploro/Canyon Grizl/Lauf Seigla, of andere fiets waar brede banden in kunnen?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Momenteel rijd ik op een BMC URS Two.
Voor extra comfort overweeg ik om de fiets te upgraden met een verende voorvork en lichtere wielen met meer interne velgbreedte, zoals hier besproken (viewtopic.php?t=100950).
Ik rij vooral gravelritjes hier in de omgeving van Nijmegen, over de Veluwe en ook voor bikepacking gebruik ik de gravelbike.
De maximale bandbreedte van mijn fiets is 42 mm. De laatste tijd lees ik berichten/zie ik video's waarin veel mensen bredere en bredere banden gebruiken, voor extra comfort en controle, wat me aan het denken zette.
Aangezien het upgraden naar een RockShox Rudy voorvork en carbon wielen ongeveer €1500 - 1700 kost, zou ik er niet beter aan doen om mijn fiets te vervangen door een exemplaar dat ten minste 45 mm of bredere banden accepteert?
Is een achterband van 42 mm in combinatie met een verende voorvork en brede (45-50mm) voorband voldoende om over ruigere gravel/af en toe wat singletrack te rijden, of ben ik beter af met het inruilen van m'n BMC voor zeg een 3T Exploro/Canyon Grizl/Lauf Seigla, of andere fiets waar brede banden in kunnen?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4723
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dat laatste lijkt mij sowieso een slecht plan. Dan rolt de voorzijde heel soepel over een obstakel en knalt de achtervelg juist tegen dat obstakel.
Verder zou mijn advies zijn, wil je meer comfort koop een mtb, als 42mm banden te weinig comfort bieden, dan gaan 45mm exemplaren onvoldoende extra bieden.
Verder zou mijn advies zijn, wil je meer comfort koop een mtb, als 42mm banden te weinig comfort bieden, dan gaan 45mm exemplaren onvoldoende extra bieden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Dit argument geldt toch in het geval ik een hardtail zou hebben net zo goed, of verkijk ik me ergens op?scottwilko schreef: ↑05 sep 2024 12:43 Dat laatste lijkt mij sowieso een slecht plan. Dan rolt de voorzijde heel soepel over een obstakel en knalt de achtervelg juist tegen dat obstakel.
Verder zou mijn advies zijn, wil je meer comfort koop een mtb, als 42mm banden te weinig comfort bieden, dan gaan 45mm exemplaren onvoldoende extra bieden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
3,5 bar, WTB Raddler, 42mm, met binnenband, de standaard banden die erbij zitten.
Ik weet dat tubeless rijden waarschijnlijk iets helpt, maar voor de echt grovere gravel, ben ik denk ik beter af met iets anders, ik weet echter niet waar ik goed aan doe.
Laatst gewijzigd door pineapple216 op 05 sep 2024 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe vind je een passende vork met de juiste lengteS?
Die vork moet ook nog eens goed in je frame passen zonder een lelijke kier tussen frame en vork.
Wat gaat een andere vork met je geometrie doen?
Ik heb zo m’n bedenkingen. Ik zou zelf voor de al genoemde 650B optie gaan.
Die vork moet ook nog eens goed in je frame passen zonder een lelijke kier tussen frame en vork.
Wat gaat een andere vork met je geometrie doen?
Ik heb zo m’n bedenkingen. Ik zou zelf voor de al genoemde 650B optie gaan.
hun fietsen.
Een verende vork voegt minstens een cm of 5 aan je axis-to-crown lengte toe. De hele fiets komt daarmee een graad of 2-3 verder achterover te staan. Dat is niet verwaarloosbaar. Daarbij zal de fabrikant stellen dat het balhoofd niet op die belasting is berekend. Dat zal in de praktijk wel loslopen...
Heb ooit de 24" vaste vork van een toen nog heel kleine mini 53x11 vervangen door een 26" exemplaar met 70mm veerweg. Daarmee kwam het scottje scale zeker 4-5 graden verder naar achteren te staan en werd het spontaan van een XC georienteerde fiets een enduro apparaat(je). Nou was dat exact de bedoeling op dat moment, maar het verandert dus wel flink het karakter van de fiets.
TLDR: ik zou het niet doen
Heb ooit de 24" vaste vork van een toen nog heel kleine mini 53x11 vervangen door een 26" exemplaar met 70mm veerweg. Daarmee kwam het scottje scale zeker 4-5 graden verder naar achteren te staan en werd het spontaan van een XC georienteerde fiets een enduro apparaat(je). Nou was dat exact de bedoeling op dat moment, maar het verandert dus wel flink het karakter van de fiets.
TLDR: ik zou het niet doen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
53x11 schreef: ↑05 sep 2024 15:11 Een verende vork voegt minstens een cm of 5 aan je axis-to-crown lengte toe. De hele fiets komt daarmee een graad of 2-3 verder achterover te staan. Dat is niet verwaarloosbaar. Daarbij zal de fabrikant stellen dat het balhoofd niet op die belasting is berekend. Dat zal in de praktijk wel loslopen...
Heb ooit de 24" vaste vork van een toen nog heel kleine mini 53x11 vervangen door een 26" exemplaar met 70mm veerweg. Daarmee kwam het scottje scale zeker 4-5 graden verder naar achteren te staan en werd het spontaan van een XC georienteerde fiets een enduro apparaat(je). Nou was dat exact de bedoeling op dat moment, maar het verandert dus wel flink het karakter van de fiets.
TLDR: ik zou het niet doen
Dank voor alle reacties.BertL schreef: ↑05 sep 2024 14:05 Hoe vind je een passende vork met de juiste lengteS?
Die vork moet ook nog eens goed in je frame passen zonder een lelijke kier tussen frame en vork.
Wat gaat een andere vork met je geometrie doen?
Ik heb zo m’n bedenkingen. Ik zou zelf voor de al genoemde 650B optie gaan.
Mijn BMC heeft een axle-to-crown lengte van 407mm.
Een 30mm Rockshox Rudy is 425mm en voegt 18mm toe
Een 40mm Rockshox Rudy is 435mm en voegt 28mm toe
Ik heb eerder met BMC gemaild en het frame is compatible met bovengenoemde Rockshox Rody vork.
Wat de geometry betreft is het inderdaad wel even uitzoeken wat beide opties doen met de headtube angle en daarmee het gedrag van de fiets.
Voor de 30mm vork zijn dit de maten die veranderen:
Heeft iemand een idee hoe significant dit verschil is en of ik er veel van zou merken?
Laatst gewijzigd door pineapple216 op 05 sep 2024 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42