Slapende handen na hoger zetten zadel
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Beetje vreemde reactie. De woorden "moet" en "gaat" staan in ieder geval niet in mijn bericht. Verder zou ik de adviezen van Ernie sowieso niet opvolgen. Bij het hoger zetten van het zadel gebeuren er namelijk twee zaken: 1. je kont gaat naar achteren, en 2. de loodlijn getrokken vanaf de knie naar de pedaalas als de cranks horizontaal staan, schuift eveneens naar achteren. Om dit te herstellen moet het zadel zelfs meer naar voren dan hierboven vermeld. Voor wie er een plaatje bij wil of er meer over wil weten:
https://cobblescycling.com/2022/03/12/d ... tspositie/
https://cobblescycling.com/2022/03/12/d ... tspositie/
Iedereen alvast hartelijk dank voor de vele handige tips en reacties.
Bij nazicht heb ik geen vorkbuis meer over om mijn stuur hoger te plaatsen, en is mijn 6º stuurpen ook al naar boven gericht dus die kan ik niet omdraaien.
Een riser stuur is idd ook een oplossing, hoewel ik heel blij ben met mijn MOST Jaguar aero stuur Die platte stukken rijden zo comfy.
Aangezien ik ondertussen ook nieuwe zadels aan het testen ben, stel ik het zadel telkens opnieuw af bij andere hoogte, mijn zadel gaat dus niet achteruit als ik het hoger plaats. Maar omdat ik nu short nose zadels test (Prologo's Dimension, Scratch en Nago en Fizik Tempo Argo) staat mijn zadel wel 2-3 meer naar voor dan mijn oude 4ZA zadel.
Ik heb het zadel nu weer 1cm lager gezet (75cm vanaf midden BB) en heb eens handschoenen gedragen. Of het nu hierdoor komt, of doordat ik (on)bewust regelmatiger mijn greep wijzig, maar tijdens ritje van 1u had ik alvast geen slapende/tintelende handen meer. Ik ga nu voorlopig de zadelhoogte behouden en eens kijken of het zadel naar voor/achter plaatsen nog wat extra comfort kan bieden.
Ik heb ook nog een bikefit in de buurt gevonden voor €190, dat is nog aanvaardbaar. De prijsverschillen zijn enorm, tot meer dan €350. Laatste zal wel voor renners zijn die startgeld verdienen
Bij nazicht heb ik geen vorkbuis meer over om mijn stuur hoger te plaatsen, en is mijn 6º stuurpen ook al naar boven gericht dus die kan ik niet omdraaien.
Een riser stuur is idd ook een oplossing, hoewel ik heel blij ben met mijn MOST Jaguar aero stuur Die platte stukken rijden zo comfy.
Aangezien ik ondertussen ook nieuwe zadels aan het testen ben, stel ik het zadel telkens opnieuw af bij andere hoogte, mijn zadel gaat dus niet achteruit als ik het hoger plaats. Maar omdat ik nu short nose zadels test (Prologo's Dimension, Scratch en Nago en Fizik Tempo Argo) staat mijn zadel wel 2-3 meer naar voor dan mijn oude 4ZA zadel.
Ik heb het zadel nu weer 1cm lager gezet (75cm vanaf midden BB) en heb eens handschoenen gedragen. Of het nu hierdoor komt, of doordat ik (on)bewust regelmatiger mijn greep wijzig, maar tijdens ritje van 1u had ik alvast geen slapende/tintelende handen meer. Ik ga nu voorlopig de zadelhoogte behouden en eens kijken of het zadel naar voor/achter plaatsen nog wat extra comfort kan bieden.
Ik heb ook nog een bikefit in de buurt gevonden voor €190, dat is nog aanvaardbaar. De prijsverschillen zijn enorm, tot meer dan €350. Laatste zal wel voor renners zijn die startgeld verdienen
Ik heb al over de KOPS methode gelezen, hoewel velen het een fabeltje vinden, maar ik zal eens een zijdelingse foto nemen (eerst nog even die Tacx trainer weer uit de schuur halen)Klein_Verzet schreef: ↑09 sep 2024 12:26 Bij het hoger zetten van het zadel gebeuren er namelijk twee zaken: 1. je kont gaat naar achteren, en 2. de loodlijn getrokken vanaf de knie naar de pedaalas als de cranks horizontaal staan, schuift eveneens naar achteren. Om dit te herstellen moet het zadel zelfs meer naar voren dan hierboven vermeld.
Je hebt al genoeg tips gehad, maar vergeet niet dat een bikefit ook maar een indicatie is. Herinner mij een test, dacht in Fiets, waarbij ze iemand naar een stuk of wat verschillende uitgebreide bikefits hadden gestuurd en alleen het verschil in geadviseerde zadelhoogte was al iets van 3 cm tussen de een of de ander.
Het kan zeker helpen een goede basis te vinden, maar van daaruit zal je toch zelf je perfecte passing moeten zoeken. Volgens mij ben je inmiddels aardig op weg. Het lijkt er op dat je bij de short fit zadels nu de voorkant als basis aan houdt ten opzichte van je vorige reguliere zadel. Dat zou ik in algemene zin niet doen. In dit specifieke geval komt het wellicht nog aardig uit na het omhoog en dus ook iets achteruit zetten van je zadel.
Het kan zeker helpen een goede basis te vinden, maar van daaruit zal je toch zelf je perfecte passing moeten zoeken. Volgens mij ben je inmiddels aardig op weg. Het lijkt er op dat je bij de short fit zadels nu de voorkant als basis aan houdt ten opzichte van je vorige reguliere zadel. Dat zou ik in algemene zin niet doen. In dit specifieke geval komt het wellicht nog aardig uit na het omhoog en dus ook iets achteruit zetten van je zadel.
3cm verschil? wow!
Eigenlijk hou ik net de achterkant van de short nose zadels als basis. De achterkant van mijn Fizik Aliante op de MTB staat op 81cm van center stuurbuis, daar ben ik van vertrokken en dan 20-30mm meer naar voor voor de korte Prologo zadels want onderling verschillen die zelf ook nog iets qua lengte (Dimension en Nago 245mm, Scratch 250mm) maar zeker ook naar vorm (Dimension V-vorm, Nago en Scratch T-vorm). Die Dimension zat echt verschrikkelijk. Het breedste punt zit zo ver naar voor dat ik constant tegen die punten zat te schroeven.
Eigenlijk hou ik net de achterkant van de short nose zadels als basis. De achterkant van mijn Fizik Aliante op de MTB staat op 81cm van center stuurbuis, daar ben ik van vertrokken en dan 20-30mm meer naar voor voor de korte Prologo zadels want onderling verschillen die zelf ook nog iets qua lengte (Dimension en Nago 245mm, Scratch 250mm) maar zeker ook naar vorm (Dimension V-vorm, Nago en Scratch T-vorm). Die Dimension zat echt verschrikkelijk. Het breedste punt zit zo ver naar voor dat ik constant tegen die punten zat te schroeven.
Zou kunnen, op mijn oude Aliante alvast niet. Prologo Nago heeft idd een "anatomisch center" aangeduid, is handig om tussen Prologo zadels te wisselen, maar verder nutteloos over verschillende merken heen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
De meeste zadels hebben die markering toch tegenwoordig?
Je kunt blijven sleutelen aan de positie, wat natuurlijk een goed uitgangspunt is! Maar misschien moet je ook eens nadenken over een eventueel carpool tunnelsyndroom (tintelingen aan de duimzijde van je hand)
of anders een probleem in de elleboog, wat wellicht correspondeert met de andere houding van je arm bij de nieuwe zadelhoogte. (tintelingen aan de pinkzijde van je hand)
Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat je een accuut medisch probleem hebt hé! Maar je dagelijkse werkzaamheden, om maar iets te noemen, kunnen wel oorzaak zijn van een (heel klein) beginnend probleem op deze twee vlakken. En die kunnen zich nu al wat begint te uitten tijdens het fietsen.
Zoek de positie die de ongemakken wegneemt en vergeet al die "bike fit" adviezen.
Je kunt blijven sleutelen aan de positie, wat natuurlijk een goed uitgangspunt is! Maar misschien moet je ook eens nadenken over een eventueel carpool tunnelsyndroom (tintelingen aan de duimzijde van je hand)
of anders een probleem in de elleboog, wat wellicht correspondeert met de andere houding van je arm bij de nieuwe zadelhoogte. (tintelingen aan de pinkzijde van je hand)
Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat je een accuut medisch probleem hebt hé! Maar je dagelijkse werkzaamheden, om maar iets te noemen, kunnen wel oorzaak zijn van een (heel klein) beginnend probleem op deze twee vlakken. En die kunnen zich nu al wat begint te uitten tijdens het fietsen.
Zoek de positie die de ongemakken wegneemt en vergeet al die "bike fit" adviezen.
Maar het heeft in ieder geval iets met auto te maken
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/