Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Slapende handen na hoger zetten zadel

Stofken79
Forum-lid

Stofken79 06 sep 2024 11:50

Hoi,

Ik heb vorig jaar tweedehands een Ridley Fenix carbon in maat M gekocht, ik ben 1m80. Het zadel was aan vervanging toe, linkerhelft zat bijna 5mm lager :shock:
Aan het begin van deze zoektocht heb ik eerst eens mijn zadelhoogte bekeken en volgens mijn 86,1cm binnenbeenlengte mocht mijn zadel 4cm!! hoger (naar 76cm, cranks 172,5mm). Ik merk zeker het verschil, ik kan meer kracht ontwikkelen, vooral bergop merk ik het meeste verschil.

Helaas heb ik nu vaker last van slapende handen. Ik rijd 80% met handen op het stuur of op de hoods, max 20% in de drops.
Ik wil mijn zadelhoogte behouden, maar hoe kan best ik slapende handen aanpakken? Stuur lager/hoger met spacers? Langere/kortere stuurpen? Smaller/breder stuur?

Wout88
Forum-lid

Wout88 06 sep 2024 11:55

Tsja er zijn zoveel knoppen waar je aan kan draaien. Ik raad een goeie bikefit aan.

Stofken79
Forum-lid

Stofken79 06 sep 2024 11:58

Wout88 schreef: 06 sep 2024 11:55 Tsja er zijn zoveel knoppen waar je aan kan draaien. Ik raad een goeie bikefit aan.
Inderdaad, vele mogelijke oplossingen, maar misschien wordt 1 ervan vaker gezien als oplossing voor slapende handen.
Ik heb al eens een bikefit voor de MTB laten doen, nog eentje voor de koersfiets is momenteel buiten budget, zeker aan €230-250 :(

marsman
Forum-lid

marsman 06 sep 2024 12:05

Een Fenix in maat M en 1.80 is best een agressieve keuze. Op basis van de size chart op de site van Ridley zou je eerder een L moeten hebben, maar het hangt natuurlijk af van al je maten.

4 cm is een groot verschil met voorheen en een M is voor jouw lengte dus best aggressief qua drop (je zit dus heel laag). Kan zijn dat je even moet wennen. Je zit immers meer voorover en dus krijg je meer druk op je polsen / handen. Maar in principe moet je zonder slapende handen kunnen fietsen.

Wat je in elk geval even kan checken:
    Staat je zadel goed recht? Mogelijk dat de punt van je zadel iets naar beneden staat, waardoor je nog meer druk om je polsen / handen krijgt dan nodig is.
      Kan je stuur hoger? Dat is wellicht een goede optie op de aanpassing van het zadel op te vangen.
        Gebruik je handschoenen? Kan verlichting geven.
        Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Woefdram
        Forum-lid

Woefdram 06 sep 2024 12:19

Als er geen optie is voor een bikefit, kom je uit op experimenteren. Hoek en hoogte van het zadel, hoogte van je stuur (spacers of draai de stuurpen eens om) kun je zonder kosten uitproberen. En een andere stuurpen heb je misschien ook nog wel ergens liggen.

Stofken79
        Forum-lid

Stofken79 06 sep 2024 12:24

@marsman

Ik vrees dat ik bij de aankoop van de fiets te weinig heb stilgestaan bij de geometrie. Ik had al een Ridley Crossbow (overgenomen van Laurens Devreese) en ben wel fan van ons Belgisch merk. Door mijn budget van €1000 ben ik bij een mooie Fenix met Ultegra Di2 6870 uitgekomen en omdat de Crossbow en mijn Canyon Nerve MTB beiden M zijn, heb ik hier niet verder over nagedacht.

Canyon raadt mij ook een M aan:
        De beste maat voor jou: M
        Op basis van je afmetingen bevelen wij deze framemaat aan voor deze fietsen.
        Jouw afmetingen: 180,0cm / 86,1cm
        Wij adviseren ook een zadelhoogte van 752 - 762 mm, gebaseerd op je binnenbeenlengte.

Maar misschien is een Fenix idd agressiever dan bvb een Canyon Endurace.

Ik vrees dat mijn stuurbuis op maat is gesneden, stuur hoger zou dan enkel nog met oplopende stuurpen kunnen. Maar hoger stuur lijkt me idd logisch gelet op grote aanpassing zadelhoogte.
        Ik gebruik geen handschoenen, bedankt voor de tip.

BertL
        Forum-lid
        Contact

Gebruikersavatar BertL 06 sep 2024 12:33

Als het euvel ontstaan is na het verhogen van het zadel, zet dat dan eerst eens terug omlaag.
        En dan een cm per week omhoog. Als je je zadel omhoog zet, ga je meer op je handen steunen. Daar zit een direct verband tussen.
        hun fietsen.

bakboord1
        Forum-lid

bakboord1 06 sep 2024 12:48

Wat core oefeningen lijkt me sowieso goed.
        Dan leun je minder op je handen.

1094
        Forum-lid

1094 06 sep 2024 13:10

Je zadel mocht hoger volgens wie?
        Je kan het beste doen wat bert zegt, theorieen over zadelhoogte zijn er als richlijn maar het verschilt per individu

Dubbeldekker
        Forum-lid

Dubbeldekker 06 sep 2024 13:14

+1
        De nuances zijn enorm. Als ik in één keer een cm hoger ga heb ik geheid tintelende handen.

Overigens is er nog wel een verschil in wáár die tintelingen precies optreden. Is het je hele hand? Het gebied duim- wijs- middelvinger? Of juist ringvinger en pink?

Dit zijn namelijk verschillende zenuwbanen

marsman
        Forum-lid

marsman 06 sep 2024 13:30

Je kunt niet zo maar een maatadvies van Canyon gebruiken voor een ander merk helaas. Maar dan nog zou dit prima kunnen werken, mits je de afstelling van je zadel tov je stuur ed goed hebt.

Ik denk dat het advies wat hier al eerder gegeven is om het zadel weer wat te laten zakken het beste voor nu is. 4 cm is heel veel. Ga eens 2 cm terug en kijk het dan eens aan. Je kunt daarna altijd weer omhoog, maar doe het in kleine stapjes.
        Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

raven14
        Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 06 sep 2024 13:47

Canyon maat M is een 56, dus meestal een L bij andere merken.
        Afbeelding

Plaats reactie