Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vervangen ouderwetse stuurpen.

michiel831
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28

michiel831 11 sep 2024 12:45

laatst om de hoek voor een leuke prijs een mooie eind jaren 80 Batavus op de kop kunnen tikken.
Was technisch nog in prima staat, zit mooi in de lak en kon voor een mooie prijs weg.

Het enig is dat ik graag wat langer wil zitten en de 3ttt stuurpen (4cm en negatief) wil vervangen.
Dus ik op Ali voor 13euro netjes een andere stuurpen besteld en die wilde ik zojuist gaan monteren.
Afbeelding

Alleen kwam ik er al snel achter toen ik het stuur van de pen wilde halen dat ik vastliep.
De nieuwe pen is zoals moderne stuurpennen voorzien van een boven en een onderkant waar je het stuur in kan klemmen.
Maar eest moet het stuur van de oude pen af natuurlijk. En de klem (zie foto) van de 3ttt stuurpen is maar in 1 deel. De bout kreeg ik eenvoudig los, maar nu het stuur er nog af. Klopt het dat ik ten minste 1 van de remmen nu van het stuur los moet gaan maken om zo het stuur door de oude stuurpen te trekken?
Het liefste zou ik zoals ik bij mij moderne racefiets zou doen gewoon de remmen laten zitten. Vooral omdat het stuurlint (of wat ervoor moet door gaan) over de klemmen van de rem heen zit en dus ook los moet. En de rubbers van de remmen behoorlijk gedateerd zijn en ik daar zo min mogelijk mee wil rommelen omdat die misschien (verder) gaan scheuren (zie fotos).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn dank is alvast groot.
Ik ga ook weer voor het eerst in veel jaren proberen fotos in een forum bericht proberen te laden. Dus als jullie fotos zien dan is dat gelukt.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4104
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 sep 2024 13:00

Als je nieuwe stuurpen twee bouten heeft waarmee je het voorstuk kunt verwijderen, zou je de oude stuurpen kunnen slopen. Dikke schroevendraaier ertussen en wrikken, eventueel met een haakse slijper of (subtieler) Dremel.
Anders zit er niets anders op dan stuurlint eraf te halen en remgreep te verwijderen.

Weet je zeker dat je nieuwe stuurpen de juiste diameter heeft (25.4, 26.0, 26.4?)
Niet zijken maar reiden !

michiel831
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28

michiel831 11 sep 2024 14:29

Het is inmiddels gelukt. Heb nu gewoon alles van het stuur af gesloopt. Dan gaan we ook maar gewoon met een vers stuurlint beginnen. De rommel die er nu op zat leek wel op van die decoratieve lintjes die je op je verjaardagscadeau plakt.

Eigenlijk zit alles weer in elkaar. Nu alleen weer een probleempje met de verstelbare stuurpen die erop zit.
Op het scharnierpunt zitten aan beide kanten een bout. Links is de bout al helemaal los en rechts draait hij nu dol...

Gelukkig word de fiets als boodschappenwagen gebruikt dus kan wel even fietsen in de hoge positie.
Maar het hele doel was om wat dieper en langer te gaan rijden, maar dat word dus weer even puzzelen.
Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3702
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 sep 2024 14:30

Dat kwam ook bij mij op: even de maat dubblechecken. Maar inderdaad, de nette manier is stuurlint eraf, rem eraf, en dan schuiven. De haakse slijper en de dremel zou ik niet doen. Alleen als ie niet los gaat. Maar als de pen nog goed is, is slopen zonde (wellicht nog verkopen). Dat stuurlint is ook niet moeders mooiste meer.

edit: was al gelukt blijkbaar.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4104
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 sep 2024 14:32

Die bouten aan de zijkant hoeven niet superstrak aangedraaid te worden. Belangrijker is de bout aan de onderkant van de stuurpen. Die zet de boel goed vast. (niet zichtbaar op de foto)
Niet zijken maar reiden !

michiel831
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28

michiel831 11 sep 2024 14:46

Klopt, het stuurtje zit er nu weer mooi op.

Maar dit is zo'n verstelbare stuurpen. Waarvan je de hoek kan veranderen.

Alleen deze pen doet dat even niet zo goed...

Deze pen is het:

https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... pt=glo2nld

Roos2
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2024 16:23

Roos2 11 sep 2024 15:08

Zit er bij jouw pen ook een bout aan de onderkant net zoals bij deze?
Dan moet je die los draaien.
Anders boutje er weer in draaien. Niet helemaal vast. En met een hamer op dat boutje tikken (hoeft niet hard)
Kan zijn dat de andere kant in de groeven vast zit. En even een tikje nodig heeft om los te komen.

https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... ry_from%3A

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 sep 2024 16:36

Die rubbers van de remgrepen gaan zeker nog uit elkaar vallen. Dit past vaak wel. Het origineel is vrijwel niet te vinden of heel duur omdat retro puristen vaak genoeg cash durven neerleggen.

https://www.sjscycles.co.uk/brake-lever ... n/?geoc=NL

Zo veel werk is het stuur vervangen op de normale manier nu ook weer niet mensen.

En doe alstublieft die lelijke alie pen hier niet op. Er zijn genoeg mooie pennen te vinden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

michiel831
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28

michiel831 11 sep 2024 19:21

Roos2 schreef: 11 sep 2024 15:08 Zit er bij jouw pen ook een bout aan de onderkant net zoals bij deze?
Dan moet je die los draaien.
Anders boutje er weer in draaien. Niet helemaal vast. En met een hamer op dat boutje tikken (hoeft niet hard)
Kan zijn dat de andere kant in de groeven vast zit. En even een tikje nodig heeft om los te komen.

https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... ry_from%3A
Jeetje ja je hebt gelijk. Ik heb die onderste bout helemaal over het hoofd gezien.

Ik ga er morgen even verder mee rommelen, maar logisch gezien zou dat de oplossing kunnen zijn.

Roos2
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2024 16:23

Roos2 11 sep 2024 20:24

Niet kunnen. Maar dat is de oplossing :)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 sep 2024 20:43

Voor die remgreep rubbers suggereer ik Marten Gerritsen van http://www.m-gineering.nl/shop.htm .

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 sep 2024 22:40

Was meer als voorbeeld. Of hier. Kan je meteen een mooi stuurpen uitzoeken op de website.

https://defietsenmaker.nl/product/non-a ... ods-brown/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie