Eerste BRM in de planning, tips?
Mss hanteren we andere zones. Maar ik denk toch dat de meest lange afstand tochten in zone 2 worden gereden. En dan wil je interne motor laten draaien. Dus veel koolhydraten per uur. Anders val je stil.scottwilko schreef: ↑12 sep 2024 21:11 Ik zeg niet dat je bij een langere rit geen 90 gram kan eten, maar wel dat dat heel veel is in zone 2.
Hoe hoger de intensiteit, hoe meer koolhydraten je nodig hebt en hoe belangrijker het is om dit regelmatig tot je te nemen in de juiste vorm. Bij zone 2 kan je makkelijk minder en onregelmatig eten.
Ik heb een hardloop achtergrond. Zone 2 was lange duurloop. Zone 3 marathon tempo.
Ergens in 2010 ongeveer was ik op trainingskamp met de ultra selectie. Hardlopen. Asker jeugendrup was erbij. Toen hadden we het al over 120 per uur voor de ultra afstanden.
Dan heb je het wel over wedstrijd pace races van 100km en verder. Andere discipline.
Nogmaals, ik fiets zelf vooral ver en in zone 2. En als ik dan 300plus ga red ik het niet met 60 of 70.
Valt best mee. Ik heb nog nooit koolhydraten geteld en dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Geen dingen eten die je niet gewend bent op de fiets. Als je een dag tot langer op de fiets zit, is ook 'normaal' eten belangrijk. Vooral goed naar je lichaam luisteren. En gewoon rustig blijven eten. Zeker bij langere tochten op lage hartslag heb je uiteindelijk ook eiwitten en vetten nodig.
Aanvulling op het verhaal van Ivo.
Afhankelijk van je fiets verleden, rustig starten. Hou je snelheid iets lager dan je gewend bent. Rij je nooit 32, ga dan het eerste uur niet achter de snelle mannen aan. Er rijdt altijd wel iemand op jouw tempo en alles wat je over je grenzen heen bent gegaan, herstel je bijna niet meer. Ga je voor de beleving en wil je ook nog langere tochten gaan rijden, zoek wat ervaren randonneurs op en leer van ervaringen.
Dronten staat ook in mijn agenda. Dinsdag nacht bij de finish van de 1200km van de Hanze 696 begon het toch weer te kriebelen en heb mijn fiets weer onder het stof vandaan getrokken.
Afhankelijk van je fiets verleden, rustig starten. Hou je snelheid iets lager dan je gewend bent. Rij je nooit 32, ga dan het eerste uur niet achter de snelle mannen aan. Er rijdt altijd wel iemand op jouw tempo en alles wat je over je grenzen heen bent gegaan, herstel je bijna niet meer. Ga je voor de beleving en wil je ook nog langere tochten gaan rijden, zoek wat ervaren randonneurs op en leer van ervaringen.
Dronten staat ook in mijn agenda. Dinsdag nacht bij de finish van de 1200km van de Hanze 696 begon het toch weer te kriebelen en heb mijn fiets weer onder het stof vandaan getrokken.
Bij een beetje ultra zit je meerdere dagen lang zo'n 18-20 uur per dag op de fiets. Zoveel eten kan het menselijk lichaam niet eens verwerken. En de praktische bezwaren dat je al die voeding niet mee kunt zeulen, dus het zal grotendeels moeten komen uit voedsel dat je onderweg kunt kopen (90 per uur = 3 Snickers-repen, als ik even snel zoek). Er is een reden dat zelfs de beste ultrasporter aan het eind van, zeg, de Transcontinental niet meer op een heel intens tempo fietst.
Maar goed, het gaat hier om een 200. Dat overleeft iedereen wel met een beetje voorbereiding.
200km kunnen de meeste beetje getrainde fietsers wel doen, je mag er heel de dag over doen. Rondje Markermeer staat bij mij ook nog op de lijst voor dit jaar, dus wie weet.
Maar de BRM200 Markermeer is wel in november. En dan kan het een partij slecht weer zijn, of een heerlijke zonnige dag. Maar als t 6 graden is, NW 6bft en de ene na de andere koude hagelbui, denk ik dat er veel van die getrainde fietsers de 200km niet gaan volmaken. Goed voorbereid zijn met voeding is één, passende kleding voor de weersomstandigheden zijn zeker zo belangrijk. (en spatborden)
Ik heb wel eens 120km gedaan met temperatuur rond het vriespunt, regen en wind. Nou dan is 250 in een beetje fietsweer een eitje.
Succes met voorbereiden!
Maar de BRM200 Markermeer is wel in november. En dan kan het een partij slecht weer zijn, of een heerlijke zonnige dag. Maar als t 6 graden is, NW 6bft en de ene na de andere koude hagelbui, denk ik dat er veel van die getrainde fietsers de 200km niet gaan volmaken. Goed voorbereid zijn met voeding is één, passende kleding voor de weersomstandigheden zijn zeker zo belangrijk. (en spatborden)
Ik heb wel eens 120km gedaan met temperatuur rond het vriespunt, regen en wind. Nou dan is 250 in een beetje fietsweer een eitje.
Succes met voorbereiden!
Eet geen andere dingen dan je gewend bent. Dus grijp je anders niet naar een gelletje doe dat dan nu ook niet. Dat kan je maagproblemen geven.
Verder zijn de tips al wel gegeven. Die paar keer dat ik een 200+ rij is voornamelijk de Elfstedentocht. Dat red ik doorgaans wel op een paar repen en genoeg sportdrank.
Verder zijn de tips al wel gegeven. Die paar keer dat ik een 200+ rij is voornamelijk de Elfstedentocht. Dat red ik doorgaans wel op een paar repen en genoeg sportdrank.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
-
- Forum-lid
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
En neem wat extra smeermiddelen mee voor je gat! Lang en dagelijks op de fiets, al zwetend kan best wat zitvlakproblemen geven. Zeker als je ineens met koolhydraten gaat experimenteren….