Te grote sprongen in cassette
Tsja, maar dan nog. Je koopt een mooie nieuwe fiets van in dit voorbeeld laten we zeggen Eur 6000 en je stoort je aan het ontbreken van die 18, waardoor je net niet helemaal lekker fietst, terwijl het voor een fractie van die prijs op te lossen is. Ieder mag natuurlijk zijn eigen afweging maken, maar rationeel vind ik het toch wat lastig uit te leggen. Als je er geen last van hebt is het natuurlijk onzin zo'n dure cassette te kopen, maar koop je een dure fiets en stoort het je wel.... koop dan gewoon de passende cassette. Op tijd de ketting vervangen dan gaat zo'n cassette best een tijdje mee toch ?
Als het een beetje meezit hebben we tegen de tijd dat die cassette versleten is 13 spd en worden de 12 spd cassettes weer goedkoper en/of is er waarschijnlijk via ali voldoende aanbod van goedkopere 12 spd cassettes.
Als het een beetje meezit hebben we tegen de tijd dat die cassette versleten is 13 spd en worden de 12 spd cassettes weer goedkoper en/of is er waarschijnlijk via ali voldoende aanbod van goedkopere 12 spd cassettes.
Hier haak ik weer even op aan. Begrijp ik goed dat bijv. een 39 - 52 of 50 set up vooraan niet zomaar out of the box goed gaat schakelen met Di2 (12 speed)? Ondersteunt Shimano alleen de 52-36 en 50 - 34 setup?
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Daar zou ik maar vanuit gaan. Officieel zijn het ook de enige toegestane combinaties volgens Shimano, vanwege risico dat ketting klem komt te zitten tussen grote en kleine blad bij de andere genoemde combi's. Dan gaan ze dat niet officieel ondersteunen.
En op de een of andere manier schijnt ook de cassette kritischer te zijn aangezien ze die als ik het goed begrijp iets aangepast hebben voor elektronisch schakelen. Geen idee wat er anders is, maar blijkbaar houdt dat toch nogal nauw.
En op de een of andere manier schijnt ook de cassette kritischer te zijn aangezien ze die als ik het goed begrijp iets aangepast hebben voor elektronisch schakelen. Geen idee wat er anders is, maar blijkbaar houdt dat toch nogal nauw.
Heb nu een 50-36 voor gemonteerd, dat gaat wel, maar een 50-40 wordt niet aangeraden (geen garantie bij schade). Nu nog kijken of een 28-11 met een 18 kan. Want shimano schrijft dat de Dura Ace achterderailleur als kleinste een 11 en als grootste een 30 moet hebben. We gaan het ervaren!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40085
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik rij met 11-26 op een 105di2 derrie. Gaat gewoon prima, shimano geeft al jaaaaaaaren veel te voorzichtige informatie.
Less is bore
Hmmm . . .
50 - 36 lijkt mij ook een fijne combi. Dan kun je in alle terreinen uit de voeten zonder te sleutelen en volgens mij is de 50 op het vlakke met de 11-30 prima te doen. In elk geval net wat fijner dan de 52.
Ik ga het ook proberen, en zal de feedback hier plaatsen na een week of wat.
50 - 36 lijkt mij ook een fijne combi. Dan kun je in alle terreinen uit de voeten zonder te sleutelen en volgens mij is de 50 op het vlakke met de 11-30 prima te doen. In elk geval net wat fijner dan de 52.
Ik ga het ook proberen, en zal de feedback hier plaatsen na een week of wat.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Mijn madam en ik rijden met SRAM 49/35.
Resultaat is dat de 'kleine plateau' voor ritjes in onze relatief vlakke regio nog zelden gebruikt wordt.
De cassette op mijn fiets gaat van 10 naar 28. Maar, ook hier, ondanks de keuze uit 12 stuks, bij momenten het gemis van sommige kroontjes.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Exact (wel weer een nieuwe verzet zie ik 49 )
Sram werd vaak verguisd ook voor hun MTB verzetten, maar het klopt zeker voor de amateur en nu ook voor de profs echt wel heel goed. Het is veel logischer juist een verschil te maken.
Die 18 snap ik maar al te goed. Maar die markt was zoals voorspeld veel te klein.
Een paar puristen en het forum hier en verdere vrijwel niemand.
Let wel had er een cassette geweest met 18 had ik hem gekocht, maar gewoon lekker rijden het went heel snel.
Sram werd vaak verguisd ook voor hun MTB verzetten, maar het klopt zeker voor de amateur en nu ook voor de profs echt wel heel goed. Het is veel logischer juist een verschil te maken.
Die 18 snap ik maar al te goed. Maar die markt was zoals voorspeld veel te klein.
Een paar puristen en het forum hier en verdere vrijwel niemand.
Let wel had er een cassette geweest met 18 had ik hem gekocht, maar gewoon lekker rijden het went heel snel.
Ik rij zelf ook met 35/48 en 10-16 of 10-28 achter en ervaar dat zelf niet, althans het is mij niet opgevallen. Ik had ook verwacht dat ik de 35 bijna niet zou gebruiken, maar rij er toch meer op dan ik had verwacht. Mijn gemiddeldes liggen een beetje tussen de 30-32 (en 35 bij groepsritten). Vooral de stukken tegen de wind in rij ik op het binnenblad en voor de wind uiteraard op de 49..Patrick VB schreef: ↑26 sep 2024 13:24Mijn madam en ik rijden met SRAM 49/35.
Resultaat is dat de 'kleine plateau' voor ritjes in onze relatief vlakke regio nog zelden gebruikt wordt.
De cassette op mijn fiets gaat van 10 naar 28. Maar, ook hier, ondanks de keuze uit 12 stuks, bij momenten het gemis van sommige kroontjes.
Ik zal er eens op letten.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 26 sep 2024 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgelopen Zondag clubrit rij ik samen op kop met Peter en hij heeft 11-18 11 speed en ik 11-30 12 speed,ik rij op de 50-16 en hij worstelde toch met een goede cadans 50-15 te zwaar en 50-17 te licht.Hebben we weer wat te bespreken hier op het forum;)
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.