Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 sep 2024 14:54

CampaYolo schreef: 21 sep 2024 14:03 Ik heb er na een dagje klooien uiteindelijk "joe's no flat" ventielen voor gebruikt.
Om een lang verhaal met veel krachttermen kort te houden:
Los in het gat gehangen, dan de band er op en daarna het ventiel pas aan draaien.

Ik zal het niemand aanbevelen, maar als je net zo eigenwijs bent als ik is het mogelijk.
Dat is inderdaad een methode, zelf ook wel gedaan maar inde beginne van tubeless op de racefiets waren er niet zoveel soorten 'bruikbare' tubeless ventielen daarvoor. Zelf knipte ik uit oude Schwalbe binnenbanden het ventiel om het als tubeless ventiel te gebruiken. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 21 sep 2024 15:33

Orlok schreef: 21 sep 2024 14:54
CampaYolo schreef: 21 sep 2024 14:03 Ik heb er na een dagje klooien uiteindelijk "joe's no flat" ventielen voor gebruikt.
Om een lang verhaal met veel krachttermen kort te houden:
Los in het gat gehangen, dan de band er op en daarna het ventiel pas aan draaien.

Ik zal het niemand aanbevelen, maar als je net zo eigenwijs bent als ik is het mogelijk.
Dat is inderdaad een methode, zelf ook wel gedaan maar inde beginne van tubeless op de racefiets waren er niet zoveel soorten 'bruikbare' tubeless ventielen daarvoor. Zelf knipte ik uit oude Schwalbe binnenbanden het ventiel om het als tubeless ventiel te gebruiken. :)
Als het werkt dan werkt het. :like:
Soms is het ook best leuk om zelf wat te MC Gyveren in plaats van dure mooie spullen te kopen.

Zelf heb ik ooit wel eens geprobeerd om met een door de helft opengeknipte binnenband een mtb tubeless te maken. (29" bestond vast al wel, maar ik had nog een 26". Lang geleden in ieder geval)
Her en der had ik verhalen vol lof gelezen. Een fietsmaat van me had ergens online wat latex gevonden. Dus wij op een melige zaterdagochtend aan de slag.
Toen de banden na een paar bakjes koffie nog steeds op druk stonden hadden we er vertrouwen in, dus wij gaan een rondje door het bos fietsen. (Althans, dat denken we op dat moment.)
Gelukkig kwamen we tijdens ons avontuur geen BDSM beoefenaars tegen, want wij zaten van top tot teen onder de latex :D
Het heeft best lang geduurd voordat ik weer tubeless aandurfde :lol:
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Reilhan
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 jan 2023 17:26

Reilhan 21 sep 2024 17:26

Bedankt voor jullie reacties.

CharlieP
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 26 nov 2023 08:42

CharlieP 28 sep 2024 12:45

Zo, net voor t eerst een wieltje voorzien van tubeless band. Vanaf de FM lag er een mooie Pirelli Pzero Race SL op. Heerlijk soepel bandje, maar niet echt voor de winter. Dus die verwijderd, zonder dat t een latex bende werd. (dat viel mee) En als vervanging een Pirelli Cinturato band 35mm gemonteerd. Ging soepel, en met een normale fietspomp op druk gezet, bijna direct dicht. Latex gevuld, en op druk gezet, beetje schudden en draaien en net de eerste meters ermee gereden. Ik was een beetje bang dat t geklieder zou worden, maar t ging eigenlijk prima. Voorlopig positief :)

Brabobikert
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2024 09:49

Brabobikert 28 sep 2024 13:31

Ik rij nu een kleine twee maanden tubeless op de racefiets (daarvoor jarenlang alleen gereden met biba's op zowel MTB als racefiets) en kan niet anders zeggen dat ik er tot op heden blij mee ben.
Trek Domane
Cannondale Trail

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 29 sep 2024 23:03

Als er 1 ding is waar pirelli’s hun gelijke niet kennen dan is het het gemak waarmee je ze tubeless maakt. Springen vanzelf op je velg met de vloerpomp.

Vandaag laatste ronde van een gravelrace leegloper achteraan. 2x moeten bijpompen om te finishen. Morgen maar eens op onderzoek waarom de sealant zijn werk niet (goed genoeg) zijn werk gedaan heeft.
Uno-X Mobility or bust!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 sep 2024 09:56

SantaSCSI schreef: 29 sep 2024 23:03 Als er 1 ding is waar pirelli’s hun gelijke niet kennen dan is het het gemak waarmee je ze tubeless maakt. Springen vanzelf op je velg met de vloerpomp.

Vandaag laatste ronde van een gravelrace leegloper achteraan. 2x moeten bijpompen om te finishen. Morgen maar eens op onderzoek waarom de sealant zijn werk niet (goed genoeg) zijn werk gedaan heeft.
a) geen of onvoldoende sealant;
b) slechte sealant.
😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 30 sep 2024 10:02

Orlok schreef: 30 sep 2024 09:56 a) geen of onvoldoende sealant;
b) slechte sealant.
😉
(Te) oude sealant is ook slechte sealant. Had ik pas last van :roll: .
Elke sealant heeft zijn eigen levensduur en die kan je proefondervindelijk het beste bepalen met slechte banden. Maar dat is dan weer off-topic.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 sep 2024 10:16

dickw schreef: 30 sep 2024 10:02
Orlok schreef: 30 sep 2024 09:56 a) geen of onvoldoende sealant;
b) slechte sealant.
😉
(Te) oude sealant is ook slechte sealant. Had ik pas last van :roll: .
Elke sealant heeft zijn eigen levensduur en die kan je proefondervindelijk het beste bepalen met slechte banden. Maar dat is dan weer off-topic.
Proefondervindelijk vaststellen doe je het beste met een spijker o.i.d. door je band prikken, hoeft niet persé met slechte banden en kan ook met nieuwe banden worden gedaan.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

verhto
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 30 sep 2024 11:11

ik reed dit weekend ook lek op gravel, snede dwars op band, maar sealant deed zijn werk, ondanks twijfel gezien de grootte van de snede... thuis gekomen, band eraf en vanbinnen uit geplakt. Maar nu komt het probleem, aan de randen van de band zat er heel veel melk zodat ze luchtdicht bleef op de velg, maar daardoor kreeg ik de band na herstel niet meer op de velg geploft... uiteindelijk een binnenband moeten steken.. iemand die dit probleem herkent? Op racefietsbanden dit nog niet meegemaakt :)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8949
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 sep 2024 12:13

verhto schreef: 30 sep 2024 11:11 ik reed dit weekend ook lek op gravel, snede dwars op band, maar sealant deed zijn werk, ondanks twijfel gezien de grootte van de snede... thuis gekomen, band eraf en vanbinnen uit geplakt. Maar nu komt het probleem, aan de randen van de band zat er heel veel melk zodat ze luchtdicht bleef op de velg, maar daardoor kreeg ik de band na herstel niet meer op de velg geploft... uiteindelijk een binnenband moeten steken.. iemand die dit probleem herkent? Op racefietsbanden dit nog niet meegemaakt :)
Met een mesje er af schrapen of er af trekken,bij mij was het vrij elastisch.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2956
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 sep 2024 19:10

Afhankelijk van de type latex, kun je het net als Nijkie er af trekken. Als je dat rustig doet kun je in een keer een hele sliert bij elkaar los trekken.
Andere latex is net beton aan de rand van een band. Dan een dun, scherp mesje inderdaad, als je bij dit soort latex gaat lopen trekken heb je eerder kans dat je je band kapot trekt.

Plaats reactie