Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03 mei 2023 13:14
- Locatie: Alkmaar
Hallo fietsers,
Ik heb al ruim 40 jaar een racefiets en heb vroeger ook een tijdje wedstrijden gereden. Het onderhoud aan mijn fiets deed ik altijd zelf. Alleen voor echt lastige dingen ging ik naar de FM.
Ik heb sinds korte tijd een nieuwe fiets. Deze is uitgerust met allerlei nieuwe 'fratsen':
- steekassen in plaats van uitvalnaven: ik vind dat heel onhandig, zeker aan de kant van de weg, bij het wisselen van een wiel na een lekke band;
- schijfremmen in plaats van velgremmen: het remt wel goed, maar voor onderhoud moet ik nu naar de fietsenmaker, geen idee hoe dat werkt;
- DI2 in plaats van mechanisch schakelen (gedwongen keuze bij de duurdere groepen): ook dit kan ik niet meer zelf onderhouden, bovendien moet ik nu goed in de gaten houden of de batterij nog wel vol zit.
Ik zie niet echt de voordelen. Hebben jullie dit ook of ben ik een 'dinosaurus'?
Ik heb al ruim 40 jaar een racefiets en heb vroeger ook een tijdje wedstrijden gereden. Het onderhoud aan mijn fiets deed ik altijd zelf. Alleen voor echt lastige dingen ging ik naar de FM.
Ik heb sinds korte tijd een nieuwe fiets. Deze is uitgerust met allerlei nieuwe 'fratsen':
- steekassen in plaats van uitvalnaven: ik vind dat heel onhandig, zeker aan de kant van de weg, bij het wisselen van een wiel na een lekke band;
- schijfremmen in plaats van velgremmen: het remt wel goed, maar voor onderhoud moet ik nu naar de fietsenmaker, geen idee hoe dat werkt;
- DI2 in plaats van mechanisch schakelen (gedwongen keuze bij de duurdere groepen): ook dit kan ik niet meer zelf onderhouden, bovendien moet ik nu goed in de gaten houden of de batterij nog wel vol zit.
Ik zie niet echt de voordelen. Hebben jullie dit ook of ben ik een 'dinosaurus'?
-
- Forum-lid
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Yep, je bent een Dinosaurus!
Veel participeren op dit forum, youtube filmpjes kijken mbt Di2/Sram AXS/Campa wireless en onderhoud, en je bent binnen de kortste keren weer op de hoogte!
Veel participeren op dit forum, youtube filmpjes kijken mbt Di2/Sram AXS/Campa wireless en onderhoud, en je bent binnen de kortste keren weer op de hoogte!
Hier een Brontosaurus.
De door jouw genoemde zaken zijn echter samen verschenen met Youtube, Google en bettershifting.com voor DI2.
De horde die ik voor mezelf niet ga nemen is die van geintegreerde cockpits. Zij suggereren een snelheid die ik niet meer in mij heb. Ik zou me de ogen uit de kop schamen als ik met zo’n ding een Strava rit op het vlakke zou produceren onde de 35/uur. De 30 is bij mij allang verleden tijd. Of met zo’n eurocockpit te rijden met de bovenkant van de remgrepen hoger dan het zadel. Ook leuk als je een nieuw pennetje mag monteren.
Ja, ik kan ze monteren en het is niet de reden dat ik met pensioen ben.
De door jouw genoemde zaken zijn echter samen verschenen met Youtube, Google en bettershifting.com voor DI2.
De horde die ik voor mezelf niet ga nemen is die van geintegreerde cockpits. Zij suggereren een snelheid die ik niet meer in mij heb. Ik zou me de ogen uit de kop schamen als ik met zo’n ding een Strava rit op het vlakke zou produceren onde de 35/uur. De 30 is bij mij allang verleden tijd. Of met zo’n eurocockpit te rijden met de bovenkant van de remgrepen hoger dan het zadel. Ook leuk als je een nieuw pennetje mag monteren.
Ja, ik kan ze monteren en het is niet de reden dat ik met pensioen ben.
Niet zijken maar reiden !
Je bent geen dinosaurus, maar gewoon een goed nadenkend mens. Veranderingen zijn lang niet altijd verbeteringen gebleken. Je bent ook een consument die door de industrie gedwongen is om mee te gaan in de vaart der volkeren. Oude techniek fietsen bestaan nog wel, maar dat wordt steeds lastiger om te vinden. Ik zit met dezelfde gevoelens. Ik wilde niet perse schijfremmen, maar ik heb ze nu toch op mijn gravel fiets.
Van di2 heb ik nul verstand. Van schijfremmen inmiddels wel wat meer. Zelf laatst de schijfremmen zelfstandig, en met hulp van YouTube, ontlucht. Ik vind vooral de filmpjes van Roel Peerenboom erg goed.
Van di2 heb ik nul verstand. Van schijfremmen inmiddels wel wat meer. Zelf laatst de schijfremmen zelfstandig, en met hulp van YouTube, ontlucht. Ik vind vooral de filmpjes van Roel Peerenboom erg goed.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Mijn madam en ikzelf hebben sinds vorig jaar onze eerste 'moderne' fiets met SRAM Force.
Tevens hebben we allebei nog een 'velgremmen-fiets' in gebruik die dateert uit 2018.
Steekassen was in 't begin zwaar aanpassen. 35 jaar ervaring en plots sta je te klungelen om het achterwiel uit te halen of terug te plaatsen.
Elektronisch schakelen zouden we allebei niet meer willen missen.
Nu 12 kransjes om te kiezen maar toch ontbreekt altijd wel iets, "te groot...te klein".
Schijfremmen hebben in slecht weer zeker hun nut, maar voor onze ritten, 99% in droog weer, maakt het niet zo veel uit.
Voor de rest tevreden met hogere carbon wielen en het geïntegreerde stuur.
Kortom, allebei zeer tevreden met de aanwinst, maar de nieuwigheden zijn niet allemaal even nuttig (voor ons).
Tevens hebben we allebei nog een 'velgremmen-fiets' in gebruik die dateert uit 2018.
Steekassen was in 't begin zwaar aanpassen. 35 jaar ervaring en plots sta je te klungelen om het achterwiel uit te halen of terug te plaatsen.
Elektronisch schakelen zouden we allebei niet meer willen missen.
Nu 12 kransjes om te kiezen maar toch ontbreekt altijd wel iets, "te groot...te klein".
Schijfremmen hebben in slecht weer zeker hun nut, maar voor onze ritten, 99% in droog weer, maakt het niet zo veel uit.
Voor de rest tevreden met hogere carbon wielen en het geïntegreerde stuur.
Kortom, allebei zeer tevreden met de aanwinst, maar de nieuwigheden zijn niet allemaal even nuttig (voor ons).
Laatst gewijzigd door Patrick VB op 01 okt 2024 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 apr 2023 19:31
- Locatie: Maasland (ZH)
Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt..... Ik ben 70 en 2,5 jaar geleden na een onderbreking van 25 jaar weer gaan fietsen.... destijds op de MTB nu race.... Schijfremmen waren destijds alleen voor de downhillers, verder had niemand ze nog. Het was dus best even schrikken. Ik wilde al geen race stuur laat staan schijfremmen en elektrisch schakelen... Totaal geen verstand van.... Echter de fiets die ik zag staan en waar ik mezelf wel op zag zitten had dat allemaal wel... De FM overtuigde me en nu rij ik dus op zo'n fiets.... elke onderhoud heb ik de onderdelen voor gekocht en daarbij ook het gereedschap dat ik daarvoor nodig had.... Dankzij Youtube doe ik nu het meeste zelf en mocht straks mijn balhoofd ofzo een beurt nodig hebben ga ik weer eerst achter de computer filmpjes kijken,want ja ik zie ook geen remkabel meer lopen, alles gaat binnendoor.
Inmiddels heel wat gereedschap rijker ben ik niet bang meer voor die nieuwigheden...
Succes!
Inmiddels heel wat gereedschap rijker ben ik niet bang meer voor die nieuwigheden...
Succes!
Ook ik zie niet echt de voordelen daarvan, die steekassen is toch onhandig, uitvalnaven gaat veel makkelijker en dat gekrijs van die schijfremmen . . . verschrikkelijk om aan te horen . . . . maar eerlijk is eerlijk elektrisch schakelen is wel een stuk fijner, vooral als je al wat artrose in handen/vingers hebt. En ach of de batterij/accu nog voldoende is geladen, daar vind je wel een manier op om dat voortijdig te weten. Het is alleen vervelend als je met een te grote versnelling verder/terug moet omdat de accu is leeg geraakt.Oude-Kamphuis schreef: ↑01 okt 2024 18:21 Hallo fietsers,
Ik heb al ruim 40 jaar een racefiets en heb vroeger ook een tijdje wedstrijden gereden. Het onderhoud aan mijn fiets deed ik altijd zelf. Alleen voor echt lastige dingen ging ik naar de FM.
Ik heb sinds korte tijd een nieuwe fiets. Deze is uitgerust met allerlei nieuwe 'fratsen':
- steekassen in plaats van uitvalnaven: ik vind dat heel onhandig, zeker aan de kant van de weg, bij het wisselen van een wiel na een lekke band;
- schijfremmen in plaats van velgremmen: het remt wel goed, maar voor onderhoud moet ik nu naar de fietsenmaker, geen idee hoe dat werkt;
- DI2 in plaats van mechanisch schakelen (gedwongen keuze bij de duurdere groepen): ook dit kan ik niet meer zelf onderhouden, bovendien moet ik nu goed in de gaten houden of de batterij nog wel vol zit.
Ik zie niet echt de voordelen. Hebben jullie dit ook of ben ik een 'dinosaurus'?
En als je na 40 jaar eindelijk op een nieuwe racefiets gaat rijden heb je ook nog kans op klikpedalen, als je vergeet uit te klikken bij het stoplicht lig je op de grond. Mocht die nieuwe fiets ook nog eens uitgerust te zijn met tubeless banden . . . . haha, praat mij daar niet over . . . . die vieze rommel . . . . maar ooh wat heerlijk dat je door kan rijden omdat het gaatje door de latex wordt/werd gedicht waar je anders bij ieder lekje jouw band stond te plakken in de regen.
Welkom in de nieuwe wereld van de vooruitgang, veel plezier met je nieuwe fiets @Oude-Kamphuis.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik rij ook nog rond met een "klassieke" fiets uit 2017. Staal, velgremmen en gewoon schakelen. Schijfremmen zijn mijn inziens nuttig bij een heuvel/ bergachtige streek. Met regen zullen ze ook vast beter remmen (en piepen). En je velgranden slijten niet dat is wel een voordeel. Gewoon schakelen heb ik helemaal geen moeite mee. Niks mis mee.
Ik hou wel van de klassieke racefiets. Ben dan ook wel een zwaar toeristische fietser. Overigens heeft Colnago een nieuwe fiets op de markt gebracht met gewone velgremmen. Dus hier nog
een "dinosaurus".
Ik hou wel van de klassieke racefiets. Ben dan ook wel een zwaar toeristische fietser. Overigens heeft Colnago een nieuwe fiets op de markt gebracht met gewone velgremmen. Dus hier nog
een "dinosaurus".
Bikers are not alone
Als je gelukkig bent met wat je hebt, waarom zou je dan? Misschien mensen die medelijden met me hebben dat ik nog velgremmen heb. Maar ik kan er prima mee afdalen. Ook op hogere leeftijd.
Edit: nog maar even bij gezet, ik zou ook nog graag een triple hebben.
Laatst gewijzigd door Jans op 01 okt 2024 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is er onhandig aan steekassen?
Bij mij zit er een hendeltje aan dus je draait ze zo los.
Remschijven super handig. Je kunt bredere en dus comfortabele banden plaatsen en met het verwisselen van een wiel zit je band niet klem tussen je remblokken (of kun je je band pas oppompen na het plaatsen van wiel).
Ik had veel eerder een opmerking verwacht over het ontbreken van een triple. Zeker als je ouder wordt is dat wel fijn om te hebben in de heuvels en bergen.
Bij mij zit er een hendeltje aan dus je draait ze zo los.
Remschijven super handig. Je kunt bredere en dus comfortabele banden plaatsen en met het verwisselen van een wiel zit je band niet klem tussen je remblokken (of kun je je band pas oppompen na het plaatsen van wiel).
Ik had veel eerder een opmerking verwacht over het ontbreken van een triple. Zeker als je ouder wordt is dat wel fijn om te hebben in de heuvels en bergen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Er is toch nog een mooie keuze aan triples beschikbaar...
https://www.belgianbeerfactory.com/nl/b ... ir/tripel/
https://www.belgianbeerfactory.com/nl/b ... ir/tripel/