Het grote gravelbanden topic
Beetje sealent erbij doen.
Ik vermoed dat de G-one allround een rondere vorm en profiel heeft en de overland niet dus een groter contact oppervlak en een ander profiel en breder.
Maar hoeveel % verhard vs onverhard rij je?
Ik vermoed dat de G-one allround een rondere vorm en profiel heeft en de overland niet dus een groter contact oppervlak en een ander profiel en breder.
Maar hoeveel % verhard vs onverhard rij je?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Moeilijk exact in te schatten. Ik denk 70% onverhard dus ik was op zoek naar een band met voldoende profiel.
50mm is best breed voor de gravelwegen in Nederland.
Als allround band zou je de Vredenstein Aventura 43mm kunnen proberen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Is voornamelijk in de Hoge Venen en Ardennen. De gravel heeft daar vele varieteiten van fijne steentjes of slecht adsfalt tot rotsen en stenen.
Puur op gevoel vastgesteld. Misschien doe ik wel iets fout wat betreft de bandendruk. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat de banden langzaam een beetje druk verliezen en ook dat de manometer van mijn BBB vloerpomp niet zo nauwkeurig is. Beide heb ik kunnen checken met een SKS Airchecker. Zo bleek 2 bar op de BBB fietspomp de avond voor een rit de dag nadien na de rit slechts 1,65 bar te zijn volgens de SKS Airchecker. Dat reed uiteraard als op een tapijt op gravel maar zeer moeilijk op asfalt. Ik overweeg dus een fietspomp met nauwkeurige digitale drukmeter (SKS Air-X-Plorer Digi 10.0 in aanbieding bij bike24.com) en ga mijn banden pas vlak voor een rit op de gewenste druk op pompen. Ik blijf dus experimenteren met de bandendruk.
Maar misschien hebben andere forumleden meer ervaring met deze banden of hoe omgaan met terrein met veel variëteit in ondergrond.
Maar misschien hebben andere forumleden meer ervaring met deze banden of hoe omgaan met terrein met veel variëteit in ondergrond.
Gevoel is best verraderlijk. Voelt je band wat zachter en zoemt ie wat meer dan kun je al snel het gevoel hebben dat je minder snel bent terwijl dat in werkelijkheid niet het geval hoeft te zijn. Vraag is natuurlijk of je daar wat aan hebt. Een band kan ms best snel zijn maar als ie langzaam voelt dan is dat vaak bepalend voor de beleving. Bij mij is het gevoel van een vlot rollende band belangrijker dan de paar watts of seconden voordeel. Gelukkig zijn er ook banden die dat combineren.
Ik vind trouwens 2/1,65 bar niet heel weinig. Ik rijd met iets meer dan 1 bar in 50mm banden. Maar ik ben dan ook geen asfaltridder. De vraag is of je met een nauwkeurige pomp veel opschiet. Als een nauwkeurige pomp niet gekalibreerd is is de waarde beperkt.
Ik vind trouwens 2/1,65 bar niet heel weinig. Ik rijd met iets meer dan 1 bar in 50mm banden. Maar ik ben dan ook geen asfaltridder. De vraag is of je met een nauwkeurige pomp veel opschiet. Als een nauwkeurige pomp niet gekalibreerd is is de waarde beperkt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bandendruk is lastig hoor, dat hangt van zoveel factoren af.
Velg, breedte van de velg, structuur van de band, gewicht(verdeling)
Ik rijd met 60mm op een 1.3 a 1.4 bar lager moet ik met 80 kilo echt niet gaan.
Net over de 1 bar op 50mm kan wel maar dan ben je niet heel zwaar.
@reolw, Blijf dat testen in een rit, start gewoon iets te hoge spanning neem je metertje mee en rijd steeds hetzelfde stuk en laat er wat uit.
Dan heb je een verglijk op de dag zelf en dan de balans zoeken. Je moet een compromis gaan vinden voor jouw denk ik een 1.8 op jouw meter.
Misschien 1.7 voor en 1.9 achter met deze setup.
Velg, breedte van de velg, structuur van de band, gewicht(verdeling)
Ik rijd met 60mm op een 1.3 a 1.4 bar lager moet ik met 80 kilo echt niet gaan.
Net over de 1 bar op 50mm kan wel maar dan ben je niet heel zwaar.
@reolw, Blijf dat testen in een rit, start gewoon iets te hoge spanning neem je metertje mee en rijd steeds hetzelfde stuk en laat er wat uit.
Dan heb je een verglijk op de dag zelf en dan de balans zoeken. Je moet een compromis gaan vinden voor jouw denk ik een 1.8 op jouw meter.
Misschien 1.7 voor en 1.9 achter met deze setup.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar wat scheelt het je in snelheid op de weg tov je racer.... bijna niets zit vooral in je hoofd.
Misschien scheelt het je 1 a 1,5km/h meer niet.
En als je een gravelbike inzet als gravelbike, behandel hem als gravelbike en niets als verkapte racefiets
Misschien scheelt het je 1 a 1,5km/h meer niet.
En als je een gravelbike inzet als gravelbike, behandel hem als gravelbike en niets als verkapte racefiets
2.1 lijkt me erg stuiteren offroad. Je hoeft niet direct richting de 1 bar, maar als je met een druk van rond de 1.7 niet lekker op asfalt rijdt dan zou ik het wel weten: lekker andere banden er op. Je blijft je er toch aan ergeren en fietsen doe je juist voor je plezier. Er is op MP vast wel iemand die die overlands over wil nemen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Even voor de ervaring deskundigen.
Ik moet nieuwe banden voor mijn gravelbike en aangezien ik de meeste kilometers in de winter op de weg maak, wil ik de nieuwe Vredestein Aventura Seta kopen. Alleen twijfel ik heel erg over de breedte, hij is in 38 of 44 te krijgen.
Wat is de beste keuze als ik ook een aantal keer meedoe met een graveltocht?
Ga ik echt veel trager zijn op asfalt met 44mm?
Ik moet nieuwe banden voor mijn gravelbike en aangezien ik de meeste kilometers in de winter op de weg maak, wil ik de nieuwe Vredestein Aventura Seta kopen. Alleen twijfel ik heel erg over de breedte, hij is in 38 of 44 te krijgen.
Wat is de beste keuze als ik ook een aantal keer meedoe met een graveltocht?
Ga ik echt veel trager zijn op asfalt met 44mm?