Remblokjes beginnen snel te piepen en minder te remmen
Zoals ik in de OP aangaf heb ik de remklauwen gecontroleerd op lekken en daar is totaal geen sprake van. De zuigers zijn ook schoon en gaan goed naar binnen en buiten.
Wel merk ik dat ik de klauwen vrij ver kan induwen, dus ik zal vandaag eens de voorrem ontluchten en wat nieuwe olie erin.
Het kan wel eens zo zijn dat als er lucht in zit of de olie is niet goed meer, dat de blokjes niet stevig genoeg op de disc's blijven tijdens het remmen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als er lucht inzit kan dat wel meer trillingen veroorzaken, omdat er minder consistente tegendruk is.
Of dat de oplossing is geen dat zou je moeten testen.
Maar shimano ice tech schijven zou ik als eerste verdenken.
Het eerste probleem is dat je niet goed remt. Dat piepen is bijkomend.
Bij remmen bij stilstaan en de fiets vooruit duwen moet het wiel altijd blokkeren.
Dat moet je eerst oplossen. Oorzaken kunnen verschillende zijn. Eerste is staat remblokken nakijken en ontluchten. Eventueel testen of je zonder wiel de remblokken verder kan uitduwen. Laar dat is wel iets dat je met beleid moet doen. Eventueel duw je zo de remblok eruit.
Bij remmen bij stilstaan en de fiets vooruit duwen moet het wiel altijd blokkeren.
Dat moet je eerst oplossen. Oorzaken kunnen verschillende zijn. Eerste is staat remblokken nakijken en ontluchten. Eventueel testen of je zonder wiel de remblokken verder kan uitduwen. Laar dat is wel iets dat je met beleid moet doen. Eventueel duw je zo de remblok eruit.
Ik heb exact hetzelfde probleem met m'n gravelbike maar dan met een GRX810 groep. Recent nieuwe blokken, eerste twee ritten prima en daarna krijsen vlak voor stilstand + verlies van remkracht. Het probleem ligt bij mij voornamelijk bij de achterrem. Daar had ik last van - bleek achteraf - een lekke remklauw omdat de ontluchtingschroef was gebroken. Echter, dit is opgelost, schijven en remklauw zijn grondig schoongemaakt met een discbrakecleaner (die stille remmen belooft) en nieuwe remblokken zijn geplaatst. Remmen ook ontlucht en bijgevuld, maar het probleem blijft...
Op de racefiets een Ultegra groep en dit probleem nog nooit gehad. Ik ga dit draadje ff volgen!
Op de racefiets een Ultegra groep en dit probleem nog nooit gehad. Ik ga dit draadje ff volgen!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Op gegeven moment zit de vervuiling echt diep in de remschijf en dat krijg je er niet zomaar uit.
Lekkende zuigers kan je niet echt zien trouwens. Ze 'zweten' meer dan dat ze echt actief lekken waarbij je druppels kan zien. Dus wanneer je nieuwe blokken steekt en het probleem is even weg, maar na een aantal ritten weer terug dan is het toch waarschijnlijk dat ze wel degelijk lekken. Overigens kosten nieuwe klauwen niet al te veel *en er zit een set nieuwe blokken in.
Soms wordt het ook veroorzaakt door zo ongeveer gepolijste schijven. Die kan je soms ook het best een beetje bewerken met 600 grit schuurpapier voordat je nieuwe blokken plaatst. Schuren schuin op de draairichting gewoon tot het echte glimmende eraf is. Let wel voor je gaat schuren ontvetten en erna gewoon nog een keer. Dan nieuwe blokken inremmen.
Lekkende zuigers kan je niet echt zien trouwens. Ze 'zweten' meer dan dat ze echt actief lekken waarbij je druppels kan zien. Dus wanneer je nieuwe blokken steekt en het probleem is even weg, maar na een aantal ritten weer terug dan is het toch waarschijnlijk dat ze wel degelijk lekken. Overigens kosten nieuwe klauwen niet al te veel *en er zit een set nieuwe blokken in.
Soms wordt het ook veroorzaakt door zo ongeveer gepolijste schijven. Die kan je soms ook het best een beetje bewerken met 600 grit schuurpapier voordat je nieuwe blokken plaatst. Schuren schuin op de draairichting gewoon tot het echte glimmende eraf is. Let wel voor je gaat schuren ontvetten en erna gewoon nog een keer. Dan nieuwe blokken inremmen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Bedankt!
Ik heb net de voorrem gebleed, maar het remt nog steeds sponsachtig. Ben als volgt te werk gegaan:
Dat trechtertje bovenop de remgreep..remgreep horizontaal en fiets zo gepositioneerd dat de remgreep er mooi onder zat.
Toen aan de remhoef de spuit geplaatst met nieuwe olie en opengezet. Speciaal opgelet dat er geen luchtbubbels bij kwamen.
Toen alles openstond heb ik de langzaam de nieuwe olie van onder naar boven gedrukt en dit kwam ook mooi in het trechtertje terecht. Toen trechter dicht en daarna beneden ook... hoe krijg ik het nu weer dat het strak staat?
Gedaan zoals dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=dXpLvtQ ... el=GCNTech
Ik heb net de voorrem gebleed, maar het remt nog steeds sponsachtig. Ben als volgt te werk gegaan:
Dat trechtertje bovenop de remgreep..remgreep horizontaal en fiets zo gepositioneerd dat de remgreep er mooi onder zat.
Toen aan de remhoef de spuit geplaatst met nieuwe olie en opengezet. Speciaal opgelet dat er geen luchtbubbels bij kwamen.
Toen alles openstond heb ik de langzaam de nieuwe olie van onder naar boven gedrukt en dit kwam ook mooi in het trechtertje terecht. Toen trechter dicht en daarna beneden ook... hoe krijg ik het nu weer dat het strak staat?
Gedaan zoals dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=dXpLvtQ ... el=GCNTech
Sorry - had er ff bij moeten zetten dat ik wel degelijk een nieuwe remklauw heb gemonteerd, ondanks de topservice van Havana om een vervangende ontluchtingsschroef toe te sturen mocht dat niet baten. Ik ga de schijf ff bewerken met schuur papier, wellicht is dat de oplossing.thestudent schreef: ↑09 okt 2024 13:25 Op gegeven moment zit de vervuiling echt diep in de remschijf en dat krijg je er niet zomaar uit.
Lekkende zuigers kan je niet echt zien trouwens. Ze 'zweten' meer dan dat ze echt actief lekken waarbij je druppels kan zien. Dus wanneer je nieuwe blokken steekt en het probleem is even weg, maar na een aantal ritten weer terug dan is het toch waarschijnlijk dat ze wel degelijk lekken. Overigens kosten nieuwe klauwen niet al te veel *en er zit een set nieuwe blokken in.
Soms wordt het ook veroorzaakt door zo ongeveer gepolijste schijven. Die kan je soms ook het best een beetje bewerken met 600 grit schuurpapier voordat je nieuwe blokken plaatst. Schuren schuin op de draairichting gewoon tot het echte glimmende eraf is. Let wel voor je gaat schuren ontvetten en erna gewoon nog een keer. Dan nieuwe blokken inremmen.
Volgens mij is het gelukt. Ik heb op een gegeven moment de trechter bovenop de shifter gevuld met olie en toen met de spuit getrokken vanaf de caliper. Er kwam toen nog allemaal bubbels uit. Dit een paar keer herhaald tot er geen lucht meer uit kwam. Ook bij het stuur een paar keer gekanteld en de shifter met een riempje vastgezet. Toen nog een paar keer onder bij de caliper de leiding open gedraaid. Het voelt nu weer strak aan!Kornuit schreef: ↑09 okt 2024 15:26 Bedankt!
Ik heb net de voorrem gebleed, maar het remt nog steeds sponsachtig. Ben als volgt te werk gegaan:
Dat trechtertje bovenop de remgreep..remgreep horizontaal en fiets zo gepositioneerd dat de remgreep er mooi onder zat.
Toen aan de remhoef de spuit geplaatst met nieuwe olie en opengezet. Speciaal opgelet dat er geen luchtbubbels bij kwamen.
Toen alles openstond heb ik de langzaam de nieuwe olie van onder naar boven gedrukt en dit kwam ook mooi in het trechtertje terecht. Toen trechter dicht en daarna beneden ook... hoe krijg ik het nu weer dat het strak staat?
Gedaan zoals dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=dXpLvtQ ... el=GCNTech
Ook de schijven met korrel 400 licht opgeschuurd en nieuwe blokjes gestoken. Het remt nu weer top. Ben benieuwd hoe lang dit goed blijft. Zal ook nog eens kijken of ik de andere blokjes die nog niet op zijn schoon kan krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Vaak moet je ook nog tegen de remklauw tikken om de laatste luchtbelletjes eruit te krijgen, idd verrassend hoeveel belletjes je dan nog te zien krijgt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Trekken aan de spuit werkt vaak heel goed. Doe het niet te hard anders kan je membraan in je shifter scheuren.
Ik merk dat shimano ontluchten vaak al werkt met alleen de trechter bovenop en een beetje tikken.
Ik had na deze winter voorjaar ook blokken die nog lang niet versleten waren, maar gewoon niet goed meer remde.
Na een wintertje troep hier krijg je ze zelden meer als nieuw, wordt gewoon niet warm genoeg in de polder.
Ik merk dat shimano ontluchten vaak al werkt met alleen de trechter bovenop en een beetje tikken.
Ik had na deze winter voorjaar ook blokken die nog lang niet versleten waren, maar gewoon niet goed meer remde.
Na een wintertje troep hier krijg je ze zelden meer als nieuw, wordt gewoon niet warm genoeg in de polder.