Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2024

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5182
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 okt 2024 22:25

daniel1975 schreef: 14 okt 2024 22:07 Ik heb weinig nationalistische gevoelens bij saaien Denen….
Ik vind het vooral heel grappig dat er een flinke vrachtwagen whataboutism over de laatste pagina’s wordt uitgestrooid en niet/nauwelijks ingaat op de absurde superioriteit van Pogi.
Het gaat niet over saaie Denen, elke kritiek op een renner die in Nederlandse dienst rijdt valt zwaarder hier. Dat was vroeger met Roglic zo, en dan met VanAert en met Vinge. (lees er de rondetopics van de voorbije jaren maar op na)

Je kan dat ook omdraaien. Er is geen absurde superioriteit van Pogi, maar een logische progressie van een fenomeen, al van kindsbeen af; en misschien wel het talent heeft om de grootste ooit te overtreffen.
Dat een visboer plots de grootste ronderenner wordt is logischer zeker?
Het gaat hier niet over whataboutism, de vergelijking tussen beider carrières toont mijn inziens aan dat de meest onlogische progressie niet die van Pogi is, maar blijkbaar wel de meeste verdachtmakingen oproept in bepaalde landen. Dat zegt dan iets over de methode waarmee de feiten beschouwd worden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 okt 2024 08:32

Persoonlijk vind ik de progressie niet vreemd Wat ik vreemd vind is in een sport waarbij het niveau zo enorm hoog ligt er iemand zo enorm ver bovenuit steekt. En die combinatie met absoluut onethisch uitschot uit de topjaren van de doping in de begeleiding geeft vraagtekens.
Die vaakgenoemde tijdrit van Vingegaard is veel minder vreemd dan zijn plotselinge aanwezigheid, maar juist die tijdrit wordt vaak genoemd. Die was heel goed, maar ook overduidelijk een gevalletje "het parcours tot op de cm kennen".
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16809
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2024 12:04

Volgens mij is de kritiek op Visma altijd dat het zo saai is. De dopingkaart wordt in 99% van de gevallen pas getrokken als whataboutism om twijfels die over andere ploegen worden uitgesproken te pareren. Het wegwuiven van een whataboutism lijkt mij logisch in een discussie.

Over die saaiheid kun je ook discussiëren. Afgelopen seizoen was Milaan-San Remo het hoogtepunt van spanning. Dat geeft toch ook te denken.

Wat betreft de dominantie van Visma: van Aert zijn talent lijkt mij duidelijk. Kuss wint per ongeluk een grote ronde vanwege een vroege vlucht. Dat was O'Conner ook gelukt als Roglic zijn ploeggenoot was. Verder is het allemaal niet heel opvallend of constant bij hem. Roglic is landgenoot van Pogacar en het lijkt mijn niet onaannemelijk dat hij de beschikking heeft over dezelfde middelen als Pogacar, zeker gezien de algehele staat van het Sloveense wielrennen en het feit dat het laatste grote dopingschandaal een stevige band met dat land had.
Vingegaard blijft een beetje een mysterie, maar het is wel een one trick pony en rijd niet ook nog de rest op een hoop met kilometerslange solo's in de monumenten en het WK.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2730
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 15 okt 2024 13:42

lugosi schreef: 14 okt 2024 22:03
mrcoffee schreef: 14 okt 2024 15:56

Het blijft toch mysterieus waar de stellar upgrade van Pogi vandaan komt terwijl het algemene niveau van het peloton toch als extreem hoog wordt ingeschat.

Ik vind het veel mysterieuzer dat een voorheen, laat ons eerlijk zijn, nobody als Vingegaard plots de beste (of één van de beste) ronderenners ter wereld wordt. Met zo'n nietszeggende voorgeschiedenis is dat zeer merkwaardig. Dat allemaal toeschrijven aan het professionalisme van zijn team getuigt op zijn minst van goedgelovigheid.

Die goedgelovigheid is er dan weer niet voor de logische progressie van het fenomeen Pogi, die al van kindsaf toonde dat hij buitengewoon getalenteerd was.

Twee maten en gewichten lijkt me dat.
En ja als die goedgelovigheid selectief is, dan heeft Fiedoo gelijk dat nationaliteit er toe doet.
Waar heb ik iets over Vingegaard gezegd?

Als je met gemak het hele prof peloton, dat een hoog niveau heeft, keer op keer volledig vernederd en je een entourage hebt met aantoonbare geschiedenis roept zoiets vragen op.
Of dat terecht is of onterecht moet de toekomst uitwijzen maar de historie leert dat het meestal geen goed nieuws is.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 okt 2024 14:19

Het is gewoon lastig, maar het rijtje van dit jaar is bijna ongeloofwaardig indrukwekkend.
De vraag rijst dan is het eventueel iets dat verboden is of iets wat nog onbekend is. Daar zit ook nog wel een verschil in.

Maar als VDP in een kleine groep zijn hoogste waardes ooit heeft gereden is het allerminst opvallend dat ie er in zijn eentje voor blijft rijden.
Uit die hoek zou je ook willen weten wat ze ervan denken. Alleen die waardes zeggen nog niet alles.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6611
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 okt 2024 14:24

wasbeer2006 schreef: 15 okt 2024 14:19 De vraag rijst dan is het eventueel iets dat verboden is of iets wat nog onbekend is. Daar zit ook nog wel een verschil in.
Heel veel wat eerst onbekend is wordt later verboden.

arnold
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 15 okt 2024 17:06

lugosi schreef: 14 okt 2024 22:10
arnold schreef: 14 okt 2024 19:05
Hou toch op man, je loopt een beetje te freubelen op internet met een statistiekformule om je gelijk te behalen over het vermeende dopinggebruik van Pogacar.
Je cijfermatig onderbouwing om je beweringen kracht bij te zetten over diverse onderwerpen is niet meer dan wat geknutsel in de ruimte waarmee je laat blijken nul kennis te hebben van (toegepaste) wiskunde en/of cijfermatige interpretatie ten opzichte van wat je beweert. :lol:
Interessant en cassant, maar als je zoiets stelt moet je dat minstens beargumenteren (je laat alvast uitschijnen dat jij er meer van kent, het kan dan ook niet zo moeilijk zijn uit te leggen waar het verschil zit met de juiste toegepaste wiskundige kennis). Ik ken er zelf niks van maar ben wel benieuwd.
Het gaat hier niet om de formule.
Je kan niet zomaar wat cijfertjes/aannames in een formule invullen, en dat is wel wat hij doet. Die moeten wel steek houden en objectief onderbouwd zijn . Op mijn werk maken wij prognoses voor klanten voor een periode van soms 40 jaar. We kunnen elke uitkomst genereren afhankelijk van de input en de aannames. Garbage in garbage out
Het gaat er om dat je aannames en input steek houden. Hij stopt wat gegevens er in van een wetenschappelijk onderzoek wat hij op internet heeft kunnen vinden en dat is dan de basis voor een nogal boude bewering. Zo werkt het niet. Google statisticus.
En het is overigens nog maar de vraag of de normale verdeling uberhaupt van toepassing is als het gaat om VO2 max (van professionele wielrenners).
Voor hem is Pogi per definitie een pakhaas. Zeg dat dan gewoon eerlijk in plaats allerlei ononderbouwde berekeningen er op los te laten om je gelijk aan te tonen.
Met statistiek kan je overigens aantonen wat je wil, geen enkel probleem. Dat is nou net het mooie van statistiek (een pracht vak)
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 okt 2024 18:28

Gastheerg schreef: 15 okt 2024 14:24
wasbeer2006 schreef: 15 okt 2024 14:19 De vraag rijst dan is het eventueel iets dat verboden is of iets wat nog onbekend is. Daar zit ook nog wel een verschil in.
Heel veel wat eerst onbekend is wordt later verboden.
Tuurlijk, maarja is het dan "fout" dat gebeurt in elke sport.
Ik vind van niet, tenzij je een of andere synthetische drugs hebt gemaakt. Maar waar ligt die (etische) grens.

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 456
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 16 okt 2024 00:40

wasbeer2006 schreef: 15 okt 2024 18:28
Gastheerg schreef: 15 okt 2024 14:24
wasbeer2006 schreef: 15 okt 2024 14:19 De vraag rijst dan is het eventueel iets dat verboden is of iets wat nog onbekend is. Daar zit ook nog wel een verschil in.
Heel veel wat eerst onbekend is wordt later verboden.
Tuurlijk, maarja is het dan "fout" dat gebeurt in elke sport.
Ik vind van niet, tenzij je een of andere synthetische drugs hebt gemaakt. Maar waar ligt die (etische) grens.
Rijst is toch geen verboden middel?!
;)

Maar serieus: heeft iemand ooit al nagedacht over het feit dat Pogačar een feilloos seizoen heeft gereden omdat dat de “rest” (zijnde zijn competitie in meerdaagse en eendaagse koersen) het hele seizoen in de lappenmand heeft gelegen?!

Even de focus uit het doping vermoeden halen en opnieuw kijken naar de uitslagen van deze ‘nieuwe Merckx’ en je zult zien dat hij eigenlijk heel weinig serieuze concurrentie heeft gehad dit seizoen.

Niet individueel noch team wise

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 16 okt 2024 08:06

Vind ik ook. vdPoel deed vergelijkbare dingen in het voorjaar op zijn eigen terrein. Als vAert erbij was geweest had dat waarschijnlijk een stuk minder buitenaards geleken. Pogacar mistte zijn belangrijkste concurrent in de grote rondes en de nummer 3 had ook geen jaar zonder tegenslagen. Alles een beetje in perspectief zien denk ik. (niet dat ik mijn hand voor hem in het vuur zou steken, het blijft wel wielrennen...)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16809
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 okt 2024 09:37

Als je van de Strade Bianche t/m Lombardije iedereen op minuten rijdt, kom je vanzelf niet alle concurrentie tegen. Dit is veel grotere overmacht dan Armstrong ooit had en die had voor de Tour ook alleen Ulrich als concurrentie en die was nooit top omdat hij zijn winters verklootte.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 16 okt 2024 11:39

Voor mensen met een kantoorbaan die de hele dag invulschermen van data moeten voorzien om een prognose voor klanten in kaart te brengen herhaal ik nog maar even: "Jammer dat het verstand niet de winnende hand heeft om te accepteren dat Mozart toch ook bestaan heeft."

Verder is gerede twijfel over een statische vinger aan de pols, mijn bericht was en is geen wetenschappelijk verantwoord diepgravende onderzoek, vanzelfsprekend van harte welkom, maar kom dan wel met steekhoudende argumenten, en niet met op mijn werk zus en zo zonder enige blijk van deskundigheid op het gebied van statistisch onderzoek.

Ik zie geen enkele reden waarom lichaamslengte, lichaamsgewicht, neuslengte, penislengte en bijvoorbeeld IQ met N(100,15) wel normaal verdeeld zijn over de mensheid en waarom VO2max dat niet zou zijn.

Plaats reactie