Hallo,
Ik had al rondgelezen/gekeken op het forum, zag niet direct een oplossing ( post van 2019?) Mocht ik niet goed gekeken/gegoogled hebben, dan excuus alvast. Ik ben namelijk wel handig, maar niet echt/erg technisch...
Ik ga/wil mijn TT fiets voorzien van Di2 met 1x11 setup. Ik heb alle di2 kabels, batterij, junctions ed. bij elkaar gezocht/gespaard (8070/9070 mix). Oa 8070 achterderrie en DA 9170 rem/shifters.
Enige wat ik nog nodig heb zijn de tt shifters voor de extensions. Ik wil de SW R9160 tt shifters gebruiken, maar single button!?
Moet ik dan met de linker shifter opschakelen en rechts afschakelen ? (of andersom), in dat geval moet ik alsnog de linker shifter verbinden (dan 5 port junction ipv 3 en xtra kabeltje) ik dacht die linker tt shifter nml. puur voor de looks te monteren dan (1x11 tenslotte....
Of moet ik voor andere TT /di2 shifters gaan? Bijv. De SW 9071, zijn wat groter en logger, maar deze hebben wel 2 knoppen per shifter...
Kortom welke di2 TT shifters werken (het best) bij een 1x11 set up? ....
Alvast dank ....
Di2 TT shifters voor 1x11 setup...
De nieuwere shifters hebben inderdaad maar een knop per shifter. Ze gedragen zich uiteindelijk zoals jij ze programeert, maar de meest voorkomende oplossing is inderdaad links lichter, rechts zwaarder. Je moet dus inderdaad alle shifters met de junction box verbinden, dit kan overigens ook via een Y-kabel. De oudere SW9071 zijn grote logge ondingen in mijn ogen .
Ik heb de SW9160 op de extensions gemonteerd en de e-tap compatibele sprint shifters (type nummer even kwijt) bij de remmen (er zaten al SRAM hydraulische remmen op de fiets). De linker shifters (SW9160 en sprint shifter) schakelen nu beide lichter, terwijl de rechter shifters zwaarder schakelen.
Ik heb de SW9160 op de extensions gemonteerd en de e-tap compatibele sprint shifters (type nummer even kwijt) bij de remmen (er zaten al SRAM hydraulische remmen op de fiets). De linker shifters (SW9160 en sprint shifter) schakelen nu beide lichter, terwijl de rechter shifters zwaarder schakelen.
Top, thanksWMC ! dan gaan "we" voor de SW9160 shifters met 3 port juntion. Die junction kan ik wel ergens verstoppen bij de stuurpen of in toptube bag/bento box. Maar ik dan ook nog een y kabel ergens in stuur stoppen, zodat er minder draad naar de junctionbox hoeft/gaat dan !? (minder is altijd beter/netter....
Ahhhh, spoke to soon WMC
Zie dat mijn DA ST9160 brake/shifters ook maar één knop hebben...Dohh! Dus ook daar kabeltjes aan beide kanten nodig.....
Maar kan ik dan per kant een y kabel gebruiken in het stuur, zodat ik maar 2 kabels iverhoud om in een 3 port junction te stoppen?
Zie dat mijn DA ST9160 brake/shifters ook maar één knop hebben...Dohh! Dus ook daar kabeltjes aan beide kanten nodig.....
Maar kan ik dan per kant een y kabel gebruiken in het stuur, zodat ik maar 2 kabels iverhoud om in een 3 port junction te stoppen?
Interessant topic omdat ik ook de wens heb om mijn TT om te bouwen naar di2, maar ik vraag me af of het volgende mogelijk is:
Ik heb voor 2 bladen. Kan ik dan op de aerobars links achter lichter en rechts achter zwaarder en dan remhendels onderin met aan beide kanten 2 knoppen, waarbij ik links met de ene knop de voorderailleur naar het binnenblad kan schakelen en de andere linker knop naar het grote blad en dan de 2 knoppen aan de rechter remhandel de achterderailleur lichter of zwaarder.
En wat zijn de mogelijkheden met SRAM op een TT?
Ik heb voor 2 bladen. Kan ik dan op de aerobars links achter lichter en rechts achter zwaarder en dan remhendels onderin met aan beide kanten 2 knoppen, waarbij ik links met de ene knop de voorderailleur naar het binnenblad kan schakelen en de andere linker knop naar het grote blad en dan de 2 knoppen aan de rechter remhandel de achterderailleur lichter of zwaarder.
En wat zijn de mogelijkheden met SRAM op een TT?
(Di2)
Je kan een 'oneindig' aantal Y-splitters (EW-JC130) en 4-poorts junctions (SM-JC41) gebruiken. Dit zijn in feite gewoon splitters en je kunt er van alles mee doen.
Als je voor de 3-poorts SM-EW90-A junction gaat (die normaal gesproken onder de stuurpen hangt) dan zou ik eigenlijk liever voor SM-EW90-B kiezen.. want die heeft 5 poorten .
Er zijn inderdaad ook oudere TT shifters met 2 knoppen per shifter en die doen het ook prima, maar, misschien belangrijk voor de toekomst, deze oudere shifters werken niet op 12-speed fietsen. De TT shifters met 1 knop werken wel op 12-speed Di2 fietsen.
Je kan een 'oneindig' aantal Y-splitters (EW-JC130) en 4-poorts junctions (SM-JC41) gebruiken. Dit zijn in feite gewoon splitters en je kunt er van alles mee doen.
Als je voor de 3-poorts SM-EW90-A junction gaat (die normaal gesproken onder de stuurpen hangt) dan zou ik eigenlijk liever voor SM-EW90-B kiezen.. want die heeft 5 poorten .
Er zijn inderdaad ook oudere TT shifters met 2 knoppen per shifter en die doen het ook prima, maar, misschien belangrijk voor de toekomst, deze oudere shifters werken niet op 12-speed fietsen. De TT shifters met 1 knop werken wel op 12-speed Di2 fietsen.
Dat kan, je kunt de koppen configureren zoals je wilt. In theorie kun je ook nog twee sprint shifters op je aerobar plakken en daarmee de voorderailleur schakelen. Als ik het me goed herinner kun je maximaal 8 shifters koppelen aan een Di2 systeem, maar dat weet ik niet 100% zeker.Kornuit schreef: ↑16 okt 2024 09:54 Interessant topic omdat ik ook de wens heb om mijn TT om te bouwen naar di2, maar ik vraag me af of het volgende mogelijk is:
Ik heb voor 2 bladen. Kan ik dan op de aerobars links achter lichter en rechts achter zwaarder en dan remhendels onderin met aan beide kanten 2 knoppen, waarbij ik links met de ene knop de voorderailleur naar het binnenblad kan schakelen en de andere linker knop naar het grote blad en dan de 2 knoppen aan de rechter remhandel de achterderailleur lichter of zwaarder.
En wat zijn de mogelijkheden met SRAM op een TT?
Korte antwoord: Ja. Een y-split kabel per shifter set is prima.lucile schreef: ↑16 okt 2024 09:30 Ahhhh, spoke to soon WMC
Zie dat mijn DA ST9160 brake/shifters ook maar één knop hebben...Dohh! Dus ook daar kabeltjes aan beide kanten nodig.....
Maar kan ik dan per kant een y kabel gebruiken in het stuur, zodat ik maar 2 kabels iverhoud om in een 3 port junction te stoppen?
Mijn setup is als volgt:
- Y kabel naar linker en rechter shifters op het stuur, gekoppeld aan een 4 poorts B junction, deze B junction zit in het stuur
- Y kabel naar linker en rechter shifter op de extensions, deze gaat naar een 2 poorts A junction achter in de extensions, met wat creatief kabelloop ontwerp kun je een van de twee "poten" van de Y via het stuur laten lopen, of via een bridge (zoals bij mij). Deze A junction zit met een verlengkabeltje gekoppeld aan de B junction.
- Vanaf de B junction loopt er een kabel naar de batterij in het frame waar vervolgens ook de derailleurs aan hangen.
- De overgebleven B junction poort heb ik afgedopt.
Thanks allen! Ik heb wat di2 kabels van div. lengtes bij elkaar verzameld, één externe junctionbox (3 port) en 3 interne junctions. De bedoeling is om mbv de interne junction box een y kabel te "maken", deze junction kan ik makkelijk in het stuur kwijt. Want de bestaande y kabels hebben maar een 50 mm eindkabeltje, dus moet hoe dan ook een extra kabeltje eraan koppelen.
Dan heb uiteindlijk ook twee kabels uit het stuur ( Pro Missile Evo) en één kabel uit het frame, die gaan in de 3 ports junction. Dan zie ik tzt wel of ik alles ga/kan verstoppen in de bentobox, of dat ik alles onder de stuurpen kwijt kan. Dat heeft wel mijn voorkeur omdat de kabels uit de onderkant vd stuurpen komen. Ik ga dan gewoon voor de beide 9160 TT shifters (voor extensions en voor rem shiftin basebar).
Dan heb uiteindlijk ook twee kabels uit het stuur ( Pro Missile Evo) en één kabel uit het frame, die gaan in de 3 ports junction. Dan zie ik tzt wel of ik alles ga/kan verstoppen in de bentobox, of dat ik alles onder de stuurpen kwijt kan. Dat heeft wel mijn voorkeur omdat de kabels uit de onderkant vd stuurpen komen. Ik ga dan gewoon voor de beide 9160 TT shifters (voor extensions en voor rem shiftin basebar).