Het balhoofdlager is misschien wel het meest ondergewaardeerde onderdeel op een fiets. Lastig te onderhouden, het zit op een gevoelige plek voor vuil en water en kan zorgen voor kraakjes.
Ik heb onlangs een nieuwe Trek Madone SLR 7 gekocht met zo'n mooi geintegreerd headset waar alle kabels doorheen lopen. Nu wil ik me graag voorbereiden op het moment dat ik dat ooit de lagers moet gaan vervangen (ik wil dus gewoon een set op voorraad hebben liggen). En gezien dat fijne geintegreerde systeem, doe ik het het liefst zo weinig mogelijk en wil ik de meest duurzame keuze maken.
Het zijn redelijk Trek-specifieke lagers, maar er is wat keuze. En die keuze maakt me aan het twijfelen en wilde ik eens hier peilen hoe men hier over denkt en wat de ervaringen zijn.
Waar kan ik uit kiezen:
1a) blanke, stalen lagers
2a) RVS lagers
3a) stalen, bock oxide lagers
1b) monteren met vet buitenom
2b) droog monteren
Optie 1 valt imho al af. RVS is duurder, maar boeit me niet, ik wil kwaliteit. Echter slijt RVS (theoretisch) sneller. Voordeel is dat het niet roest. Echter zou optie 3a dat ok niet moeten doen en is duurzamer/sterker. Met gecoate lagers heb ik zelf geen ervaring.
En dan de montagemethode: smeer je ze wel in met vet of juist niet? Droog in elkaar vindt ik eigenlijk altijd een nogo, maar het vet is ook een vuil magneet. Of doe je bijvoorbeeld boven wel vet en onder niet, of juist ondersom?
Wat is jullie visie?
Headset RVS/staal, wel vet/geen vet
Ik neem dat het gesealde lagers zijn? Als die intern zijn voorzien van vet, zou dat voldoende moeten zijn. Ook ‘gewoon staal’ gaat dan best lang mee. Balhoofdlagers draaien nou ook weer geen hoge toeren…
De buitenkant vd lagerschalen evt licht montagevet, zeker als ze in metalen cups worden geplaatst. In carbon hoeft t niet, maar blijven ze beetje plakken: maakt monteren wat eenvoudiger.
Kogellagers zonder enig smeermiddel tussen kogels en de ringen lopen snel droog en gaan dan stuk, ongeacht het materiaal.
De buitenkant vd lagerschalen evt licht montagevet, zeker als ze in metalen cups worden geplaatst. In carbon hoeft t niet, maar blijven ze beetje plakken: maakt monteren wat eenvoudiger.
Kogellagers zonder enig smeermiddel tussen kogels en de ringen lopen snel droog en gaan dan stuk, ongeacht het materiaal.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
- Forum-lid
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Buitenkant van de lagers smeer ik in met marinegrease, waardoor water wat minder vat heeft op de lagers.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Even.... hoe veel denk je te gaan rijden.
Ik heb in mijn 25 jarige fiets carrière alleen de onderste lagers van een MTB hoeven te vervangen.
Op de racer lopen ze bij mij altijd nog prima als ik de fiets eruit doe en dat is na een 20 a 25K.
Lager RVS of wat anders duurs, waarom. Ik denk dat je echt niet veel keuze hebt in balhoofdlagers.
Rij je zoveel in de zooi? Zelfs op mijn MTB pekelfiets zijn ze na twee jaar nog al nieuw.
Gewoon met heel veel vet monteren en onderhouden.
Ps.
Schoonmaken is geen onderhoud, dat is eerder levensverkortend
Ik heb in mijn 25 jarige fiets carrière alleen de onderste lagers van een MTB hoeven te vervangen.
Op de racer lopen ze bij mij altijd nog prima als ik de fiets eruit doe en dat is na een 20 a 25K.
Lager RVS of wat anders duurs, waarom. Ik denk dat je echt niet veel keuze hebt in balhoofdlagers.
Rij je zoveel in de zooi? Zelfs op mijn MTB pekelfiets zijn ze na twee jaar nog al nieuw.
Gewoon met heel veel vet monteren en onderhouden.
Ps.
Schoonmaken is geen onderhoud, dat is eerder levensverkortend
Dat.
Moet wel zeggen dat ik op mijn crosser de (originele Canyon) onderste lagers binnen 1 seizoen compleet vast had zitten.
De tweede set, ook origineel Canyon, gaat inmiddels een paar jaar mee.
Dus je kunt pech hebben (& dan is een eenvoudig lagersetje weer voordeliger dan een bijzonder exemplaar)
Moet wel zeggen dat ik op mijn crosser de (originele Canyon) onderste lagers binnen 1 seizoen compleet vast had zitten.
De tweede set, ook origineel Canyon, gaat inmiddels een paar jaar mee.
Dus je kunt pech hebben (& dan is een eenvoudig lagersetje weer voordeliger dan een bijzonder exemplaar)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Ik heb er in 5,5 maand nu 7800km mee gefietst, dus zeg 15K per jaar.
Het gaat me er meer om dat het door de interne bekabeling niet heel makkelijk is om er bij te komen, laat staan te vervangen. Een weloverwogen keuze stelt me dan wel enigszins gerust...
Het gaat me er meer om dat het door de interne bekabeling niet heel makkelijk is om er bij te komen, laat staan te vervangen. Een weloverwogen keuze stelt me dan wel enigszins gerust...
Jarenlange ervaring heeft me geleerd dat CaneCreek Forty een soort standard of the world headset is, terwijl het tevens betaalbaar blijft en (gewoon) van geannodiseerd aluminium is gemaakt. Geen enkele reden om een headset van staal te maken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Eeuwig jammer dat chriss King geen geïntegreerde balhoofden maakt.
Voor wat het waard is, op het strand is het devies, waar vet zit komt geen vuil. (Het blijft er alleen wel aan plakken)
Voor wat het waard is, op het strand is het devies, waar vet zit komt geen vuil. (Het blijft er alleen wel aan plakken)
Ja, helemaal mee eens. In mijn andere fietsen heb ik Cane Creek 110. Werkelijk waar topsets. Ik heb contact gehad met Cane Creek voor de SLR, maar zij hebben niets wat past. Anders was het een no-brainer geweest.