Alles over vakanties op én met de fiets

Voor welk berggebied zou je kiezen...

marsman
Forum-lid

marsman 23 okt 2024 10:47

Hoe ga je verblijven? Ik lees dat je gaat wildkamperen, maar verblijf je daarnaast in een huisje of op een camping? En wil je zekerheid door zoiets te boeken? Voor mei / juni is dat meestal niet echt nodig als je flexibel bent. Maar iets voor 2 maanden achtereen is mogelijk lastiger. Ik zou de gok nemen en een week vooraf het weer aankijken en iets boeken waar het weer goed is. Het hele alpengebied kan echt pissen van de regen in deze periode. Maar ook echt prachtig zijn als de zon schijnt.

Meestal is de Zuidkant van de Alpen zonzekerder. Ik dacht dat dit voor de Pyreneen ook geldt. Veel wielrenners gebruiken in die hoek Girona als uitvalsbasis.

Wel tof! Ben helemaal niet jaloers . . .
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 23 okt 2024 11:01

Noordwesten van Griekenland, op en rond het Pindus gebergte? Onlangs zag ik een impressie voorbijkomen van de Hellenic Mountain Race https://www.youtube.com/watch?v=1voQFMUvb-o waar je een beetje een beeld krijgt van het gebied.

leon1
Forum-lid

leon1 23 okt 2024 11:31

Serra de Tramuntana zou ik kiezen. Niet te ver weg, groot genoeg om voldoende variatie in routes te maken. Naast bergen kun je ook voor een vlakke route kiezen als je een keer geen zin hebt om te klimmen. Ik weet het niet maar buiten de gebaande paden kun je waarschijnlijk goedkoop verblijven? Daarnaast kun je er goed eten. En het weer is over het algemeen ook prima.

Het vaste land bij Calpe zou mij misschien ook wel trekken maar daar ben ik nog nooit geweest. Al komt daar wel verandering in eind februari '25. Helaas niet voor twee maanden maar alleen voor één week.
Ride bikes, not tanks!

edwin01
Forum-lid

edwin01 23 okt 2024 11:50

Het achterland van Nice.... Heerlijk fietsgebied met talloze weggetjes, schilderachtige dorpjes, colletjes en cols. En over het algemeen mooi weer in die periode. Er wonen zat profs in die streek (Van Baarle, Poels, Pogi...) en niet voor niets!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 okt 2024 12:01

edwin01 schreef: 23 okt 2024 11:50 Het achterland van Nice.... Heerlijk fietsgebied met talloze weggetjes, schilderachtige dorpjes, colletjes en cols. En over het algemeen mooi weer in die periode. Er wonen zat profs in die streek (Van Baarle, Poels, Pogi...) en niet voor niets!
Kan ook zo maar eens met de inkomstenbelasting te maken hebben :lol:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2024 12:21

Was wel eerste waar ik ook aan dacht. En vanaf daar ben je ook zo bij de hogere cols die je dan direct op kunt zodra ze open gaan. Fantastisch om door die sneeuwmuren omhoog te rijden.
Less is bore

marsman
Forum-lid

marsman 23 okt 2024 12:24

Klopt, dat is ook een mooie optie! Ik ben er in mei geweest dit jaar (hoe kan ik dat als optie vergeten), en ik had de eerste week lekker weer in die regio. Vanaf eind juni komt het toerisme daar op gang, en moet je het IMHO mijden als de pest vanwege de megadrukte.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2024 12:27

Klopt; ik ben er voor werk wel eens (Frejus) in april en/of mei en dan is het semi-uitgestorven. Qua vakantie 2x die regio geweest in september, ook super.
Less is bore

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 23 okt 2024 12:57

Midden-Italië. Parco Nazionale Monti Sibillini. Forca de Presta etc.
Schot voor open doel. Dank voor de voorzet. Mooi weer gegarandeerd, overigens.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BertL op 23 okt 2024 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
hun fietsen.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 okt 2024 13:10

Woefdram schreef: 23 okt 2024 11:01 Noordwesten van Griekenland, op en rond het Pindus gebergte? Onlangs zag ik een impressie voorbijkomen van de Hellenic Mountain Race https://www.youtube.com/watch?v=1voQFMUvb-o waar je een beetje een beeld krijgt van het gebied.
Totaal niet bevooroordeeld, maar dit is inderdaad een gebied wat niet bij velen op de radar staat. Onterecht enerzijds omdat het daar super mooi is al helemaal in de lente. Anderzijds logisch, de mogelijkheden om daar te komen vanaf hier zijn beperkt (alleen vlucht via Athene is logisch, de rest duurt te lang). Vliegen op Athene en dan met huurauto verder kan ook, er ligt een nieuwe snelweg sinds een jaar of drie/vier die kant op. Maar je moet maar net een auto nodig hebben daar, dat kost ook wat. Andere optie, als je echt zelf wilt rijden, is rijden naar Ancona en daar de oversteek maken naar Igoumenitsa. Dan ben je direct in het gebied zelf.

Geen bekende cols e.d. maar meer dan genoeg klimwerk met pittige stukken her en der. En als je ook van andere zaken houdt (wandelen, kajakken of iets in de natuur überhaupt) is het daar super mooi.
Mei/juni is het off season nog. Rustig op de weg, eten is goedkoop, accommodatie ook als je een beetje zoekt.
Temp rond deze periode ligt ongeveer rond 15 min / 27-28 max. In de bergen kun je wel een dag tussen hebben zitten dat het prut weer is.
Voor een langere verblijf is Ioannina aan te bevelen daar je daar alle voorzieningen hebt die nodig zijn eventueel. Met 10-15 minuten fietsen ben je aan alle kanten vanaf het centrum de stad uit en al aan het klimmen.
Het is een studenten stad met een grote universiteit, genoeg vertier in de avond dus als je dat wilt en veel Engelssprekenden daar.

leon1
Forum-lid

leon1 23 okt 2024 13:44

En hoe zit het met zwerfhonden die je graag naar het leven staan op het vasteland van Griekenland? Ik heb ooit een poging gedaan om in Chalkidiki te fietsen maar die honden waren niet te doen. Lopend geven geen sjoege maar zodra je op een fiets zit ben je een rijdend target....
Ride bikes, not tanks!

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 okt 2024 14:29

Grappige is dat ik als kind nooit door een hond achterna gezeten ben daar, ook niet op mijn fiets.
Afgelopen februari naar Cyprus geweest met een vriend. Hij klimt "iets" sneller dan ik, hij was even uit zicht. Kom ik een bocht om. Wordt ie achterna gezeten door een hond. Dan denk ik hoe dan.

(Zwerf)Honden is wel een dingetje. Maar dat kun je ook op andere plekken tegenkomen. Ik vind dat een beetje in de categorie discussie vallen als "wat? ga je naar Mexico op vakantie? daar kun je beroofd worden". Ja, maar dat kan ook hartstikke goed in Amsterdam.

Voor honden zijn er sprays geloof ik om ze af te slaan. Net als andere beesten die je tegen kunt komen. Zoals beren. Maar die heb je ook in Italië. Je kunt overal iets tegenkomen.
Verder zijn er genoeg wielrenners en mtbers in Griekenland ook op het platte land. Die leven nog.

Plaats reactie