Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afvallen of niet

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 16 nov 2024 10:10

Met bijna 5 watt/kg een berg opstuiven zou bijna elke amateur een brede glimlach bezorgen. ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 nov 2024 11:57

Vicenza schreef: 16 nov 2024 00:51 Cholesterol hoeft - volgens de geldende richtlijnen- niet meer nuchter afgenomen te worden, aangezien dat het slechts marginaal verhoogt. Alleen voor de triglyceriden is een nuchtere afname nuttig.
Dat klopt vertelde de arts mij ook. Ik blijf cholesterol bijzonder vinden.
Mijn totaal is 7.1 en LDL 4.9 Dat heb ik al 20 jaar.

Waarschijnlijk erfelijk. Maakt ook niet uit wat ik doe met eten, blijft zo.
Met relatief lichte medicatie is het 4.7 totaal en 2.4 LDL, dat willen ze dan in mijn "risico" situatie onder de 1.8 hebben.

Maargoed vorig jaar is er een katheterisatie gedaan en blijk ik geen verkalking te hebben na 46 jaar, dus wat is het risico. Vind het voor mezelf heel moeilijk moet ik nou (nog meer) medicatie nemen of niet?
Mooie is dat er onder vier cardiologen ook wel een discussie was.

jakkel
Forum-lid

jakkel 16 nov 2024 17:04

Mijn cholesterol is ook al jaren te hoog. Ik heb eens een half jaar niets van alcohol genuttigd, geen kaas, geen salami,... enkel maar magere producten. Mijn cholesterol was amper gedaald. Is dus haast zuiver genetisch, mijn pa heeft het ook. Beroepshalve moest ik vorig jaar een complete medische screening ondergaan. Arts liet me een grafiek zien die het risico aangaf op een hartaandoening of -falen bij een te hoge cholesterol. Vanaf de leeftijd van 50 (ik ben 53) gaat die grafiek pijlsnel omhoog. Was wel even schrikken. Ik ga elk jaar op consultatie bij een cardioloog, die zegt altijd dat er niets aan de hand is. Ook heb ik geen pijn in m'n borst, zelfs niet met tot het uiterste te gaan. Ik ken iemand die renners begeleidt en die zei dat ook dat ik me geen zorgen hoef te maken omdat ik geen overgewicht heb en conditioneel goed in orde ben. Maar dan is er m'n dochter (PhD in de farma) die constant zit te hameren op het gegeven dat aders kunnen dichtslibben tot zo ongeveer 70% zonder dat je er iets van voelt en dan kan het plots te laat zijn. Van haar moet ik statines nemen, die werken heel goed. Maar de bijwerkingen ervan (spiepijnen), dat is wat ik als fietser nu net niet wil. Volgens haar zijn die bijwerkingen overroepen. Nu neem ik sinds begin dit jaar cholesfytol, is iets dat je zonder voorschrift krijgt, twee dragees voor het slapen gaan. Binnenkort eens bloed laten trekken, ik ben benieuwd.

pino
Forum-lid HC

pino 16 nov 2024 17:23

Raar dat dat dichtslibben van aders niet onderzocht wordt in reguliere check-ups. (gelukkig zelf nergens last van)
Niet zijken maar reiden !

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 nov 2024 17:26

Misschien moet je dan je dochter ook eens vragen hoeveel mensen hoeveel jaren strings moeten nemen om X aantal hartproblemen te voorkomen. Dan heb ik het over mensen zonder verdere hartfalen veroorzakende problemen (roken, overgewicht, diabetes en eerdere hartproblemen). Volgens mijn sport/huisarts is het niet zinnig om statines te nemen zonder verdere risicofactoren. Maar om zomaar af te gaan wat iemand op een forum schrijft.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 17 nov 2024 10:24

Maar Jakkel zegt toch ook helemaal niet dat iedereen statines moet innemen. Hij schrijft gewoon dat zijn medisch geschoolde dochter dat aanraadt voor hemzelf. Wie goed leest ziet hier echt geen algemeen gezondheidsadvies aan de bevolking in ?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 17 nov 2024 11:14

dwangarbeider schreef: 17 nov 2024 10:24 Maar Jakkel zegt toch ook helemaal niet dat iedereen statines moet innemen. Hij schrijft gewoon dat zijn medisch geschoolde dochter dat aanraadt voor hemzelf. Wie goed leest ziet hier echt geen algemeen gezondheidsadvies aan de bevolking in ?
Dat probeer ik ook niet te zeggen, maar doelde er op dat het laatste is dat je het van mij aan zou moeten nemen. Ik ben geen arts, dus niet meer dan mijn eigen overweging.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 17 nov 2024 11:27

Jans schreef: 17 nov 2024 11:14
dwangarbeider schreef: 17 nov 2024 10:24 Maar Jakkel zegt toch ook helemaal niet dat iedereen statines moet innemen. Hij schrijft gewoon dat zijn medisch geschoolde dochter dat aanraadt voor hemzelf. Wie goed leest ziet hier echt geen algemeen gezondheidsadvies aan de bevolking in ?
Dat probeer ik ook niet te zeggen, maar doelde er op dat het laatste is dat je het van mij aan zou moeten nemen. Ik ben geen arts, dus niet meer dan mijn eigen overweging.
Ik begrijp hier niets van, maar dat zal wel komen doordat er geen cijfertjes in staan. Over cijfertjes gesproken, bij een BMI van 21 (+) al angstig worden om in de anorexia hoek terecht te komen lijkt me een nogal overdreven reactie. In mijn topjaren (hoe ouder je wordt hoe beter je was) had ik een BMI van 19. Geen centje pijn noch enig haartje op mijn hoofd dat richting dat hoekje neigde. Gewoon, gezond eten, veel eten en knetterhard trainen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 17 nov 2024 11:54

Heel knap dat jij 67/1.78^2 kan uitrekenen, maar je kent de rest van het verhaal niet. Heb ook geen enkele behoefte dat hier te delen, en al helemaal niet met jou, maar heel veel trainen en heel weinig eten leidt nogal eens tot ongezonde effecten, zoveel fysiek als psychisch. Ken genoeg voorbeelden daarvan (en overigens ook genoeg waarbij dat wel goed ging).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 17 nov 2024 14:42

De beste manier om rap af te vallen is dit topic lezen… 🤢🤮

En hupsakee, weer een kilo er uit!!
Ga door mannen👍🏻 ik voorzie een bestseller in de dieet literatuur.

Vergeet Yotam Ottolenghi, Lot Beukers en Emily Leeming (de laatste twee sowieso helemaal uit je geheugen wissen!!)

Dit wordt een bestseller!!

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 17 nov 2024 16:51

Ik kom bij iedereen dineren die uit Ottoleghi kookt.
hun fietsen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 nov 2024 17:26

Ik ook.
Heb hier ook wel een van de boeken staan, maar hij maakt het wel graag complex met heel veel ingrediënten.
Less is bore

Plaats reactie