Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies nieuwe gravelbike

Tomasz007
Forum-lid

Tomasz007 10 feb 2025 23:04

De fiets uiteraard, door er mee te rijden! :lol: :lol:

Kluus
Forum-lid

Gebruikersavatar Kluus 12 feb 2025 12:44

Tomasz007 schreef: 10 feb 2025 21:07 In mijn Tarmac SL8 zit ook de 350, ik ga de Crux gebruiken met 370 (anders nog eens €400 meer), op die manier zal ik ook kunnen vergelijken. Van de 350 ben ik ik in elk geval heel tevreden, die Tarmac SL8 loopt als een trein.

Vrijdag trouwens het verlossende nieuws gekregen dat mijn gravelbike op bestemming is, deze week nog langsgaan voor wat details ivm de afmontage en dan kunnen we gaan testen, ik houd jullie op de hoogte!
Het voornaamste (merkbare) verschil is dat de 370 met een 18t ratchet komt, die kan je vervangen voor een 36T zoals standaard in de 350 zit of een 54T. Dan kost het je rond de 70 euro en heb je wat mij betreft geen merkbaar verschil meer.

Of zoals ik heb gedaan: de 350 hub welke in mijn MTB wielen zat, waar ik toch al meer tanden in wilde, upgraden naar 54T en de standaard ratchet van de 350 overzetten naar de 370 hubs.

Tomasz007
Forum-lid

Tomasz007 12 feb 2025 13:20

Dag Kluus, bedankt voor je advies, maar dat is net iets te technisch voor mij vrees ik. Niet dringend, maar uit pure interesse mag je het altijd eens vertalen naar lekentaal mocht je zin/tijd hebben. Groeten!

Kluus
Forum-lid

Gebruikersavatar Kluus 12 feb 2025 13:49

Tomasz007 schreef: 12 feb 2025 13:20 Dag Kluus, bedankt voor je advies, maar dat is net iets te technisch voor mij vrees ik. Niet dringend, maar uit pure interesse mag je het altijd eens vertalen naar lekentaal mocht je zin/tijd hebben. Groeten!
Oke ik zal het proberen want het is op zich echt heel gemakkelijk, de dt swiss vrijloop bestaat uit twee schijven met tanden er op die in de aandrijf richting in elkaar grijpen en in de andere richting (dus als je je benen stil houd) over elkaar heen glijden.
Afbeelding

Het hoe hoger het aantal tandjes op die ringen hou meer aangrijp punten maar vooral hoe kleiner de afstand voordat ze weer in elkaar raken. Als je dus van benen stil houdend weer begint te trappen heb je met meer aangrijppunten minder vrije slag. Dit is wat je er effectief van merkt. Daarnaast geeft het ook een ander geluid maar dat is dan weer smaakgebonden. :)

Deze aanpassing is heel makkelijk zelf te doen, je kan bij DT swiss namelijk makkelijk de body er af trekken en dan deze ringen vervangen. Dan heb je een setje als deze nodig om hem 36T te maken:

https://www.bike-discount.de/en/dt-swis ... 7d6Q&gQT=1

Opletten dat je dan een "Star Ratchet" pakt, en geen EXP versie, dit is laatste is het nieuwere systeem maar is niet compatible bet de 370 naven.

Maar goed, veel ga je er niet van merken. Het is alleen denk ik wel goed dat je weet, indien dit je toch gaat opvallen tijdens het rijden, dat je het dan relatief eenvoudig naar wens kan aanpassen.

Plaats reactie