Korte cranks - 165mm cranks van Pogacar
De laatste tijd is er een trend naar kortere cranks. Nu Pogacar zich eraan waagt, zullen velen volgen.
En als zelfs t AD er een artikel eraan wijdt, kan dit forum toch niet achterblijven.
https://www.ad.nl/wielrennen/groot-deel ... ~a48cf4d6/
Zelf rijd ik al jaar en dag met 172,5mm en zie me nog niet zo snel overstappen. Al is t maar dat je meerdere fietsen moet aanpassen.
Wat doen jullie?
En als zelfs t AD er een artikel eraan wijdt, kan dit forum toch niet achterblijven.
https://www.ad.nl/wielrennen/groot-deel ... ~a48cf4d6/
Zelf rijd ik al jaar en dag met 172,5mm en zie me nog niet zo snel overstappen. Al is t maar dat je meerdere fietsen moet aanpassen.
Wat doen jullie?
Laatst gewijzigd door kxlight op 24 feb 2025 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De tijd dat ik de snelste moest zijn in de ronde van Schubbekutteveen ligt al even achter me.
Ik ben wel benieuwd wat het zou doen met mijn L/R verhouding want die ligt meestal rond de 54/46. Het vreemde is dat hoe harder ik ga hoe meer het naar 50/50 gaat en als ik bergop rij is het ook altijd rond 50/50. Zit dus vooral in het stukje coördinatie en aansturing vanuit de heup/billen.
Ik ben wel benieuwd wat het zou doen met mijn L/R verhouding want die ligt meestal rond de 54/46. Het vreemde is dat hoe harder ik ga hoe meer het naar 50/50 gaat en als ik bergop rij is het ook altijd rond 50/50. Zit dus vooral in het stukje coördinatie en aansturing vanuit de heup/billen.
Ik reed altijd met 175. Na een Bikefit ben ik nu net overgestapt naar 172,5. Dat bevalt me prima.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik reed met 175 en ben naar 165 overgestapt. Het fiets voor mij veel prettiger, veel meer ruimte om te bewegen.
Heb het vijf jaar terug gedaan op aanraden van een bikefitter.
Wat ik vooral merk is minder snel vermoeidheid. Het is voor mij op alle vlakken prettiger.
Heb je niet perse ergens last van zou ik nu niet al je crank gaan vervangen. Door lange benen heb ik een behoorlijk drop en ook al is de drop nu juist een cm meer door het zadel hoger te zetten heeft de heup 2cm meer ruimte en daar is het om te doen, ook bij profs.
Op de MTB speelt dit al veel langer, daar is een jaar of 3 a 4 terug al de stap naar kortere cranks gemaakt.
Nu is het daar begonnen om pedalstrikes te voorkomen. Daar zie je sommige al naar 155mm gaan zeker onder de 180.
Het is een verbetering voor bijna iedereen verwacht ik. Maar let even goed op wat de prof ook doen als ze dat kunnen hebben en dat zou iedereen moeten doen. In basis het zadel zo ver mogelijk naar voren en de punt zo ver mogelijk naar beneden kantellen. Bij de wat jongere rijders zie je dat goed.
Natuurlijk wel binnen de grenzen dat je goed zit, maar kan je wat aanpssen start hiermee.
Heb het vijf jaar terug gedaan op aanraden van een bikefitter.
Wat ik vooral merk is minder snel vermoeidheid. Het is voor mij op alle vlakken prettiger.
Heb je niet perse ergens last van zou ik nu niet al je crank gaan vervangen. Door lange benen heb ik een behoorlijk drop en ook al is de drop nu juist een cm meer door het zadel hoger te zetten heeft de heup 2cm meer ruimte en daar is het om te doen, ook bij profs.
Op de MTB speelt dit al veel langer, daar is een jaar of 3 a 4 terug al de stap naar kortere cranks gemaakt.
Nu is het daar begonnen om pedalstrikes te voorkomen. Daar zie je sommige al naar 155mm gaan zeker onder de 180.
Het is een verbetering voor bijna iedereen verwacht ik. Maar let even goed op wat de prof ook doen als ze dat kunnen hebben en dat zou iedereen moeten doen. In basis het zadel zo ver mogelijk naar voren en de punt zo ver mogelijk naar beneden kantellen. Bij de wat jongere rijders zie je dat goed.
Natuurlijk wel binnen de grenzen dat je goed zit, maar kan je wat aanpssen start hiermee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1169
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Zou er een relatie kunnen bestaan tussen cranklengte en geheugencapaciteit, oftewel een vriendelijk verzoek om deze draad samen te voegen met de vorige over dit onderwerp:
viewtopic.php?t=100888
viewtopic.php?t=100888
Ik merk het wel degelijk. Zo'n klein verschil geeft me net het stukje ruimte bij mijn heup.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Ik ben al tijden een bezoeker van de Appleman site en heb me laten overhalen tot het testen met echt korte cranks. Ook omdat bijvoorbeeld Shimano zegt dat er geen reden is om niet met kortere cranks te fietsen. Appleman is dacht ik 1.90 en rijdt met 145mm cranks. Ik ben 1.82 en heb 150mm geprobeerd. Het rijdt heel lekker als je maar procentueel evenveel in cadans omhoog gaat als je in cranklengte naar beneden gaat. Ook moet je zadel even veel omhoog als je crank korter is. Ik reed hier op een veel bereden segment in de polder een kommetje op een traject van 4 minuten. Wat mij opviel is dat ik minder moe was in mijn spieren na die inspanning. Dus het herstel was beter. Je rijdt meer op hart/long dan op spierkracht. Uiteindelijk heeft het bij mij tot de conclusie geleid dat ik het heel geschikt vind om mee te trainen maar dat ik voor wedstrijden liever de instant leverage van een 172.5mm heb. Mocht ik de TdF rijden zou ik voor het herstel mogelijk wel met kortere cranks rijden. Maar zover komt het niet. 

Hier iemand met 165mm. Niet omdat Pocacar hier ook mee fietst, maar vanwege korte benen. Ik kan iedereen verzekeren dat ik er in het verleden heel goed naar heb moeten zoeken, en als Shimano zegt dat je net zo goed met kortere cranks kunt fietsen, dan zou ik het fijn vinden als ze beter beschikbaar zouden zijn.
Gelukkig weten ze het bij Liv al een tijdje.
Gelukkig weten ze het bij Liv al een tijdje.
Ik heb twee lichte fietsen, een met 165mm cranks, de andere met 175mm cranks. Als ik de straat uit ben, ben ik het verschil vergeten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 790
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Hier sinds de opbouw van mijn "nieuwe" Scott Foil RC ook een crank van 165mm lengte. Toevallig had hij die nieuwe crank liggen voor een project wat niet doorging en heb ik die overgenomen.
Mijn andere Foil heeft een 172,5 mm crank, het verschil tussen beiden merk ik niet, ook het zadel op dezelfde hoogte laten staan.
Kortom ik heb 4 fietsen met 4 verschillende cranklengtes, 165, 170, 172,5 en 175 (MTB) en merk amper verschil, misschien de eerste paar km (vooral bij de MTB, niet bij de gravelfiets 170mm en de 2 racers)
Mijn andere Foil heeft een 172,5 mm crank, het verschil tussen beiden merk ik niet, ook het zadel op dezelfde hoogte laten staan.
Kortom ik heb 4 fietsen met 4 verschillende cranklengtes, 165, 170, 172,5 en 175 (MTB) en merk amper verschil, misschien de eerste paar km (vooral bij de MTB, niet bij de gravelfiets 170mm en de 2 racers)