Niet noodzakelijk. 142mm is non-boost: https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... ub-p84207/ (zie Philippos)
Nee bij Boost is het huis van de naaf zelf breder, Boost heeft met cassettebody's niets te maken.
Het gedoe met de body's gaat als volgt: een normale HG-freehub was ongeveer 35mm breed. Met de komst van 11 speed road cassettes was dit te smal, dus heeft Shimano een nieuwe 11-speed HG-body uitgebracht die 1,85mm breder is, en iedereen is natuurlijk moeten volgen. Ook de nieuwe 12-speed road cassettes passen op deze bredere body.
Langs de MTB-kant is er gekozen om de cassettes paraplu te zetten, ze hangen dus over de spaken. Daardoor bleven 11 speed MTB-cassettes passen op de oude freehub, die ondertussen Shimano HG (MTB) of Shimano 8-9-10 speed HG genoemd wordt. Ook nu nog worden de goedkopere 12-speed cassettes voor de oude HG-freehub gemaakt, de duurdere met 10T-kransje zijn Microspline (of Sram XD).
DT Swiss heeft een 11-speed road body gemaakt die op zich 1,85mm breder is, maar omdat de end cap iets minder ruimte laat, is het geheel maar +/- 1mm breder dan een 8-9-10 speed body met end cap. Dus als je op een MTB DT Swiss naaf een 11-speed road body zet wordt de naaf in z'n geheel +/- 1mm breder, vandaar 143mm. Die 1mm breder is geen probleem voor je frame.
Boost is het verbreden van de hele naaf om stijvere wielen te krijgen. Aan de kant van de cassette verandert er niets.
Je kan met DT Swiss naven Microspline en HG uitwisselen, maar volgens Shimano heb je dan 2 verschillende achterderailleurs nodig... Nu zou het me niet verwonderen moest de 2x derailleur ook werken met de 10-45 cassette, maar je gaat dan toch minstens iets als een Roadlink nodig hebben om het verschil tussen 11-36 en 10-45 op te vangen. Ik vind GRX 12 speed er niet beter op geworden... Nu, als ik het goed begrijp heb jij die GRX 820 al aangeschaft? Zo niet zou ik toch eens goed naar ritzelrechner kijken want volgens mij is 46-30 vooraan en 11-36 achteraan veel te groot voor een bullit... Persoonlijk zou ik kiezen voor Cues met 40-26 crank maar die shifters voor drop bar zijn nog niet uit...FilipDB schreef: ↑28 feb 2025 09:50 De GRX cassettes liggen momenteel wat onder vuur. Er zijn drie groepen cassettes, afhankelijk van bereik, met drie verschillende body's. Shimano wimpelt dit ietwat weg door te zeggen dat het ene voor 1 x12sp is en het andere voor 2 x 12sp. Maar je bent nu wel het voordeel van uitwisselbare cassette's kwijt. Ik ken bvb veel mensen die met een 1 x 12sp rijden en heeeeel graag een kleinere cassette willen kunnen steken voor in de polders te fietsen. Mocht ik micro spline en HG spline binnen dezelfde breedte kunnen wisselen, dan zou dit fantastisch zijn.