post mount remklauw voor nieuwe di2 groep
Hmmm, ik heb nog eens zitten zoeken en volgens mij is Sram ook nog geen 123tje...
Voor wat het waard is: Op mijn Trek Domane rij ik al jaren met STI-R8070 icm RS785 en een BH90 leiding.
Dat zou volgens deze site:
https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-186
ook niet compatible zijn, maar werkt prima en er zijn meer mensen te vinden die zo rondrijden.
Voor wat het waard is: Op mijn Trek Domane rij ik al jaren met STI-R8070 icm RS785 en een BH90 leiding.
Dat zou volgens deze site:
https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-186
ook niet compatible zijn, maar werkt prima en er zijn meer mensen te vinden die zo rondrijden.
Tandem leiding is ongeveer 70 cm langer dan op solo (afstand tussen 2 brackets) Er zijn rollen remleiding (10 meter) te koop. Voor de RS-785 (heb ik te koopJuppehup schreef: ↑12 mar 2025 02:33De lengte van verkrijgbare remleidingen zou ook mijn eerste zorg zijn. Hoe lang moet zo'n slang wel niet zijn op een tandem?
Als de uitwisselbaarheid van sram zo simpel en duidelijk is als Ernie zegt, zou ik dat zeker overwegen. Misschien heeft sram ook wel langere leiding?

Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
SRAM valt helaas af. Op de support site van Sram staat het volgende:
Can I use SRAM hydraulic brakes on my tandem bike?
No. SRAM hydraulic disc brakes are not approved for use on tandem bicycles because of the total system weight, including riders, and the need for a longer rear hydraulic hose than is tested and approved for use.
lengte remleiding maak ik me niet zo'n zorgen over. Duratec levert tandems met remschijf. De lengte moet dus te doen zijn. En ik heb even gauw gegoogled maar ze zijn zelfs van 3 meter lengte beschikbaar zie:
https://www.amazon.nl/3000mm-Hydraulisc ... V6RGY?th=1
Can I use SRAM hydraulic brakes on my tandem bike?
No. SRAM hydraulic disc brakes are not approved for use on tandem bicycles because of the total system weight, including riders, and the need for a longer rear hydraulic hose than is tested and approved for use.
lengte remleiding maak ik me niet zo'n zorgen over. Duratec levert tandems met remschijf. De lengte moet dus te doen zijn. En ik heb even gauw gegoogled maar ze zijn zelfs van 3 meter lengte beschikbaar zie:
https://www.amazon.nl/3000mm-Hydraulisc ... V6RGY?th=1
- thestudent
- Forum-lid HC
SBM remleiding heeft dus de banjo aansluiting aan 1 kant. Die heb je nodig om aan de caliper kant aan te sluiten.rroijackers schreef: ↑11 mar 2025 21:28 bedankt voor je duidelijke uitleg. Als de remmen aanlopen, betekend dit dan dat je zelf de zuigers weer moet terug drukken?
Ik heb nog even op de site van shimano zitten kijken maar ze maken het lekker verwarrend. Bij de GRX 825 shifter met remklauw staat dat je de volgende kabel nodig hebt:
SM-BH90-J-SSR of SM-BH90-JK-SSR
bij de M8120 remklauw adviseren ze:
SM-BH90-SBM
dat zijn toch 2 verschillende remleidingen. Wat zou hier wijsheid in zijn?
Die kan je tot 2 meter lengte bestellen. Geen idee of dat lang genoeg is voor op de tandem. Echter de basis leiding de BH90 is dus hetzelfde als voor race en kan je dus wel degelijk op de race shifter monteren. De banjo aansluiting kan je niet los zelf aan een remleiding maken ( in ieder geval niet zonder speciaal gereedschap ). Dus de SBM leidingen kan je dus alleen aan de remhendel kant inkorten en niet aan de caliper kant, aangezien je zelf geen banjo aansluiting kunt monteren.
Als het te kort is vallen de banjo remklauwen af. Of je moet met een in-line connector gaan werken om de remleiding te verlengen ( gedoe ).
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
Ik heb net op onze oude duratec tandem gekeken. de Lengte van de remklauwleiding die erop zit is 220 cm. Dan valt MTB dus af. Dan zou de BR-RS785 dus de beste optie zijn?
Je kan even goed een Deore BR-M6120 vierzuigerklauw met knelkoppeling gebruiken. Het enige merkbare verschil tussen deze en de Deore XT remklauw is dat je in de goedkopere klauw geen remblokken met koelvinnen kan plaatsen. Persoonlijk gebruik ik al lang geen remblokken met koelvinnen meer, ik merk geen verschil, en het is de remschijf die de warmte moet afvoeren.
PS Bengal performance uit Taiwan verkoopt leidingen met banjo-aansluiting tot 3m, en ook een tool om zelf zo'n banjo op een leiding te plaatsen. Ik heb geen ervaring met dit merk.
PS Bengal performance uit Taiwan verkoopt leidingen met banjo-aansluiting tot 3m, en ook een tool om zelf zo'n banjo op een leiding te plaatsen. Ik heb geen ervaring met dit merk.
-
- Forum-lid
@pino
Bedankt voor de suggestie. Mag ik vragen welke remschijven je gebruikt en welke shifter (maat en type) en wat jouw ervaringen zijn op de tandem? Lopen de remmen snel aan?
@abdr
die remklauw is ook een goede suggestie. Die remleiding vind ik wel riskant.
Bedankt voor de suggestie. Mag ik vragen welke remschijven je gebruikt en welke shifter (maat en type) en wat jouw ervaringen zijn op de tandem? Lopen de remmen snel aan?
@abdr
die remklauw is ook een goede suggestie. Die remleiding vind ik wel riskant.
We gebruiken Hope 203 en 180 mm schijven. We zijn een licht team, maar kunnen de schijven flink aan het stinken krijgen. De technische MTB-paden waar we ook op rijden moeten we (heel verkeerd) met slepende remmen afgaan. Schijven gaan dan vaak wat krom en aanlopen, afwisselend voor en achter helpt een beetje.
In het verleden met Hope 4pistons werden, die remden iets harder, maar van het onderhoud werd ik niet blij. Daarin zijn Shimano's een stuk makkelijker.
Mogelijk gaan we over op de bovengenoemde M6120.
Eigenlijk geldt altijd dat als de remkracht groter wordt, de kans op aanlopen dat ook wordt, dat is zuiver wiskundig te beredeneren Ook een grotere schijf zal sneller aanlopen dan een kleine.
In het verleden met Hope 4pistons werden, die remden iets harder, maar van het onderhoud werd ik niet blij. Daarin zijn Shimano's een stuk makkelijker.
Mogelijk gaan we over op de bovengenoemde M6120.
Eigenlijk geldt altijd dat als de remkracht groter wordt, de kans op aanlopen dat ook wordt, dat is zuiver wiskundig te beredeneren Ook een grotere schijf zal sneller aanlopen dan een kleine.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
Bedankt voor de toelichting. Gebruiken jullie voor de achterrem 1 lange kabel of 2 aan elkaar verbonden leidingen?
-
- Forum-lid
Ik ben trouwens vandaag dit product tegengekomen
https://velo-store.nl/ismbh90sbml200a-s ... rt-2500-mm
Dat zou betekenen dat dus ook Banjo aansluiting toch moet kunnen. Dat creëert weer mogelijkheden.
https://velo-store.nl/ismbh90sbml200a-s ... rt-2500-mm
Dat zou betekenen dat dus ook Banjo aansluiting toch moet kunnen. Dat creëert weer mogelijkheden.