post mount remklauw voor nieuwe di2 groep
-
- Forum-lid
Beste,
Ik ga dit jaar een nieuwe sporttandem laten opbouwen. Nu wordt het frame door Duratec gemaakt. Nu zit ik voor de afmontage nog te twijfelen tussen de grx825 di2 en de 8170 di2.
Echter zijn bij beide de remklauwen flat mount. De Duratec tandem ondersteunt post mount montage. Op de site van Shimano zie ik dat de BR-RS785 wel voor de oudere shifters wordt ondersteund, maar niet meer de nieuwe.
Welke post mount remklauw kunnen jullie me adviseren?
Voor een tandem zijn goede remprestaties essentieel. Ik dacht om er de MTB BR-M8100 of BR-M8120 op te laten zetten, maar dit schijnt ook niet te kunnen omdat die weer een andere aansluiting hebben. Iemand suggesties?
Ik ga dit jaar een nieuwe sporttandem laten opbouwen. Nu wordt het frame door Duratec gemaakt. Nu zit ik voor de afmontage nog te twijfelen tussen de grx825 di2 en de 8170 di2.
Echter zijn bij beide de remklauwen flat mount. De Duratec tandem ondersteunt post mount montage. Op de site van Shimano zie ik dat de BR-RS785 wel voor de oudere shifters wordt ondersteund, maar niet meer de nieuwe.
Welke post mount remklauw kunnen jullie me adviseren?
Voor een tandem zijn goede remprestaties essentieel. Ik dacht om er de MTB BR-M8100 of BR-M8120 op te laten zetten, maar dit schijnt ook niet te kunnen omdat die weer een andere aansluiting hebben. Iemand suggesties?
Niet zijken maar reiden !
- thestudent
- Forum-lid HC
Gewoon RS785 proberen? Wat zou er nou niet compatible aan zijn. Ja mischien omdat de levers nu servo wave hebben, maar dat maakt in de praktijk volgens mij echt heel weinig uit.
Danwel dit. Zit je wel vast aan grote rotors, maar dat is juist wat je wil op een tandem.
https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... mcMOREBa92
Danwel dit. Zit je wel vast aan grote rotors, maar dat is juist wat je wil op een tandem.
https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... mcMOREBa92
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
Bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad op een engelse site gelezen over die adapters. Maar passen die altijd op post mount? Want sommige zeggen ook dat het op hun frame niet past.
Op zich zou het wel beter zijn als ik inderdaad gewoon de originele remklauwen kan laten plaatsen.
Op zich zou het wel beter zijn als ik inderdaad gewoon de originele remklauwen kan laten plaatsen.
https://www.hopetech.com/products/brake ... 4-caliper/
Is dit niets?
Is dit niets?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Dat past wel, en dat zou ook mijn voorkeur hebben. Beide onderdelen, shifter en remklauw, gebruiken dezelfde remleiding (BH90) en dezelfde vloeistof dus je kan die zeker koppelen.rroijackers schreef: ↑09 mar 2025 20:47 Ik dacht om er de MTB BR-M8100 of BR-M8120 op te laten zetten, maar dit schijnt ook niet te kunnen omdat die weer een andere aansluiting hebben.
Voor de goedkope hydraulische remmen gebruikt Shimano een ander type remleiding (BH59) maar dus niet voor hun Deore XT (en equivalent) remmen.
Het enige probleem waar je tegenaan kan lopen, is dat de blokjes niet ver terug trekken. Dit komt omdat de race-remgrepen minder volume hebben dan MTB-remgrepen. Dit `probleem' zorgt ervoor dat je remklauwen mogelijk sneller aanlopen. Hetzelfde probleem stelt zich met die dure Hope RX4+ remklauwen... Anderzijds remt de rem nog beter dan op een MTB. Ik zou het gewoon doen, in geval van problemen kan je nog altijd een flatmount remklauw monteren.
-
- Forum-lid
Misschien een onnozele vraag. Maar als ze minder volume hebben, kunnen ze de remklauwen dan wel voldoende tegen de remschijf aandrukken.
Een ander probleem waar ik tegenaan loop is dat als ik de originele GRX 820 remklauwen gebruik, deze tot max 180mm ondersteunen volgens de compatibility list. Ik heb liever de max grootte 203 mm. Dat schijnt alleen op MTB remklauwen te passen volgens shimano.
Een ander probleem waar ik tegenaan loop is dat als ik de originele GRX 820 remklauwen gebruik, deze tot max 180mm ondersteunen volgens de compatibility list. Ik heb liever de max grootte 203 mm. Dat schijnt alleen op MTB remklauwen te passen volgens shimano.
Nee, dat is het probleem niet. Je remgreep put zijn remolie uit een reservoir door middel van een soort eenrichtingsklep. Zolang er geen druk wordt opgebouwd, wordt er olie bijgevoegd aan het drukcircuit, tot de blokken de schijf raken, dan gaat de klep dicht. (Door het bijvullen van het circuit wordt ook de slijtage van remblokken ondervangen.) Het zal dus niet gebeuren dat je niet kan remmen. Wat er wel kan gebeuren, en wat eigenaars van die Hope RX4 vier-zuiger-remklauwen ook melden, is dat de blokken minder ver terug trekken, en dat je sneller slepende geluiden krijgt als er vuil tussen blok en remschijf komt.
Waar alles om draait bij hydraulische circuits, is de diameter van de zuigers. De verhouding tussen de diameter in de remgreep en die in de remklauw bepaalt de krachtvermeerdering. Om de één of de andere reden beschouwt Shimano dat als staatsgeheim, je kan er heel weinig van vinden. Wat ik op Reddit vond, is dat bij de MTB's de diameter van de zuiger in de remgreep 10mm is, en de diameter van de zuiger in de twee-zuiger-klauwen 21 of 22mm. 21mm bij goedkope remklauwen, 22mm bij de duurdere. Langs de racekant vond ik niets, dus ben ik even in mijn onderdelenvoorraad gaan zoeken.
Ik heb het niet helemaal goed kunnen meten maar een R7000 remklauw heeft volgens mij een zuigerdiameter van 22mm, merkbaar groter dan een goedkope BR-M615 MTB-remklauw (21mm). De diameter van de zuiger in een R7000 remgreep is kleiner dan 10mm, volgens mij 9mm, maar gemeten met schuifmaat dus niet heel nauwkeurig. Een 10mm boor past er in ieder geval niet in. De R7000 groep is qua remklauwen en remgrepen identiek aan 11 speed GRX. Ik zie geen reden waarom 12 speed GRX anders zou zijn.
Met andere woorden, zolang je je houdt aan twee-zuiger remklauwen ga je volgens mij geen enkel probleem hebben want 22mm (MTB) is hetzelfde als 22mm (race). Als je een vier-zuiger remklauw monteert -- wat ik overigens wel zou aanraden bij een tandem met 203mm schijf --, dan kan het zijn dat de remmen iets sneller aanlopen.
Als je nog een paar maanden geduld hebt, kan ik je uit eerste hand vertellen hoe dat werkt, een vierzuiger remklauw met race-remgrepen (R7000), omdat ik mijn verende voorvork op mijn gravelbike wil zetten voor een uitdagende trip. Maar ik ga dat niet zo gauw voor mijn plezier doen want dat omhelst nieuwe remleiding, bleeden, en nieuw stuurlint.
Waar alles om draait bij hydraulische circuits, is de diameter van de zuigers. De verhouding tussen de diameter in de remgreep en die in de remklauw bepaalt de krachtvermeerdering. Om de één of de andere reden beschouwt Shimano dat als staatsgeheim, je kan er heel weinig van vinden. Wat ik op Reddit vond, is dat bij de MTB's de diameter van de zuiger in de remgreep 10mm is, en de diameter van de zuiger in de twee-zuiger-klauwen 21 of 22mm. 21mm bij goedkope remklauwen, 22mm bij de duurdere. Langs de racekant vond ik niets, dus ben ik even in mijn onderdelenvoorraad gaan zoeken.
Ik heb het niet helemaal goed kunnen meten maar een R7000 remklauw heeft volgens mij een zuigerdiameter van 22mm, merkbaar groter dan een goedkope BR-M615 MTB-remklauw (21mm). De diameter van de zuiger in een R7000 remgreep is kleiner dan 10mm, volgens mij 9mm, maar gemeten met schuifmaat dus niet heel nauwkeurig. Een 10mm boor past er in ieder geval niet in. De R7000 groep is qua remklauwen en remgrepen identiek aan 11 speed GRX. Ik zie geen reden waarom 12 speed GRX anders zou zijn.
Met andere woorden, zolang je je houdt aan twee-zuiger remklauwen ga je volgens mij geen enkel probleem hebben want 22mm (MTB) is hetzelfde als 22mm (race). Als je een vier-zuiger remklauw monteert -- wat ik overigens wel zou aanraden bij een tandem met 203mm schijf --, dan kan het zijn dat de remmen iets sneller aanlopen.
Als je nog een paar maanden geduld hebt, kan ik je uit eerste hand vertellen hoe dat werkt, een vierzuiger remklauw met race-remgrepen (R7000), omdat ik mijn verende voorvork op mijn gravelbike wil zetten voor een uitdagende trip. Maar ik ga dat niet zo gauw voor mijn plezier doen want dat omhelst nieuwe remleiding, bleeden, en nieuw stuurlint.
-
- Forum-lid
bedankt voor je duidelijke uitleg. Als de remmen aanlopen, betekend dit dan dat je zelf de zuigers weer moet terug drukken?
Ik heb nog even op de site van shimano zitten kijken maar ze maken het lekker verwarrend. Bij de GRX 825 shifter met remklauw staat dat je de volgende kabel nodig hebt:
SM-BH90-J-SSR of SM-BH90-JK-SSR
bij de M8120 remklauw adviseren ze:
SM-BH90-SBM
dat zijn toch 2 verschillende remleidingen. Wat zou hier wijsheid in zijn?
Ik heb nog even op de site van shimano zitten kijken maar ze maken het lekker verwarrend. Bij de GRX 825 shifter met remklauw staat dat je de volgende kabel nodig hebt:
SM-BH90-J-SSR of SM-BH90-JK-SSR
bij de M8120 remklauw adviseren ze:
SM-BH90-SBM
dat zijn toch 2 verschillende remleidingen. Wat zou hier wijsheid in zijn?
Volgens de compatibility chart kun je Sram road shifters 100% matchen met Level Stealth 2 piston remmen.
https://www.sram.com/globalassets/docum ... bility.pdf
Liever Sram dan een aanlopende rem...
https://www.sram.com/globalassets/docum ... bility.pdf
Liever Sram dan een aanlopende rem...

Campagnolo Ultra Dork
De lengte van verkrijgbare remleidingen zou ook mijn eerste zorg zijn. Hoe lang moet zo'n slang wel niet zijn op een tandem?
Als de uitwisselbaarheid van sram zo simpel en duidelijk is als Ernie zegt, zou ik dat zeker overwegen. Misschien heeft sram ook wel langere leiding?