Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Dubbel zijdige powermeter - vragen naar de bekende weg?

wdfl
Forum-lid

wdfl 13 mar 2025 22:51

And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 14 mar 2025 08:19

Als je hem nog kunt vinden in 170mm, dan is de Rotor 2inpower ook nog een optie. Het oude model dan, de nieuwe is boven budget.
De Rotor heeft de meting in de as zitten met volledige meting. Ik vind dat er mooier uitzien dan een spider meter.

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 14 mar 2025 08:28

wezenloze schreef: 13 mar 2025 14:46 De Magene PES 505 meet aan één kant maar geeft wel de links-rechts balans en de pedaalsoepelheid voor links en rechts.
't Is maar net wat je zoekt in dubbelzijdigheid.
Hoe werkt dit? Als het maar aan één kant meet, hoe kan er vervolgens een L/R balanced gegeven worden?

Ik wil wel echt de onbalans meten ivm een blessure. Daarbij is nu laatst een onbelans gegeten van >20%. Dus voor mij geeft het wel inzicht in waar ik sta.

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 14 mar 2025 08:35

havana schreef: 13 mar 2025 16:10 Volgens mij meet de Magene in de spider = volledige meting.

L/R is niet zo van belang IMHO, volledige meting wel.
Volledige meting = L/R? Of heb ik je vorige bericht verkeerd begrepen?

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 14 mar 2025 08:43

derxx schreef: 13 mar 2025 16:37 Net nog even zitten kijken naar de GPLama review van deze Magene PM: https://www.youtube.com/watch?v=62ucR_s_HQs
Ziet er toch best goed uit. Als je niet perse L/R balans wil hebben (wat bij volledige meting eigenlijk vrij nutteloos is voor 99,5% van de mensen), denk ik dat dit best een goede keuze kan zijn.
Waarom is bij een volledige meting L/R niet belangrijk? Ik denk dat ik niet goed het verschil begrijp...

Ik wil wel echt de onbalans meten ivm blessure(s). Daarbij is nu laatst een onbelans gemeten van >20% tussen mijn linker en rechter been. Dus voor mij geeft het wel inzicht in waar ik sta.
scottwilko schreef: 14 mar 2025 08:19 Als je hem nog kunt vinden in 170mm, dan is de Rotor 2inpower ook nog een optie. Het oude model dan, de nieuwe is boven budget.
De Rotor heeft de meting in de as zitten met volledige meting. Ik vind dat er mooier uitzien dan een spider meter.
Dank! Maar ook hier krijg je geen L/R balans te zien?
thestudent schreef: 13 mar 2025 22:19 Of anders een Power2max. vanwege dezelfde argumenten.

En nee dat is ook geen onafhankelijk dubbelzijdig. Maar spider powermeters meten alles wat het kettingblad in gaat en dus het vermogen wat daadwerkelijk rendeert in snelheid. Pedaal powermeters kunnen er gevoelig zijn voor waar je op het pedaal je voet hebt staan en dan zijn er ook nog krachten van het buigen van de pedaalassen en de cranks die moeilijker uit te filteren zijn.
De NG ecos zijn daadwerkelijk wel accurater dan de 2% die P2M opgeeft. Ik heb nu een NG eco en een NG en daar zit zo goed als geen verschil tussen.

Magenes zijn gewoon niet allemaal even accuraat qua calibratie, maar meestal wel constant. Dit maakt dan vaak alleen echt uit als je meerdere powermeters hebt. Dan kunnen die wel eens 3% verschil geven tov van elkaar of soms nog meer als de ene wat hoog meet en je andere net wat laag.
Eigenlijk alle vermogensmeter die in de crank zitten zijn wel volledige meting, maar geven geen L/R balans? Begrijp ik het zo goed? Ik ga eens naar die NG's kijken!
wdfl schreef: 13 mar 2025 22:51 https://www.sigeyishop.com/product-cate ... er-spider/

ik heb dees en best tevreden mee
Thanks!
Juppehup schreef: 13 mar 2025 20:48 Hoewel...als ik je een dikke tip mag geven...budget laat ik even buiten beschouwing (weet niet waar ze tegenwoordig voor de toonbank over gaan)...koop een Quarq...
Super degelijk, doet het áltijd, nooit gezeik, gewoon top.
https://www.mantel.com/quarq-spider-axs ... Q4QAvD_BwE deze quarq is voor shimano, is dubbelzijdig en valt binnen budget? Bedankt voor je tip!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 mar 2025 08:55

AfloatCyclist schreef: 14 mar 2025 08:35
havana schreef: 13 mar 2025 16:10 Volgens mij meet de Magene in de spider = volledige meting.

L/R is niet zo van belang IMHO, volledige meting wel.
Volledige meting = L/R? Of heb ik je vorige bericht verkeerd begrepen?
Dat heb je verkeerd begrepen. Lees mijn eerste post nog eens door.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 14 mar 2025 09:21

Opnieuw dan maar.

Een spider gebaseerde powermeter meet het volledige vermogen (totaal Links + Rechts). Hij kan geen exacte aparte vermogens voor het linkse en rechtse been aangeven, maar wel een (benaderende) intelligente berekening maken van de verdeling L/R op basis van het koppel en positie van de pedalen op dat moment. Maar het blijft een benadering.

De 2inpower is een echte L/R PM, meet dus links en recht apart.
Afbeelding

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 14 mar 2025 09:33

Maar de rotor inpower is over t algemeen geen powermeter die goede beoordelingen krijgt. Hun cranks zijn beter dan de powermeters zelf.

L/R balance op spiders is inderdaad een benadering, maar op zich is dit een van de meest zinloze dingen. Ik trap 48/52 onder 180w en 50/50 boven 240w. Maar op zich kan ik hier helemaal niets mee doen qua training. En waarom zou ik ook. Dit is al jaren zo.

Trouwens https://www.power2max.com/en/2024/09/old-for-gold/ even korting bietsen is zo geregeld.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 14 mar 2025 09:58

Ik vind een dubbelzijdige meting in bepaalde omstandigheden (revalidatie) wel zinvol. Na mijn heupbreuk en- ontwrichting gaf het me werkdoelen en een goed inzicht in de progressie naar 50/50 toe.
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 mar 2025 10:06

Dat gezegd hebbende, uit onderzoek blijkt dat de berekening die spider PM's maken (L/R) heel goed klopt.

derxx
Forum-lid

derxx 14 mar 2025 10:19

AfloatCyclist schreef: 14 mar 2025 08:43
derxx schreef: 13 mar 2025 16:37 Net nog even zitten kijken naar de GPLama review van deze Magene PM: https://www.youtube.com/watch?v=62ucR_s_HQs
Ziet er toch best goed uit. Als je niet perse L/R balans wil hebben (wat bij volledige meting eigenlijk vrij nutteloos is voor 99,5% van de mensen), denk ik dat dit best een goede keuze kan zijn.
Waarom is bij een volledige meting L/R niet belangrijk? Ik denk dat ik niet goed het verschil begrijp...

Ik wil wel echt de onbalans meten ivm blessure(s). Daarbij is nu laatst een onbelans gemeten van >20% tussen mijn linker en rechter been. Dus voor mij geeft het wel inzicht in waar ik sta.
Uiteindelijk gaat het 99% van de mensen om een nauwkeurige meting, zeker als je meerdere fietsen en wellicht ook nog een fietstrainer hebt, zodat de waardes die je trapt ook zin hebben. Als je een enkelzijdige meting doet (die dan verdubbeld wordt) dan kan die nauwkeurig (genoeg) zijn als jij 50/50 of 49/51 fietst, maar bij een grotere afwijking gaat het snel bergaf. Zeker als je ook nog iemand bent die best een stevig vermogen kan trappen.

Bij een volledige meting meet je niet maar 1 been, maar beide benen, alleen weet die sensor niet of het van je linker of rechterbeen af komt. Ik denk dat er wel spider sensors zijn die het zouden moeten kunnen (ik kan ze niet opnoemen, sorry), maar ik denk dat je dan ook in de duurdere categorie moet zoeken.
Zoals gezegd, die volledige meting kan (als je een fatsoenlijke sensor hebt) gewoon nauwkeurig zijn, omdat je daadwerkelijk het volledige vermogen meet op de spider. De meeste mensen vinden dat voldoende, en boeit het niet of het 48/52 was of 53/47.

In jouw geval, als je een onbalans van meer dan 5% hebt, en live wil zien wat je balans is, dan denk ik dat pedalen met PM de enige goeie keuze is. Daar zit geen gokwerk aan welk been hoeveel vermogen produceert. Dat wordt per been gemeten. Zelfde als een goede dubbelzijdige crank meting (4iiii bv). Laat in deze categorie Shimano aub liggen, want wat ze daar een powerMETER noemen, kunnen ze beter hernoemen naar powerguesser.
https://www.mantel.com/quarq-spider-axs ... Q4QAvD_BwE deze quarq is voor shimano, is dubbelzijdig en valt binnen budget? Bedankt voor je tip!
JA die kun je voor shimano gebruiken, maar let wel op dat je een DUB trapas moet hebben om het te kunnen gebruiken. Dat is niet standaard Shimano. Je zult dus ook een andere trapas en cranks moeten hebben als je die Quark wil gebruiken.
Afbeelding

hugovl
Forum-lid

hugovl 14 mar 2025 10:58

TL@ schreef: 13 mar 2025 19:56 Ik heb die Magene gehad. Het vermogen-meten deel was gewoon goed (volledige meting en berekend Links/Rechts, wat ook gewoon goed werkt)
Het trapstel gedeelte was een heel stuk slechter. Op eerste rit was de linkerkant al los (en bout weg), nieuwe bout kost 50€ (met verzending uit China bij), dat heb ik maar gelaten. Een Shimano bout werkt ook. Het ding bleef echter los komen.
Laatste keer met Loctite vast gemaakt, dat is lang goed gegaan maar na een keer met het pedaal tegen een boomstronk te rijden (zat op de gravelfiets) kwam het ding toch terug los. Vertrouwen was weg, dus nu een 4iii gemonteerd. Goed genoeg voor de gravelfiets (mijn L/R-balans is toch bijna altijd 50-50)

Dus zoals met veel dingen uit China, voor 80-90% een goed product maar je gaat he uiteindelijk toch storen aan de laatste 10-20%. (zelfde verhaal met de Magene radar die na 2 jaar ook vervangen is door een Garmin Radar die gewoon beter werkt)
Dik half jaar al zonder problemen met de Magene hier.
Kan wel zijn dat ze er iets aan gedaan hebben. Het principe met de bout is nog wel hetzelfde, maar meen ergens gelezen te hebben dat ze iets veranderd hebben in de tussentijd.

Anyway, zoals gezegd, hier komt de crank niet los. (Heb uiteraard verschillende keren even gecheckt na installatie)

Plaats reactie