Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Dubbel zijdige powermeter - vragen naar de bekende weg?

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 13 mar 2025 11:35

Hello!

Omdat ik 1) korte cranks nodig heb (170mm) 2) tweezijdig vermogen wil meten, wil ik een nieuwe vermogensmeter gaan aanschaffen. Op dit moment heb ik een 175mm 4iii enkelzijdige vermogensmeter. Nu wilde ik graag de Magene P505 aanschaffen en nam ik contact op met Magene om na te vragen of dit dubbelzijdig was. Nu kreeg ik terug dat dit ook enkelzijdig was? Ik was eigenlijk verbaasd, ik dacht ergens te lezen dat dit dubbelzijdig was, wat ik nu natuurlijk niet meer kan terug vinden....

Mijn budget is max 500 EU, als de Magene niet dubbelzijdig is, wat zijn jullie aanbevelingen? Het zou bonus zijn als ik een vermogensmeter kan vinden die ik ook op mijn MTB kan zetten (pedalen), maar geen must...

Groetjes!

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 13 mar 2025 11:48

P505 meet als spider gebaseerde PM het totale vermogen en geeft een schatting van de L/R verhouding.
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 mar 2025 12:12

Er zijn twee variabelen

- dubbelzijdig of enkelzijdig
- volledige meting

Iedere dubbelzijdige PM is automatisch een volledige meting
Een volledige meting is echter niet altijd een dubbelzijdige meting

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 13 mar 2025 13:40

Ai, was het toch te mooi om waar te zijn. Dit is dus een enkelzijdige...

Kom ik waarschijnlijk toch uit op de Assioma Favero duo... Hopelijk komt die met de Black Friday oid in een mooie deal :)

derxx
Forum-lid

derxx 13 mar 2025 14:36

Of kijken of je een 2e hands set kunt vinden, maar ik vermoed dat dat lastig wordt. Ik ken eigenlijk niemand die z'n Assioma's wil verkopen nadat ze in gebruik zijn :)
Je kunt ook hopen dat Favero ooit nog een keer een opvolger gaat uitbrengen die meer in lijn ligt met de Assioma Pro MX, en dat daardoor de Assioma Duo in de aanbieding gaat.

Verder Wielerkoopjes en de bekende Duitse webshops (oa. bike-discount.de) volgen, en hopen op een aanbieding.
Afbeelding

wezenloze
Forum-lid

wezenloze 13 mar 2025 14:46

De Magene PES 505 meet aan één kant maar geeft wel de links-rechts balans en de pedaalsoepelheid voor links en rechts.
't Is maar net wat je zoekt in dubbelzijdigheid.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 mar 2025 16:10

Volgens mij meet de Magene in de spider = volledige meting.

L/R is niet zo van belang IMHO, volledige meting wel.

derxx
Forum-lid

derxx 13 mar 2025 16:37

Net nog even zitten kijken naar de GPLama review van deze Magene PM: https://www.youtube.com/watch?v=62ucR_s_HQs
Ziet er toch best goed uit. Als je niet perse L/R balans wil hebben (wat bij volledige meting eigenlijk vrij nutteloos is voor 99,5% van de mensen), denk ik dat dit best een goede keuze kan zijn.
Afbeelding

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 13 mar 2025 19:56

Ik heb die Magene gehad. Het vermogen-meten deel was gewoon goed (volledige meting en berekend Links/Rechts, wat ook gewoon goed werkt)
Het trapstel gedeelte was een heel stuk slechter. Op eerste rit was de linkerkant al los (en bout weg), nieuwe bout kost 50€ (met verzending uit China bij), dat heb ik maar gelaten. Een Shimano bout werkt ook. Het ding bleef echter los komen.
Laatste keer met Loctite vast gemaakt, dat is lang goed gegaan maar na een keer met het pedaal tegen een boomstronk te rijden (zat op de gravelfiets) kwam het ding toch terug los. Vertrouwen was weg, dus nu een 4iii gemonteerd. Goed genoeg voor de gravelfiets (mijn L/R-balans is toch bijna altijd 50-50)

Dus zoals met veel dingen uit China, voor 80-90% een goed product maar je gaat he uiteindelijk toch storen aan de laatste 10-20%. (zelfde verhaal met de Magene radar die na 2 jaar ook vervangen is door een Garmin Radar die gewoon beter werkt)
Afbeelding

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 13 mar 2025 20:44

havana schreef: 13 mar 2025 16:10 Volgens mij meet de Magene in de spider = volledige meting.

L/R is niet zo van belang IMHO, volledige meting wel.
Volledig mee eens. Dubbelzijdig voegt imho niets toe als je al volledig meet. Als hij binnen je budget valt en past in je fiets, zou ik niet tobben...

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 13 mar 2025 20:48

Hoewel...als ik je een dikke tip mag geven...budget laat ik even buiten beschouwing (weet niet waar ze tegenwoordig voor de toonbank over gaan)...koop een Quarq...
Super degelijk, doet het áltijd, nooit gezeik, gewoon top.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 13 mar 2025 22:19

Of anders een Power2max. vanwege dezelfde argumenten.

En nee dat is ook geen onafhankelijk dubbelzijdig. Maar spider powermeters meten alles wat het kettingblad in gaat en dus het vermogen wat daadwerkelijk rendeert in snelheid. Pedaal powermeters kunnen er gevoelig zijn voor waar je op het pedaal je voet hebt staan en dan zijn er ook nog krachten van het buigen van de pedaalassen en de cranks die moeilijker uit te filteren zijn.
De NG ecos zijn daadwerkelijk wel accurater dan de 2% die P2M opgeeft. Ik heb nu een NG eco en een NG en daar zit zo goed als geen verschil tussen.

Magenes zijn gewoon niet allemaal even accuraat qua calibratie, maar meestal wel constant. Dit maakt dan vaak alleen echt uit als je meerdere powermeters hebt. Dan kunnen die wel eens 3% verschil geven tov van elkaar of soms nog meer als de ene wat hoog meet en je andere net wat laag.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie