Wielerseizoen 2025
Wat een gemiste kans. Indien u ideeën heeft die de veiligheid verhogen, super simpel zijn en snel uitvoerbaar, dan wacht u een hele mooie carrière in de wielersport.
(in de marge: Ik geloof daar werkelijk geen jota van. Ik laat het bij deze maar weer vallen en hoop van harte dat je dan zelf niet meer gaat opdraven met je 'remtest').
Volgend topic dan maar!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1687
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Vermoeiend.
Laat het weer over fietsen gaan.
Laat het weer over fietsen gaan.
Wat u bedoelt, is: Laten we qua aerodynamica en rolweerstand de tijd 20 jaar terug draaien. De vraag die zich dan stelt, is of we met een paar km/u minder, we zoveel minder ongevallen krijgen. Ik denk van niet. Voor mij is 1 van de allergrootste oorzaken voor meer valpartijen het sterk toegenomen straatmeubilair.
Laatst gewijzigd door gede op 17 mar 2025 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk van wel
Lagere snelheid is net fractie meer reactie snelheid en kortere remweg. Dus minder vallen met 40 man tegelijk..
Wel met je eens dat alle vluchtheuvels, verhoogde rijbaanscheidingen etc het grootste gevaar zijn. Maar ook daar kun je met lagere snelheid beter op anticiperen

Lagere snelheid is net fractie meer reactie snelheid en kortere remweg. Dus minder vallen met 40 man tegelijk..
Wel met je eens dat alle vluchtheuvels, verhoogde rijbaanscheidingen etc het grootste gevaar zijn. Maar ook daar kun je met lagere snelheid beter op anticiperen
[quote=Critic post_id=1690368 time=1742235422 user_id=469046]
Ik denk van wel
Lagere snelheid is net fractie meer reactie snelheid en kortere remweg. Dus minder vallen met 40 man tegelijk..
Wel met je eens dat alle vluchtheuvels, verhoogde rijbaanscheidingen etc het grootste gevaar zijn. Maar ook daar kun je met lagere snelheid beter op anticiperen
[/quote]
U heeft zeker ook een punt met de snelheid, maar ik vrees een beetje dat elke vorm van technische beperking op enorm veel verzet gaat botsen van de constructeurs. Vernieuwen en verbeteren is hun brood.
Ik denk van wel

Lagere snelheid is net fractie meer reactie snelheid en kortere remweg. Dus minder vallen met 40 man tegelijk..
Wel met je eens dat alle vluchtheuvels, verhoogde rijbaanscheidingen etc het grootste gevaar zijn. Maar ook daar kun je met lagere snelheid beter op anticiperen
[/quote]
U heeft zeker ook een punt met de snelheid, maar ik vrees een beetje dat elke vorm van technische beperking op enorm veel verzet gaat botsen van de constructeurs. Vernieuwen en verbeteren is hun brood.
Met schijfremmen is de remweg toch flink korter geworden?
Zijn er eigenlijk wel meer valpartijen dan vroeger of worden ze alleen meer in beeld gebracht (meer camera's en meer koers die uitgezonden wordt) en breder uitgemeten in de media?
In hoeverre zijn de ploegen groter om al die extra tv-waardige wedstrijden te vullen, zijn er meer profploegen en is zodoende de groei van de totale proftak van de sport niet de grootste oorzaak?

Zijn er eigenlijk wel meer valpartijen dan vroeger of worden ze alleen meer in beeld gebracht (meer camera's en meer koers die uitgezonden wordt) en breder uitgemeten in de media?
In hoeverre zijn de ploegen groter om al die extra tv-waardige wedstrijden te vullen, zijn er meer profploegen en is zodoende de groei van de totale proftak van de sport niet de grootste oorzaak?
Campagnolo Ultra Dork
In de Formule 1 houden ze de snelheid ook kunstmatig "laag". Bijvoorbeeld door de banden die afgelopen jaren breder zijn geworden en verplichting in bijv max aantal setjes nieuwe banden per raceweekend te reguleren.gede schreef: ↑17 mar 2025 19:22U heeft zeker ook een punt met de snelheid, maar ik vrees een beetje dat elke vorm van technische beperking op enorm veel verzet gaat botsen van de constructeurs. Vernieuwen en verbeteren is hun brood.Critic schreef: ↑17 mar 2025 19:17
Ik denk van wel![]()
Lagere snelheid is net fractie meer reactie snelheid en kortere remweg. Dus minder vallen met 40 man tegelijk..
Wel met je eens dat alle vluchtheuvels, verhoogde rijbaanscheidingen etc het grootste gevaar zijn. Maar ook daar kun je met lagere snelheid beter op anticiperen
Welke maatregelen er ook genomen worden, het zijn vooral de (bepaalde) renners die het gevaarlijk maken en is ook wat eigen aan de sport.
In dezelfde omstandigheden zal een superdaler 100 kms/u willen en kunnen rijden, zijn concurrent als middelmatige daler zal dezelfde snelheid willen halen met soms desastreuze gevolgen.
Er was ooit bij Gent-Wevelgem kritiek op de smalle wegen omdat er die wedstrijd veel valpartijen waren. Toen ik de herhaling van de wedstrijd bekeek bleken juist alle valpartijen gebeurd te zijn op de brede wegen.
Natuurlijk moet het straatmeubilair zoveel mogelijk verwijderd worden en moeten er bij vermoedelijke massaspurten geen 10 bochten en 5 rotondes aanwezig zijn, liefst geen als het mogelijk is.
Nu het zaterdag MSR is herinner ik nog eens aan de overwinning van Mohoric die tijdens de afdaling van de Poggiomeer dan eenmaal tot op en bijna over het randje ging. Daar dalen met 54/11 of 56/10 bvb, het zal geen verschil maken qua snelheid. Als je de maximale versnellingen beperkt is dit dan niet zeer nadelig voor machtsspurters zoals Merlier en Milan?
Ook nog stel ik de vraag of de schijfremmen met hun kortere remafstand wel zorgen voor meer veiligheid. Je rijdt met +100 kort bij elkaar, het minste te vlug snelheidsverlies van een renner kan zorgen voor een kettingreactie aan botsingen en valpartijen.
In dezelfde omstandigheden zal een superdaler 100 kms/u willen en kunnen rijden, zijn concurrent als middelmatige daler zal dezelfde snelheid willen halen met soms desastreuze gevolgen.
Er was ooit bij Gent-Wevelgem kritiek op de smalle wegen omdat er die wedstrijd veel valpartijen waren. Toen ik de herhaling van de wedstrijd bekeek bleken juist alle valpartijen gebeurd te zijn op de brede wegen.
Natuurlijk moet het straatmeubilair zoveel mogelijk verwijderd worden en moeten er bij vermoedelijke massaspurten geen 10 bochten en 5 rotondes aanwezig zijn, liefst geen als het mogelijk is.
Nu het zaterdag MSR is herinner ik nog eens aan de overwinning van Mohoric die tijdens de afdaling van de Poggiomeer dan eenmaal tot op en bijna over het randje ging. Daar dalen met 54/11 of 56/10 bvb, het zal geen verschil maken qua snelheid. Als je de maximale versnellingen beperkt is dit dan niet zeer nadelig voor machtsspurters zoals Merlier en Milan?
Ook nog stel ik de vraag of de schijfremmen met hun kortere remafstand wel zorgen voor meer veiligheid. Je rijdt met +100 kort bij elkaar, het minste te vlug snelheidsverlies van een renner kan zorgen voor een kettingreactie aan botsingen en valpartijen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

