Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

shimano ultegra shifter kapot?

DeArmand
Forum-lid

DeArmand 29 mar 2025 08:16

Hoi,

mijn shimano ultegra flight deck shifter is denk ik kapot, ik heb echter geen verstand van shifters vandaar dat ik hier hulp vraag. Opschakelen lukt, maar het mechanisme schiet weer terug als ik de hendel los laat. Als ik met een schroevendraaier tegen de ¨witte knop¨ meeduw dan blijft hij uiteindelijk wel hangen, maar bij terugschakelen schiet deze weer helemaal terug naar startpositie (kleinste blad). Is dit te repareren?

zie filmpje :
Laatst gewijzigd door DeArmand op 01 apr 2025 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

senior
Forum-lid

senior 31 mar 2025 19:14

Welke bijlage?

DeArmand
Forum-lid

DeArmand 01 apr 2025 12:59

Hoi Senior, bedankt voor je reactie. Ik heb in de 1e post nu een filmpje toegevoegd

MarkE
Forum-lid

MarkE 01 apr 2025 14:39

Pobeer eerst eens het shiftmechanisme in de handle te verzuipen met bijvoorbeeld wd 40 en als het even kan weer goed schoon te blazen. Misschien dat wat opgedroogd vuil/vet de boel verstoord.

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 01 apr 2025 15:00

Wat ook kan - mij overkomen - is dat de contramoer die alles rondom de centrale as naar elkaar trekt, losgekomen is en de uitlijning vernaggelt is. Met enig gepriegel: shifter los maken van de klemband, kun je daarbij komen en met een tangetje e.a.a. tegenhouden en vastdraaien. En inderdaad: oud ingedroogd vet verwijderen (en daarna weer licht oliën, kan nooit kwaad.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 01 apr 2025 16:04

Aan alles komt een eind, zo ook aan flight deck shifters. 2-speed, 3-speed, 9-speed, 10-speed, 11-speed soms worden die te koop aangeboden op Marktplaats. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

abdr
Forum-lid

abdr 01 apr 2025 17:15

Orlok schreef: 01 apr 2025 16:04 Aan alles komt een eind
Dat klopt maar nog geen shifters tegen gekomen die ik niet terug aan de praat heb gekregen, o.a. 2x7 shifters uit begin jaren '90 die zogezegd al jaren overleden waren.

Zoals de rest hier al aangeeft, is de hoofdoorzaak steeds ingedroogd vet. Voor je iets doet, moet je dat vet uit de shifter krijgen. Leg hem een nachtje in één of ander oplosmiddel zoals wasbenzine. Of heel veel WD-40 terwijl je de shifter beweegt.

DeArmand
Forum-lid

DeArmand 01 apr 2025 19:31

Hoi,

iedereen bedankt voor de tips! Vandaag heb ik alles al goed volgespoten met WD40. Het liep er nogal grijs uit.
Morgen zal ik de shifter er af halen en in wasbenzine zetten, hopelijk weet ik dan donderdag meer.

Wat mij opvalt is dat als ik het ijzer ¨palletje¨ (zie foto in link aangegeven met rode pijl) een beetje help door omlaag te drukken het mechanisme zijn stand houdt, dus wordt tegengehouden. Als ik dat niet doe lijkt het ¨palletje¨ niet laag genoeg terug te komen en dus schiet het mechanisme geheel terug.

https://drive.google.com/file/d/1br77NT ... sp=sharing

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 01 apr 2025 19:37

DeArmand schreef: 01 apr 2025 19:31 Hoi,

iedereen bedankt voor de tips! Vandaag heb ik alles al goed volgespoten met WD40. Het liep er nogal grijs uit.
Morgen zal ik de shifter er af halen en in wasbenzine zetten, hopelijk weet ik dan donderdag meer.

Wat mij opvalt is dat als ik het ijzer ¨palletje¨ (zie foto in link aangegeven met rode pijl) een beetje help door omlaag te drukken het mechanisme zijn stand houdt, dus wordt tegengehouden. Als ik dat niet doe lijkt het ¨palletje¨ niet laag genoeg terug te komen en dus schiet het mechanisme geheel terug.

https://drive.google.com/file/d/1br77NT ... sp=sharing
S L I J T A G E
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DeArmand
Forum-lid

DeArmand 03 apr 2025 19:56

Hoi,
vandaag verder met de klus, shifter uit de wasbenzine gehaald, maar helaas weinig verschil. Wel viel me nu een veertje aan de achterzijde op.
Wat blijkt, dit veertje was gebroken op een plek dat niet was te zien. Ik heb van de overblijfselen een geïmproviseerd veertje gemaakt. De shifter werkt weer dus het is inderdaad de oorzaak. Helaas is mijn oplossing niet betrouwbaar.

Het lijkt mij niet maar kan ik dit op een manier uit elkaar halen om zo een nieuw veertje te zetten?

omdat een foto meer zegt dan duizend woorden:
https://drive.google.com/file/d/1W4ixjr ... sp=sharing

Plaats reactie