Van klim naar poldercasette
-
- Forum-lid
Mijn nieuwe fiets heeft een 105 di2 12 speed groep. Met een 11-34 casette.
Nu wil ik deze gaan vervangen voor een Ultegra 11-30 casette en heb er ook een nieuwe ketting bij besteld.
Moet mijn nieuwe ketting even veel schakels hebben als de ketting die er nu op zit? Of kan ik hem beter iets korter maken?
En moet ik de derailleur ook nog gaan afstellen of is dit waar di2 het zelfcorrigerende werk gaat doen?
Vroeger liet ik dit soort dingen vaak door de winkel om de hoek doen. Maar merk dat naast dat het kosten bespaard ik ook wel een hoop plezier haal aan dit soort eenvoudige klusjes zelf uitvoeren.
Nu wil ik deze gaan vervangen voor een Ultegra 11-30 casette en heb er ook een nieuwe ketting bij besteld.
Moet mijn nieuwe ketting even veel schakels hebben als de ketting die er nu op zit? Of kan ik hem beter iets korter maken?
En moet ik de derailleur ook nog gaan afstellen of is dit waar di2 het zelfcorrigerende werk gaat doen?
Vroeger liet ik dit soort dingen vaak door de winkel om de hoek doen. Maar merk dat naast dat het kosten bespaard ik ook wel een hoop plezier haal aan dit soort eenvoudige klusjes zelf uitvoeren.
Laatst gewijzigd door michiel831 op 15 apr 2025 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Ketting 1 schakel korter is een optie maar niet persé noodzakelijk.
De hoogte van de derailleur aan de binnenzijde zal wat hoger moeten uitkomen aangezien de diameter van de 30T iets kleiner is dan die van 34T. Dit zal je zelf moeten doen, regelt Di2 niet zelf.
De hoogte van de derailleur aan de binnenzijde zal wat hoger moeten uitkomen aangezien de diameter van de 30T iets kleiner is dan die van 34T. Dit zal je zelf moeten doen, regelt Di2 niet zelf.
Ik zou eerst testen met dezelfde ketting lengte en kijken of de ketting niet slap komt te liggen ( weet niet of je syncroshift gebruikt ). Als blijkt dat de ketting te lang is , dan 2 schakels ertussenuit en opnieuw even testen. Beter in 2 stappen op lengte dan in één stap te kort.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

Een van de manieren om een ketting af te stellen is om de ketting op het zwaarst mogelijk verzet te zetten. 50x11 dus. De twee derailleurwieltjes moeten dan precies boven elkaar staan. De ketting lengte is daarmee onafhankelijk van het grootste kransje van de cassette. Ik zou dus in eerste instantie niks veranderen.
Live fast; die young. mijn blog
Zeker maar dat was met de ouderwetse polder cassettes. Een 11-28 en een 11-34 scheelt nog al iets en als je ketting is afgestemd op 11-28 dan kom je zeker tekort op 11-34 en kan dat wel eens je derailleur hanger kosten. Zeker als synchro shift niet ingeschakeld is.rob74 schreef: ↑15 apr 2025 18:31 Een van de manieren om een ketting af te stellen is om de ketting op het zwaarst mogelijk verzet te zetten. 50x11 dus. De twee derailleurwieltjes moeten dan precies boven elkaar staan. De ketting lengte is daarmee onafhankelijk van het grootste kransje van de cassette. Ik zou dus in eerste instantie niks veranderen.
Ik zou ook de ketting voorlopig zo laten om te proberen en kijken of het past. Wil je dan weer terug naar 11-34 om te klimmen dan kan dat. Bij mijn fiets heb ik de ketting op 11-30 relatief lang gelaten, bij een 11-34 ging het ook met die ketting - zelfs op groot- groot 50-34.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

Lijkt me toch niet dat je ketting moet inkorten want op die 11-34 kun je toch ook zonder problemen op de 30 rijden of 29 of 28 of eender welk kleiner kransje dan 34 er ook. Alleen als je je kleine voorblad kleiner gaat maken zou ik overwegen ketting in te korten.
Of zie ik iets over t hoofd?
Of zie ik iets over t hoofd?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik rij ook een 11-36 en een 11-28 met dezelfde ketting. Afstellen op de 11-36, de ander komt dan goed.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
Het kan aan mij liggen, maar zijn er geen echte polder cassettes meer? Als 11-30 al als dusdanig wordt aangegeven.
Met mijn 11 speed Campa heb ik nog een 12-25. Die wissel ik indien nodig af met een 11-32 wanneer ik de heuvels opzoek.
Als ik de keuze zou moeten maken tussen de aangegeven 11-30 of 11-34, zou ik de laatste lekker laten zitten. Een cassette die voor elk terrein geschikt is.
Indien je toch de 'polder' cassette wilt plaatsen, kun je de ketting gewoon even lang laten. Bij mij zijn de kettingen dat ook en dat gaat is groter.
Met mijn 11 speed Campa heb ik nog een 12-25. Die wissel ik indien nodig af met een 11-32 wanneer ik de heuvels opzoek.
Als ik de keuze zou moeten maken tussen de aangegeven 11-30 of 11-34, zou ik de laatste lekker laten zitten. Een cassette die voor elk terrein geschikt is.
Indien je toch de 'polder' cassette wilt plaatsen, kun je de ketting gewoon even lang laten. Bij mij zijn de kettingen dat ook en dat gaat is groter.
-
- Forum-lid
Dank voor de vele reacties.
Ja is 11-30 nog een poldercasette te noemen? Het is geen 11-25 natuurlijk, maar het is de kleinste casette die ik in 12 speed shimano kon vinden. Dus relatief gezien is dit de poldercasette.
Goed punt dat ik nu ook al een 30 heb op mijn 11-34 dus ga idd de nieuwe casette monteren en een keer rijden met mijn huidige ketting.
Afstellen van de derailleur vind ik nog wel spannend. Maar geloof dat YT bol staat van instructievideo's die ik ga bekijken als mijn bestelling binnen is.
Ook houd ik de optie open om hem niet af te stellen maar eerste eens te kijken hoe het schakelt met de huidige instelling. Als hij dan aan het einde niet fijn schakelt kan ik er altijd nog wat aan gaan pielen.
Ja is 11-30 nog een poldercasette te noemen? Het is geen 11-25 natuurlijk, maar het is de kleinste casette die ik in 12 speed shimano kon vinden. Dus relatief gezien is dit de poldercasette.
Goed punt dat ik nu ook al een 30 heb op mijn 11-34 dus ga idd de nieuwe casette monteren en een keer rijden met mijn huidige ketting.
Afstellen van de derailleur vind ik nog wel spannend. Maar geloof dat YT bol staat van instructievideo's die ik ga bekijken als mijn bestelling binnen is.
Ook houd ik de optie open om hem niet af te stellen maar eerste eens te kijken hoe het schakelt met de huidige instelling. Als hij dan aan het einde niet fijn schakelt kan ik er altijd nog wat aan gaan pielen.
Bij 4:45 afstellen derriewieltje-cassette.michiel831 schreef: ↑15 apr 2025 19:24 Dank voor de vele reacties.
https://www.youtube.com/watch?v=pO2jY7v ... gAo7VqN5tD
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Dit kan met de bestaande ketting en deze hoeft niet ingekort te worden. Je mag er een nieuwe ketting gaan gebruiken, maar dat is niet noodzakelijk.michiel831 schreef: ↑15 apr 2025 17:57 Mijn nieuwe fiets heeft een 105 di2 12 speed groep. Met een 11-34 cassette.
Nu wil ik deze gaan vervangen voor een Ultegra 11-30 cassette
hun fietsen.