Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 14 apr 2025 08:55

Ja, zat al te googlen of ik een foto kun vinden van zoiets. Maar google vind ook niks.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 14 apr 2025 12:21

Zoiets?
Afbeelding
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 14 apr 2025 12:31

En zelf vanochtend geklust:
Een passende wielset voor naar Engeland in elkaar gezet.

Toch besloten dat 60 mm gone speed iets aan de brede kant is en de 40 mm g-one speed maar gekozen.
Maar die passen niet op mijn huidige wielset.
Dus, ándere wielset, die banden eraf. G-One speeds er weer op. Schijven monteren en passende cassette van de ene wielset af en weer monteren op de ander... 'even' wisselen wordt zo net als het stuur wisselen van Daniel: een klus van 4 uur.

Maar gelukt.
Van traktor naar gravelbike in 2,5 uur.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 14 apr 2025 14:13

rikkert schreef: 14 apr 2025 08:50

Mbt tot steekassen: mijn multitooltje heeft de maat zeskant voor de steekassen niet, hebben jullie een apart tooltje voor onderweg, of een zodanig tooltje dat er een passende inbus op zit?
https://sportisgood.nl/178300-wielblokk ... rt-rood-tu
Die hendel kan (in principe) in 1 van de assen blijven zitten. Geen 100% garantie dat je die nooit kan verliezen, het komt een enkel keertje voor dat die hendel verloren raakt.

Een losse inbussleutel (normaliter 6mm) kost natuurlijk het minste, voor een €5 moet je al iets fatsoenlijks kunnen hebben (voor die enkele keer onderweg zou low-cost ook wel kunnen).

En anders een nieuwe multitool, gelijk met de juiste torx/inbus/kettingpons etc
Dogma F

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 14 apr 2025 15:20

-teveel-
Laatst gewijzigd door rikkert op 14 apr 2025 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 14 apr 2025 15:23

Nee, ik zie hier geen busje er om heen. In het midden van de afgebeelde as, zat een plat rond gebogen stukje metaal, met een kleine opening in de lengterichting.

Gevonden: Net naast het rode gedeelte, rechts zie je een dergelijk dingetje.

Afbeelding

0475
Forum-lid

0475 17 apr 2025 18:07

Oudere fiets op de trainer, van vriendin van een vriend even bekeken. Schakelde niet meer naar het grootste kransje en ook tussen de kransjes zelf niet zo super. 'Root cause': iets uitgerekte versnellingskabel en het tonnetje voor de fijnafstelling was er ook helemaal uit gedraaid. Dus effe alles opnieuw instellen. Schakelt nu weer zoals het hoort.

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 22 apr 2025 00:14

Zadelpen met meer setback op de addict gravel van de wederhelft geplaatst vandaag om haar fit beter te doen passen. Die zadelpenklem van de huidige Addict Gravel is me toch een prielding hoor. Uit zekerheid (de originele zadelpen zakte steeds) meteen een laag of 3 "extra strong" haarlak erop, laagje carbon pasta als topping en dan met de safety squint naar 4nM brengen.

Verder ook vooral kwaad op mezelf bij het poetsen van de Foil. De ketting was weer een smerig boeltje. Misschien toch maar eens aan de wax?
Uno-X Mobility or bust!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 apr 2025 09:38

SantaSCSI schreef: 22 apr 2025 00:14 Die zadelpenklem van de huidige Addict Gravel is me toch een prielding hoor. Uit zekerheid (de originele zadelpen zakte steeds) meteen een laag of 3 "extra strong" haarlak erop, laagje carbon pasta als topping en dan met de safety squint naar 4nM brengen.
Ik ben ook elke keer bang om er aan te zitten. Heb er al 1 gesloopt, wil dat niet nogmaals. Zit een reserveklem in mijn zadeltasje omdat ik er geen vertrouwen in heb.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Justrace
Forum-lid

Justrace 22 apr 2025 09:41

Nieuwe spider vermogensmeter van Sram gemonteerd en hij lijkt zowaar te werken. Ben benieuwd hoe lang deze het volhoudt. :)

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 27 apr 2025 16:16

Vorige week de fiets voor junior opgebouwd. Een Garnelli alu frame (een Sensa) met Campagnolo Potenza 11 speed en Scirocco 17c wielen. Meneer wilde een tijdrit/stoempersfiets om conditie te trainen, dus Thomson zero setback zadelpen en een wat langere stuurpen.

Vanochtend de laatste afstelling gedaan en een lekker rondje gefietst. Fietst junior gelijk twee fietsmaatjes van me los op de Polderbaan :mrgreen:

En vanmiddag nog even een Canyon bouwpakket in elkaar geklust voor een fietsmaatje. Mooi ding hoor zo’n Aeroad CF SLX 8 AXS. Jammer dat de batterijen niet opgeladen worden geleverd, maar dat is het enige minpuntje.

De Garnelli van junior:
Afbeelding

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 28 apr 2025 20:49

Er zat weer een heerlijke irritante kraak in mijn fiets.
En als ik kracht zette werd het erger.
Dus makkelijk, dit zit in crankset.
Alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Daarna alles lichtjes ingevet en weer gemonteerd.
Even proefrijden en ja hoor, de kraak zat er nog.
Toen maar de achterderailleur ophanging los gehaald en schoongemaakt.
Na montage, tijdens het proefritje, geen gekraak meer.
Ben ik er toch weer ingestonken. 😉
Dit is een bekende kraak oorzaak voor Vannicholas fietsen.
En als de tweede keer bij mij.

Plaats reactie